Miten joku viitsii 8h työpäivän jälkeen siivota
joka päivä vähintään 1-2h? (tuolla perfektionistien siivousketjussa) Siis eikö elämässä muuta ole kuin siivoaminen? Miten töissäolevan koti voi edes likaantua poissaollessa tuota tahtia?
Kommentit (8)
Ei nyt ihan imurointiin, lattioiden pesuun ym. Mutta yleiseen siivoiluun, lelujen keräilyyn, vaatteiden viikkailuun, keittiön siistmiseen.
Ei siinä oo paljon vaihtoehtoja jos ei haluu sikalassa asua.
Sellasta se elämä on :)
En minä ainakaan halua että asunto näyttää jäteasemalta.
Meillä on 3v,4v ja 6v lapset kotihoidossa. Molemmat työelämässä ja toinen hoitaa lapsia kotona kun toinen on töissä. Tehdään eri vuoroja aina.
Perheessä on vaikea vammainen 6v poika jota tarvitsee venyttää 3,5h päivässä.
Ollaan sovittu että toinen venyttää ja toinen sillä välin siivoo. Kyllä meillä ainakin löytyy päivittäin 3,5h siivoomista. Tiskit käsin, pyykit, imurointi, silitys, pölyt, roskat, nurmikon ajaminen, petivaatteiden vaihto, ikkunoitten pesu,lattioitten pesu, tavarat oikeille paikoille ym.
+ päivittäin ruuan tekeminen,lasten huoneet kuntoon, kaupassa käynnit, lasten pesut ym.
työ- ja hoitopäivän ohessa molemmin puolin varmaan se 1-2 tuntia menee helposti pikkusiivoiluun ja järkkäilyyn ja ihan normikotitöihin. Kaks lasta, 6- ja 3-vuotiaat.
Silloin kun olin lasten kanssa kotona, niin meni yhteen laskettuna varmaan vielä paljon enemmänkin. Vaippapyykit ja kaikki jos lasketaan kotihommiksi ja "järjestyksen ylläpitämiseksi"...
Kun lapset on pieniä, niin aika paljon siinä on just sitä tiskihommaa, lelujen keräämistä, pöytien pyyhkimistä, pyykkisouvia, imurointia ja ihan esim. keittiön lattian pesua, kun menee nopeasti tosi törkyiseksi. Tämä kaikki siis ilman että koti kiiltää ja hohtaa - ainoastaan että joku perussiisteys edes auttavasti säilyy.
Ja niin, tätä hommaa on vähemmän, kun ollaan töissä ja hoidossa, mutta on kuitenkin...ja se pitää vain jaksaa tehdä, ei siinä sen kummempaa.
Kyllä meillä ainakin löytyy päivittäin 3,5h siivoomista. Tiskit käsin, pyykit, imurointi, silitys, pölyt, roskat, nurmikon ajaminen, petivaatteiden vaihto, ikkunoitten pesu,lattioitten pesu, tavarat oikeille paikoille ym.
+ päivittäin ruuan tekeminen,lasten huoneet kuntoon, kaupassa käynnit, lasten pesut ym.
päivittäin useita tunteja silloin kun kukaan perheestä ei ole päivisin kotona, niin minusta jossain on prioriteetit kummassa järjestyksessä.
on taas määritelmäerosta kyse...
Itse miellän siivoavani vain pari kertaa viikossa. Minulle siivous tarkoittaa imurointia ja lattioiden pyyhkimistä.
Joka päivä tulee kuitenkin pestyä pyykkiä, pyyhittyä pöytää, täytettyä ja tyhjättyä tiskikonetta, käsitiskiä, kerättyä leluja, siistittyä tasoja yms. yms. Jos laskisin kaiken tähän kuluvan ajan, tulisi siitä kasaan helpostikin se tunti tai kaksi.
Mitä ihmettä sitten itse teet arki-iltaisin?
Joka päivä tulee kuitenkin pestyä pyykkiä, pyyhittyä pöytää, täytettyä ja tyhjättyä tiskikonetta, käsitiskiä, kerättyä leluja, siistittyä tasoja yms. yms. Jos laskisin kaiken tähän kuluvan ajan, tulisi siitä kasaan helpostikin se tunti tai kaksi. Mitä ihmettä sitten itse teet arki-iltaisin?
Arki-iltana lasken siivoukseksi sen, kun lakaisen kissanhiekat lattioilta ja mahdollisesti pyyhkäisen tahraiset kohdat lattiasta kostealla. Siihen ei pitkää aikaa tuhraannu. Kaikki muu hoituu sitten "siinä sivussa". :) Mies aina nauraa mulle kun sanon lähteväni nukkumaan ja (kuulemma; itse en edes sitä tiedosta) kuitenkin sitten vielä tarkistan, ettei lapsien huoneisiin ole jäänyt likaisia vaatteita lojumaan, saatan ripustaakin pyykit, raivailen keittiötä... Sellaiset puuhathan kuuluvat nukkumaanmenorituaaleihin! :D
Mitä ihmettä sitten itse teet arki-iltaisin?
Nyt on harrastukset lomilla mutta lähes joka illalle on omia harrastuksia tai lasten harrastuksia.
Joinain päivinä käyn kaupassa, aina laitan ruoan, raivaan pöydän, luen lehtiä, surffailen, juttelen miehen kanssa, teen töitä, puhun puhelimessa, katson televisiota, luen, ulkoilen, teen pihahommia kesällä jne.
Siivoan max kerran viikossa enkä tosiaankaan tunteja joka päivä. ( Imuroitua tulee lähes päivittäin keittiössä ja eteisessä, mutta sitä en laske siivoamiseksi ellen imuroi koko taloa samalla)
vaikka tarvis olisi. Kun minä olen töissä, nuoriso elää ja touhuaa kotona, mukana häärää eläinlauma.
Jotain on pakko joka päivä siivoskella mutta kyllä minä saan vartissa - puolessa tunnissa paikat siihen kuntoon, että kehtaan käydä nukkumaan.