G: Montako lasta on mielestäsi a) liian vähän b) liian paljon?
Kommentit (50)
a) liian vähän, kun vanhemmilla on kaiho ja kaipuu saada lapsia
b) liikaa, kun lapsia ei voi hoitaa rakastavasti ja kasvattaa huolekkaasti.
Joillekin lukumäärä on 1, joillekin 12
a) 0 lasta on liian vähän, yleensä lapsettomat jossain määrin myöhemmin surevat sitä etteivät yhtäkään lasta tehneet, siis vanhempina, kun ei mahdollista enää ole
b) (3-)4 on liikaa. Ei riitä tarpeeksi huomiota jokaiselle, ei tarpeeksi silmiä valvoa ja tarpeeksi aikaa kasvattaa ja hoitaa kaikkia hyvin.
Eli 1-2(-3) on yleensä paras. Nykyään moni tekee mielestäni liikaa lapsia.
joillekin se yksikin lapsi on liikaa, toisilla taas riittää rakkautta ja hoivaa vaikka viidelletoista.
henk.koht sopiva luku olisi kahdeksan (luulisin), mutta taitaa jäädä viiteen...
Ei tunnu liialta. Itselläni 5 lasta ja kuudennenkin olisin voinut tehdä. ohis
liian paljon 3. Yksi lapsi jo on.
Yleensäkään en oikein osaa uskoa, että on olemassa kovin paljon vanhempia joilla riittää tasapuolisesti aikaa neljälle tai useammalle lapselle. Minulla on neljä sisarusta, ja meidän perhe oli selkeästi liian suuri vanhemmilleni, ja tämä pätee JOKIKISESSÄ muussakin tuntemassani vähänkin isommassa perheessä, valitettavasti :/.
se heille suotakoon. Tunnen muutaman, joilla on erittäin hyvät syyt siihen.
Liian paljon on jo 4. Kolmelle löytyy vielä perustelu, että korvataan lukumäärässä isä, äiti ja joku lapseton aikuinen. Ettei väkimäärä nousisi ainakaan itse aiheutettuna. Mielestäni on kaikkien moraalinen velvollisuus, että väestönkasvua hillitään maapallolla. Ihan jokaisen! Suunnatonta itsekkyyttä tehdä monta lasta.
minä aina ihmettelen kun ei ymmärretä ettei kaikki halua lapsia.
1 on liian vähän, sisaruus on ihanaa
4 ja siitä eteenpäin on liikaa joillekin
a) yksi b) neljä
Mutta tapauskohtaista todellakin. Mulle henk.kohtasesti näin.
miten lapsia voi olla liian vähän?
- jos ei saa niin silloin ymmärrän, mutta jos ei halua niin silloin ei ole liian vähää!
- liian paljon, riippuu niin perheestä ja lasten ikäeroista!
- Meillä esim neljä lasta ja kaikkilla noin 4 vuoden ikäero, jolloin vauvan tullessa taloon isompi on jo "iso". Paljon raskaampaahan se olisi jos olisi kaksi vauvaa. Vrt. 1 vuotias ja vastasyntynyt...
koska lapsia ei voi olla liian vähän...
b) maapallon liikakansoituksen takia tähän pakko vastata, että 4 on jo liikaa. Sori vaan. Ajattelen maapalloamme.
Kahden mamma
kokea vanhemmuuden, 2 lasta olisi minulle taas liikaa (kyllä, olemme onnellinen, vapaaehtoisesti ja ehdottomasti omasta halusta yksilapsinen perhe).
Mutta siis yleisellä tasollahan tähän ei voi vastata: nämä ovat ihan perhekohtaisia asioita.
Mielestäni 4 lasta on maksimi että kaikki todella voivat saada vanhempien huomiota tarpeeksi. Jos toinen tai molemmat vanhemmat töissä pitkiä päiviä, neljä on liikaa.
Jos globaalisti katsoo, niin kaikki yli yhden on liikaa. Jos katsoo vain suppeasti ja lyhytnäköisesti Suomen mittakaavassa, niin sitten lapsia voi hommata huoletta enemmänkin.
voi olla mitään lapsimäärää joka on kaikille perheille sopiva; yksikin voi olla liikaa, jos lapsia ei todella halua ja 12 lapsen kanssakin jotkut ovat onnellisia, perheessä kaikki voivat hyvin ja lapsia rakastetaan.
Omalla kohdalla a)ei yhtään b)enemmän kuin yksi
kun numero 3.
Itselleni 0 lasta olisi liian vähän ja en osaa ylärajaa sanoa, koska olen koko ikäni haaveillut suuresta perheestä ja aina pienenä hoidin lapsia.
Meillä on 4 ja itse kotiäitinä ja miehellä toimisto kotona. Kaikille lapsille löytyy aikaa. Jokaisen kanssa tehdään jotain kaksin, niin saa huomiota silloin. Meille tämmöinen sopii oikein hyvin ja lapset ovat iloisia, kun heillä on kavereita kotona.
ihminen ymmärtää ja hallita täysin koko maapalloa? Ihmisen itsekkyys kuluttaa varmaan maapalloa enemmän kuin lapset ja isot perheet. Voitaisko nykyisiä luonnonvaroja ja rikkauksia oppia jakamaan tasaisemmin, ne varmaan riittäisivät? Voisiko jokainen tinkiä elintasostaan jonkin verran? Ja loppuisiko ongelmat, jos perheissä olisi maks 2 lasta? Itse ajattelen, että jokaisella ihmisellä on oikeus syntyä.
ja liikaa... en osaa sanoa. Ehkä jossain viiden-kuuden kohdalla voisi alkaa tuntua, että ei enempää.
Mulla on vasta yksi lapsi, ja vaikka haluaisinkin vielä lisää lapsia, niin en osaa ajatella, että tuo yksi lapsi ei olisi minulle riittävä, jos lapsia ei jostain syystä enempää tulisi. Ikävä ajatushan se on lasta kohtaan, että hän olisi itsessään jotenkin "liian vähän".
Riippuu ikäeroistakin. Siis lapsia kokonaisuudessaan vai alaikäisiä lapsia? Voihan jollain olla vaikka 20 aikuista lasta, tuskin se silloin on liikaa.
a) liian vähän vaihtelee, nyt on 5 joista kaksi teini-iän myrskyt ohittaneet, joten tuntuu että lisää mahtuu perheeseen. Kun lapset oli pienempiä ei olisi silloin halunnut lisää.
b) liian paljon voi olla vaan alle kouluikäisiä, ehkä 4-5 alle kouluikäistä olisi liikaa. Mutta jos lasketaan kaikenikäiset, en tiedä mikä olisi henkilökohtainen yläraja. Nyt tuntuu että ainakin 3 lisää menisi vielä, kun kaikki yhtä lukuunottamatta koululaisia.
Omalta kohdaltani siis vastaan, muut saa mun puolesta hankkia niin vähän tai paljon lapsia kuin haluavat.
b) Omalla kohdallani 3. Muiden tekemisistä sen verran, että jos ei jaksa hoitaa lapsiaan, tuskastuu, huutaa, paiskoo ovia, pitää ylimääräistä aikaa hoidossa, lataa viiko täyteen harrastuksia, ettei tarvitsisi elää arkea (vrt. naapurini), niin silloin se kolmaskin on jo liikaa.
ja viisi olisi liikaa minulle.
3-4 paras määrä