G: Lakkaatko/lakkasitko kynsiäsi raskausaikana?
Ite juuri pari päivää sitten läträsin kynsilakan poistoaineella ja lakkasin kynnet. Tänään tein positiivisen raskaustestin. Viikkoja noin 5. Hirvittää aivan hulluna.
Kommentit (14)
Kynsilakanpoistoaineeni on asetonipohjainen, joka ei kai ainakaan kauhean sikiöturvallinen ole! Ja ensimmäiset viikot on sikiön kehitykselle tärkeimpiä, herkimpiä vaurioitumaan.
Tätä panikoin. Ja ainakin amerikassa suositellaan karttamaan lakkaamista/poistaineita/hiusväriä ensimmäinen kolmannes.
Mutta hyvä tietysti jos vain hätäilen.
Ja ainakin amerikassa suositellaan karttamaan lakkaamista/poistaineita/hiusväriä ensimmäinen kolmannes.
Amerikassa myös mm. varoitetaan kaatamasta kuumaa kahvia syliin ja laittamasta kissa mikroon...
Mutta siis järki käteen: jos et koko kroppaasi ajatellut sillä kynsilakalla peittää tai nauttia sitä poistoainetta ruokajuomana, niin melko huoletta saat olla.
Kyllä, olen lakannut kynsiäni (muutamia kertoja kuussa) ja värjännyt hiuksiani (pari kertaa raskauden aikana), eikä näistä ole näyttänyt olevan mitään haittaa sikiön kehitykselle. Ja nyt siis rv 38+3.
Onnea odotukseen! Älä murehdi liikoja (ne pelättävät asiat ei lopu koskaan).
kyllä vaan lakkaan,sekä sormien että varpaiden kynnet ( mitä nyt yltän sinne :D ) .. kynsilakanpoistoaineena käytän tosin hellävaraisempaa ainetta =)
Mä nimenomaan läträsin sellasella tavallisella liuotin-pohjaisella poistoaineella, en minäkään sitä pelkkää kynsilakkaa niin stressaa, enkä hellävaraisempia poistoaineitakaan.
Mulla on takana kolme keskenmenoa, josko selittää tätä panikointia yhtään? Sitä hluais tehdä kaikkensa että ei ainakaan ite aihaeuttas uutta sellaista. Ottaa suunnattomasti päähän, etten tajunnut tehdä raskaustestiä aiemmin.
Olis kuitenkin kiva kuulla vielä muilta, ootteko lakkaillut normaalisti alkuraskaudessakin.
kaikissa 5. raskaudessa alusta loppuun aina kynnet lakassa, ja hiustenvärjäys 3kk välein:) enkä ole koskaan rehellisesti sanottuna edes ajatellut että siitä olisi haittaa:o!
amerikka on amerikka...
Mielestäni saat olla vielä ihan rauhallinen ainakin tästä asiasta. Eikös ole niin, että ensimmäisinä viikkoina sikiö ei vielä saa äidiltä mitään vaan on ruskuaispussin varassa?
Sikiö on suojassa sen 4:n viikon loppuun. Ja nämä 5-12 viikkoa on sitten sitä herkintä kehittymisvaihetta, ja mulla on jokatapauksessa yli sen 4 vkoa.
että ainakin se asetoni just läpäsee istukan, ja istukka alkaa kehittyä heti kiinnittymisestä. Eri asia, että onko tuollainen määrä vielä vahingoksi, sitä en tosiaan tiedä.
En varmaan nyt raskausaikana aloita, koska ei ole sen enempää tarvetta kuin ennen raskauttakaan. Se pehmittää kynsiä (siis lakan poiston jälkeen kynnet ovat pehmeämmät kuin ennen koko lakkaamista) ja kyllähän se hajukin vihjaa, että se on jonkinlaista myrkkyä. Etenkin poistoaineen huuruja olen normaalistikin välttänyt hengittelemästä, ihan varmuuden vuoksi.
Mutta tosiaan, niistä tuskin on vaaraa ainakaan aikuiselle noin pienissä määrin, enkä usko, että alkiokaan parista henkosesta kärsii. Et kuitenkaan ole mitään talidomidia sentään napannut. ;) Eiköhän siitä olisi uutisoitu aika isosti, jos jollakin päivittäin käytetyllä aineella olisi yhtä mullistavia vaikutuksia sikiöön.
niin on varmasti jokaisen oma asia miten silloin toimii, mikäli tuntuis hyvältä ettei tekisi niin ei siitä haittaakaan ole että jättää väliin.
Kynsilakanpoistoaine on todellakin liuotin, mutta haihtuu myös nopeasti. Eri merkkien välillä on eroja mutta en usko, että siitä ehtii imeytyä ihon läpi. Sehän on ainoa tapa mitä kautta se pääsisi verenkiertoon. Verenkierto on ainoa mikä sen myrkyn voi masuasukille viedä. En usko että se imeytyy ihon läpi, eikä hengityksenkään kautta jos sitä ei tarkoituksella imppaa.
Ameriikasta enempää kommentoimatta olisin sitä mieltä, että jos katsottaisiin siitä haittaa olevan niin myös Suomessa suositeltaisiin pidättymään kauneudenhoidosta raskausaikana jos se todella oletettaisiin aiheelliseksi.
Minä ainakin aion hoitaa kauneuttani, sitä kautta myös naisellista itsetuntoani ja parisuhdettani. Mutta jos se stressaa niin ei kukaan sinua siitä saa tuomita ja stressin välttäminenhän on varmaan tärkeimpiä hyvinvointitekoja raskaana ollessa, eikö?
En kovin usein, kun esikoinen on niin pieni että aina menee ruttuun lakka. Iltaisin en meinaa ikinä jaksaa tai muistaa. :D ekassa raskaudessa värjäsin hiukset kerran vikassa kolmanneksessa, sitä ennen olin vakaasti päättänyt kasvattaa oman värin takaisin (kunnes kyllästyin siis). Tässä tokassa raskaudessa olen värjännyt myös kerran, taisi osua johonkin ekan ja tokan väliin. Nyt tahtoisin taas oman värin takaisin.. katsotaan miten pitkään! :D
ei kai tälläsestä voi tosissaan stressata?? Joo just tein ranskalaisen manikyyrin itelleni ja niin tein ekaa odottaessaki monesti ja siitä tuli iha onnistunut tapaus! Ja värjään tukkaa parin kk välein edelleen jne. Tällä viikolla läträsin jopa itseruskettavalla.. Niin ja meikkaan iha joka päivä.. Am I a bad mom?
ninnininnuli 18+2
Tottakai lakkaan,ja värjään hiuksiakin.