auttakaa voiko hyttysen pisto aiheuttaa tällaista?
Tyttärelläni 4v on koko rystyspuoli kädestä aivan turvonnut ja arka. Oli pihalla leikkimässä aikaisemmin ja myöhemmin huomasimme. On kosketusarka. Voiko hyttysen pistos aiheuttaa vai onkohan jotain muuta? Mikä auttaisi?
Kommentit (11)
mutta tyttö ei ole huomannut pistämistä, eikö se satu aika kovaa?
mutta tyttö ei ole huomannut pistämistä, eikö se satu aika kovaa?
mulla ainaki on sattunut joka kerta ihan tautisesti saman tien.. Ja periaatteessahan se just on ampiaisenpistossa ideana, että ahdistelijaan sattuu ja ja tämä tajuaa jättää ampiaisen rauhaan heti..
Tuttavan lapsella turposi koko jalka hyttysen pistosta, kun oli kesällä ekaa kertaa mökillä. Avuksi sopii antihistamiini.
Pojalla puremat turpoavat mahdottoman kokoisiksi, esim. jos otsan alueelle pistää turpoaa silmä umpeen ja jalkapöytään pistäessä ei ole mitään mahiksia saada kenkiä jalkaan.
Ekan kerran jälkeen käytiin lääkärissä, ohjeeksi saatiin allergialääke + kortisonivoide.
tulee vieläkin kesän ekoista hyttysenpistoista JÄRKYTTÄVÄT paukamat, siis sellaiset vauvan nyrkin kokoiset, koholla ja punaiset ja turvonneet. Kutiaa perkeleesti ja katoaa tosi hiljalleen. Laitan kortisonia niihin.
hyttysen pistosta, usein turpoaa punaiseksi 10 cm alueelta. Mun mies on vahvasti allerginen hyttysille (ulkomaalainen, ei immuniteettia. Tai voi se olla muutakin, koska lapsikin reagoi voimakkaasti. Aiemmin pidin syynä sitä, että mies tutustui lähemmin itkoihin vasta yli 30v Suomessa, ei ollut immuniteettia kuten meillä.
Voi olla. Mulle aiheuttaa tuollaista. Hyttysen pistosta on voinut tulla jopa puolikkaan kananmunan kokoisia patteja, jotka ovat päiväkausia turvoksissa. Välillä en ole saanut kesäisin mitään kenkiä jalkaan, jos esim. jalkapöytään on pistänyt. Mulla nousee myös kuume, jos esim. 5 hyttystä pistää. Sitäkin voit siis tarkkailla.
Apua voi saada allergialääkkeestä (esim. zyrtec tai sen kaverit) ja sitten kortisonivoiteesta (esim. Pantyson).
tulee hyttysen pistosta muutamassa tunnissa tosi paha patti. Siis ensin se pisto on aivan pieni ja turpoaa tai paremminkin leviää siitä ainakin sellaisen 5-6cm kokoiseksi halkaisijaltaa. Pahimmat ovat joskus ihan kuin palovammoja ja voivat kestää jopa kuukauden parantua. Eikä vielä osaa raapia yhtään... Ihan itsekseen turpoavat, eivätkä tosiaan näytä hyttysen pistoilta ollenkaan, vaan ihan kuin olisi aika rajua allerginen reaktio.
vaivasta. Joku ötökkä oli pistänyt ilmeisesti, käsi oli rystyspuolelta turvonnut ja arka. Kävin lääkärillä, joka määräsi heti antibiootit ja allergialääkettä. Turvotus lähti heti laskemaan.
Mulla turpoaa aina ne kohdat ihan kauheen kokosiksi. Jouduin laittamaan siteen käteeni. Ihan kauhee kutina ja arka. Samanlaista?
Minulla pisti 4-vuotiaana ampiainen juurikin samaan kohtaan ja samanlaiset oireet tuli. Joku hyönteisten pistoihin tarkoitettu voide voi lievittää.