Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Minkä ikäisenä alkaa ikäsyrjintä työhaastatteluissa vai onko

Vierailija
28.06.2010 |

sitä edes mielestäsi?

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
28.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

siinä neljänkympin tienoilla.

Vierailija
2/20 |
28.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

neljän kympin tienoilla sen vuoksi, että edellisestä koulutuksesta tai opiskelusta saattaa olla vierähtänyt jo aikaa, vaihtoehtona saattaa olla juuri uusimmalla tiedolla varustettuja hakijoita. Kotona on saatettu viettää useita vuosia lasten kanssa, joten työelämästä on hieman vieraannuttu jo. Ulkoasu on hieman kulahtanut, painoa kertynyt. Nelikymppinen saattaa olla hieman 'kelkasta tipahtanut', jos kotiäitivuosien jälkeen palailee töihin. Tämä saattaa olla yksi syy, tosin ei varmasti ainoa. Yksi veikkaus vain, miksi niin saattaa olla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
28.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen vaihtanut duunia "heittämällä" 46v ja 48v ja aion tehdä vielä ainakin 1-2 työpaikan vaihdosta ennen eläkeikää. Eli olen suunnilleen laittanut työpaikkahakemuksen eteenpäin ma, ollut haastattelussa ke ja to on uusi duuni plakkarissa. Kansainvälisissä yrityksissä, toimihlö/ylempi toimihlö tehtäviä, merkonomikoulutuksella ja n 30 vuoden työkokemuksella.

t 50v

Vierailija
4/20 |
28.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

se silloin ole syrjintää, eikä iästä johtuvaa. ikäsyrjintää on vasta jos on yhtä hyvä tai parempi mutta iän takia otetaan nuorempi hakija

Vierailija
5/20 |
28.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeasti olen kuullut monesti, että hakemuspinosta tiputetaan pois nuoret naiset, sillä perusteella, että ne hankkii kuitenkin heti lapsia kun saa työpaikan... vaikka kyllähän nykyään 40+ ikäinenkin voi alkaa esikoistaan vääntää.

Vierailija
6/20 |
14.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei pidä paikkaansa....nuoria ei tiputeta vaan kategorisesti KAIKKI 53+ ja varsinkin naiset.tää 53 tulee siitä kun silloin työnantajan maksettavat tel maksut nousee ja se on liian kallista.

toinen syy on se asennevamma että aivot katoaa 50+ iässä. näin päättelevät kolmekymppiset rekrytoijat jotka eivät muista että itsekin vielä vanhenevat ja silloin alkaa ikäsyrjiminen tehdä pahaa ja oma duuni olla hatarassa jos joudutaan irtisanomaan. niin että koittakaa nyt noviisit tajuta että KAIKKI vanhenevat!!! HÄHÄHÄHHHÄÄÄÄÄÄ!

Vierailija
7/20 |
14.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei pidä paikkaansa....nuoria ei tiputeta vaan kategorisesti KAIKKI 53+ ja varsinkin naiset.tää 53 tulee siitä kun silloin työnantajan maksettavat tel maksut nousee ja se on liian kallista.

toinen syy on se asennevamma että aivot katoaa 50+ iässä. näin päättelevät kolmekymppiset rekrytoijat jotka eivät muista että itsekin vielä vanhenevat ja silloin alkaa ikäsyrjiminen tehdä pahaa ja oma duuni olla hatarassa jos joudutaan irtisanomaan. niin että koittakaa nyt noviisit tajuta että KAIKKI vanhenevat!!! HÄHÄHÄHHHÄÄÄÄÄÄ!

Vierailija
8/20 |
14.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ainakaan vielä ole tullut eteen. Olen 53v ja menossa työhaastatteluun. Yritin jo kieltäytyä tuosta mutta haluavat ehdottomasti koska olisin pätevin tuohon hommaan. Minun lisäkseni haastatellaan 1 muu henkilö

Vierailija
9/20 |
14.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.06.2013 klo 01:06"]

[/quote]

Tämä on ihan totta!

Ikäsyrjintä alkaa noin 40v iässä naisilla, miehillä vasta myöhemmin. 53v täyttäneen on hankala vaihtaa työpaikkaa, ison talon sisällä vaihto saattaa onnistua. Lisäksi monella työpaikalla halutaan nuoria työntekijöitä "laskemaan keski-ikää", joten se pätevä ja osaavan55v jätetään valitsematta.

Moni sanoo, että ei ole ilmiöön törmännyt, mutta todellisuudessa on. Ei vain halua myöntää sitä, koska ei ole kokeillut työnhakua tuntemattomaan yritykseen vaan on saanut uudet työpaikat suhteilla.

Vierailija
10/20 |
14.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.06.2010 klo 09:53"]

neljän kympin tienoilla sen vuoksi, että edellisestä koulutuksesta tai opiskelusta saattaa olla vierähtänyt jo aikaa, vaihtoehtona saattaa olla juuri uusimmalla tiedolla varustettuja hakijoita. Kotona on saatettu viettää useita vuosia lasten kanssa, joten työelämästä on hieman vieraannuttu jo. Ulkoasu on hieman kulahtanut, painoa kertynyt. Nelikymppinen saattaa olla hieman 'kelkasta tipahtanut', jos kotiäitivuosien jälkeen palailee töihin. Tämä saattaa olla yksi syy, tosin ei varmasti ainoa. Yksi veikkaus vain, miksi niin saattaa olla.

[/quote]

Ehei, kyllä se 40v lapseton, 15 vuotta töitä putkeen pakertanut saa ihan saman kohtalon.

Vierailija
11/20 |
14.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen 40-vuotias ja kohtuullisen helposti vaihdoin juuri työpaikkaa. Mutta se on sanottava, että tässä iässä työpaikat saadaan kyllä kokemuksella ja nimenomaan sillä. Jos sitä ei ole vaikka pitkien kotiäitivuosien vuoksi, niin saa kyllä aikaa kaukaa ponnistaa. Sama juttu opinnoista ja lisäkoulutuksista, ehdottomasti kannattaa päivittää tietojansa.

Nuorena työt saa sillä, että on hyvä tyyppi ja ehkä sopiva koulutus, mutta ei se enää tässä iässä riitä. 

Vierailija
12/20 |
14.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

18-25 vuotiaana olet vielä niin nuori ja kokematon ettei sinua kannata palkata.

25-40 vuotiaana olet raskausriski. Ei kannata palkata.

40--> vuotiaana olet niin vanha ja kaavoihin kangistunut, ettei kannata palkata, kaivataan tuoreita näkökulmia!

Vierailija
13/20 |
14.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minä olen kokenut tulleena hylätyksi juurikin nuoren iän vuoksi. Mieluummin valitaan joku noin nelikymppinen virkaan, kuin alle kolmekymppinen insinööri. Vatsa täytettyäni kolmekymmentä alkoi tuntua että minua edes kuunnellaan työhaastattelussa.

Vierailija
14/20 |
14.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.06.2013 klo 08:01"]

Ei ainakaan vielä ole tullut eteen. Olen 53v ja menossa työhaastatteluun. Yritin jo kieltäytyä tuosta mutta haluavat ehdottomasti koska olisin pätevin tuohon hommaan. Minun lisäkseni haastatellaan 1 muu henkilö

[/quote]

Hups, olinkin vastannut jo 2010 numerolla 5!! Eli vaihdoin tosiaan paikkaa 46v, 48v:nä, YT:ssä otin paketin reilu vuosi sitten (51v)  ja samantien uuteen paikkaan. Nyt kositaan siis taas vaihtamaan mutta ei kiinnosta:)

Vierailija
15/20 |
14.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini vakinaistettiin tänä kesänä, ikää 57v.

Vierailija
16/20 |
14.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te ikäsyrjityt, mitä konkreettista todennettavaa (vaikka paperilla) lisäosaamista olette hankkineet 30-40v välillä? Pelkkä työkokemus itsellään ei riitä. Oletteko kehittäneet osaamistanne eri osa-alueille vai lähinnä tehneet 'omaa mukavuusaluetta'? Kyl maar nykymaailmassa työminästä pitää tehdä 'tuote' joka myy. Verkostot kunnossa? Joku tuossa hyvin sanoikin, että nuorempana riittää että olet hyvä tyyppi ja näin sut otetaan investointina kasvamaan. Vanhemmalla pitäisi jo olla jo päivitystä ja laaja-alaista osaamista + näyttöä, että haluaa ja osaa kehittyä.

Kyllä, äänestän kokoomusta ;)

Vierailija
17/20 |
14.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuorena (16-24-vuotiaana) syrjitään, kun ei ole tarpeeksi työ- ja elämänkokemusta. 20-35-vuotiaana saatat milloin tahansa alkaa tehdä lapsia, joten sen takia ei palkata. Tästä eteenpäin sitten joko sinulla ei ole tarpeeksi kokemusta ikääsi nähden (esim. lapsivapaiden takia) tai sitten sinulla on niin paljon työkokemusta, että olet kallis nuorempaan nähden. Ihanaa tämä työnhaku.

Vierailija
18/20 |
14.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä taas sain 35-vuotiaana alanvaihtajana juuri työpaikan (opettajana). Luulen, että se vaikuttaa positiivisest, että minulla on omia lapsia. Ainakin haastattelussa sanoivat niin. Samoin se, että minulla on tuore koulutus. Eli vaikka olen lapsentekoiässä niin sain paikan. Luulen, että ilman lapsia en olisi saanut (raskausriski mm.)

Vierailija
19/20 |
14.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

On sekä 18-28-vuotiaiden kohdalla, että 45-65-vuotiaiden kohdalla.. Aika kapea katseisia on nykyajan työnantajat. Kaikki uudet työntekijät pitäisi olla nuorekkaita mutta kokeneita kuitenkin. Millähän ne nuoremmat saa kokemusta tai miksei vanhempien kokemus kelpaa..

Vierailija
20/20 |
14.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.06.2013 klo 10:16"]

Te ikäsyrjityt, mitä konkreettista todennettavaa (vaikka paperilla) lisäosaamista olette hankkineet 30-40v välillä? Pelkkä työkokemus itsellään ei riitä. Oletteko kehittäneet osaamistanne eri osa-alueille vai lähinnä tehneet 'omaa mukavuusaluetta'? Kyl maar nykymaailmassa työminästä pitää tehdä 'tuote' joka myy. Verkostot kunnossa? Joku tuossa hyvin sanoikin, että nuorempana riittää että olet hyvä tyyppi ja näin sut otetaan investointina kasvamaan. Vanhemmalla pitäisi jo olla jo päivitystä ja laaja-alaista osaamista + näyttöä, että haluaa ja osaa kehittyä.

Kyllä, äänestän kokoomusta ;)

[/quote]

Minulla on työkaveri, joka on viimeiset 5 vuotta töissä hankkinut pelkkää lisäkoulutusta. Toiset tekevät työt, hän istuu seminaareissa ja koulutuksissa jne. Ei ihan reilua.

Itse olen väitellyt (negatiivinen asia, liian pätevä), hankkinut lisää kielitaitoa (vaihto-oppilaita omien lasten seurana, aktiivista kouluttautumista => paha juttu, ei pidä osata enempää kuin esimies, joka haluaa tulkin), osallistunut lukuisiin hankkeisiin ulkopuolisena asiantuntijana tai ohjausryhmän jäsenenä (paha juttu, liian moni tietää pätevyyteni eli minusta on tullut enemmänkin uhka kuin mahdollisuus).

Olen äärettömän hyvä ja motivoitunut työssäni, mutta nykyisin olen oppinut suuntaamaan innostukseni ihan muualle kuin työhön. Minimipanostus riittää, kun ikä alkaa viitosella, koska ura oli tässä, eteenpäin ei pääse ja korkeintaan joutuu jarruttelemaan, että ei taannu.

*nimimerkillä kansainvälistyminen ei ole kovinkaan arvostettua