Jalkasyylän tarttumisesta.....
Laitoin eilen illalla tästä jo kyselyn, mutta kello oli niin paljon, ettei tulu yhtään vastausta. En löytänyt viestiäni enään, joten otetaan uusiksi:
Trttuvatko jalkasyylät herkästi, ja missä tilanteissa tartuvat? Huomasin naapurin pojalla olevan jalkapohjissa useampia syyliä. Hyppivät yhdessä lapsiemme kanssa trampallamme päivittäin, useimmiten paljain jaloin. Voiko syylät tarttua trampan kautta, pitäisikö kehottaa pitämään sukat jaloissa?
En haluaisi syyliä vaivoiksemme, kun ei niitä ole ollut aikaisemmin.
Kommentit (8)
Mun lapsen kaverilla huomasin kymmenittäin syyliä sormissa. Onneksi se muutti juuri pois. Kyllä minä pelkäisin tartuntaa. Ikävä riesa ja kivulloinen jaloissa. (Kun ne syylät hiertyvät herkästi. Mulla oli isovarpaassa syylä vuosia kunnes se hiertyi oikein kunnolla ja tulehtui ja irtosi.)
Ihan ok pyyntö minusta.
Kyllä jalkasyylä voi tarttua ja tarttuukin. Ei mitenkään automaattisesti, esim. on ajoittain ollut joillain perheenjäsenillä, muttei toisilla.
Meillä on niistä päästy eroon jäädytyshoidolla (sellaisella kotiin reseptivapaasti ostettavalla) ja ilmastointiteipillä. Jälkimmäisessä on sekin etu, että se estää leviämistä (teippi peittää syylät).
Kannattaa ehdottomasti MIELUUMMIN jutella sen lapsen vanhempien kanssa kuin alkaa kartella lasta.
Mua inhotti kun lapsemme hoitajalla oli paljon syyliä käsissä ja yllättäen pienelle pojallamme ja sittemmin minulle tuli jalkapohjaan pahat syylät.
Jäädyttämishoito on helppo, suosittelen niille joilla syylät.
Mutta ei kiva saada tartuntoja. Laittaisin lapsille sukat jalkaan.
Ongelmaksi voi tulla, miten saa sukat pysymään jaloissa. Omat lapsemme riisuvat ne aina trampalla, jos ne ovat jaloissa olleet. Helteellä voi olla hieman hiostavat...
Ovatko syylät siis kivuliaita, sitten en ainakaan niitä lapsille halua. Pitää yrittää rohkaistua naapurin puheille. Äiti ei ole kovi "yhteistyö haluista sorttia" joten saapa nähdä....
Ongelmaksi voi tulla, miten saa sukat pysymään jaloissa. Omat lapsemme riisuvat ne aina trampalla, jos ne ovat jaloissa olleet. Helteellä voi olla hieman hiostavat... Ovatko syylät siis kivuliaita, sitten en ainakaan niitä lapsille halua. Pitää yrittää rohkaistua naapurin puheille. Äiti ei ole kovi "yhteistyö haluista sorttia" joten saapa nähdä....
Sukat ovat trampalla tosi huonot, ja jopa hiukan vaaralliset (liukuvat), joten sellaiset tarhatossut tai jumppatossut olisivat paremmat.
Aika pökiö on äiti, jos ei ymmärrä, että muussa tapauksessa jälkikasvunsa trampoliini-keikat loppuu siihen.
Mun kaverilla oli kanssa paljon syyliä lapsena ja se sanoi, että ne lähtivät jossain vaiheessa itsestään. Mitään hoitoa ei vissiin massaesiintymiin ainakaan silloin ollut. Onneksi en silloin ollut läheinen kaveri sille.
Paljon pahempaa, jos olisi vaikka herpes. Siitä ei pääse milloinkaan eroon.
kouluikäisenä meillä molemmat lapset saaneet ekat syylät, koulun jumppasalista mitä ilmeisemmin kun paljain jaloin ollaan. Silloin et sitä voi sitten kuitenkaan estää :P
pikemminkin lapsesi voivat saada jalkasyylän uimahallissa.
Riski on sen verran pieni etten itse kehtaisi tehdä pojan syylistä numeroa. Mutta joku voi olla toistakin mieltä.