Onko ihan normaalia että 2,5-vuotias ei tottele ja karkailee koko ajan?
Meidän tyttö on aina ollut mielestäni kiltti, kohtelee toisia lapsia hyvin eikä koskaan järjestä mitään kohtauksia jos ei saa haluamaansa jne., toki kiukkuaa mutta asioista voidaan jo aika paljon sopia ja keskustella.
Uusin ongelma on nyt se että tyttö ei tottele kun kutsun häntä luokseni, ja lähtee aina kaupassa tms. paikoissa omille teilleen! Ihan painajaismaista lähteä vähänkin isompaan kauppaan, heti kun silmä vältää niin tyttö häviää. Pariin kertaan ollaan käyty poimimassa tyttö talteen mm. ison marketin infopisteestä kun meitä on kuulutettu. Tilanne alkaa olla jo ihan mahdoton, meillä on myös 7kk vauva enkä enää uskalla lähteä molempien lasten kanssa minnekään, pelkään että tyttö karkaa ja juoksee vaikka auton alle!
Onkohan tämä joku ohimenevä vaihe, vai onko lapsesta kasvamassa kuriton karkailija?!
Kommentit (32)
että laittaa isomman istuimeen ja pienemmän kaukalossa ostososaan. Uudemmissa kärryissä on sellainen kaljakopan paikka jaloissa ja siihen saa kätevästi sujautettua ostoskorin niin saa kaiken työnnettyä. Tuplat + kädessä kannettava kori, isompi istuimessa ja pienempi kantoliinassa jne... Ja autoon tosiaan kannattaa lastata niin että se karkailuikäinen ensimmäisenä. Terv. 2
Meillä käytössä rannetalutin, sellainen käteen laitettava remmi ja lapsi ei pääse karkuun, mutta saa kuitenkin liikkumatilaa enemmän kuin kädestä kiinni pitäessä. Toinen vaihtoehto on valjaat. Meillä nykyään riittää pelkkä sanominen tuosta rannehihnasta ja lapsi pysyy heti paljon paremmin rattaiden vieressä kävelemässä. Ei siis halua sitä käteensä.
pitäis äkkiä löytää, ensi viikolla matka kolmen vilkkaan lapsen kanssa. löytyykö Lahdesta tai netistä?
Lapsesi on tullut tahtoikään, ja muutenkin tuo 2-4 vuotta on vilkkaan liikkumisen ikävaihe. Lisäksi tyttösi voi olla huomionkipeä vauvasta ja siksi entistä omatahtoisempi.
Itse en liikkunut tuon ikäisen kanssa kaupassa yksin. Jos olimme koko perheellä, toinen vahti koko ajan karkailijaa, mutta mieluiten yksin kauppaan illalla, kun mies vahti lapsia.
Tsemppiä vaan, kyllä se helpottaa ajan kanssa :)
Ei minun on aina ollut pakko ottaa lapset mukaan, ei ollut vaihtoehtoja. toiset sanovat että tekevät ostokset omalla ajallaan kun lasta ei voi viedä kauppaan, kun ei tottele. Miksi antaa valta uhmaikäiselle? Jos huutaa ostoskärryissä, sittenhän huutaa! Ei pidä opettaa lapselle että hän voi hallita tilanteitä joihin aikuisen on pakko päästä!
Minun nykyisin erittäin tottelevainen 5-vuotiaani oli 2-vuotiaana kaupassa aivan tornado, koska ei PYSYNYT ostoskärryissä hetkeäkään kauempaa. Hän kiemurteli autokärryn vöistä irti tai nousi ostoskärryjen istumatelineessä seisomaan. (Oli niin hoikka ja notkea, että pystyi sen tekemään helposti.)Huutaminen ja sinnittely ei olisi minua häirinnyt pätkääkään, mutta kun toisella kädellä joutui pitämään lasta kärryissä ja toisella maksamaan tai haalimaan tavaraa, tein mielummin ostokset yksin iltaisin ;)
Ei minun on aina ollut pakko ottaa lapset mukaan, ei ollut vaihtoehtoja. toiset sanovat että tekevät ostokset omalla ajallaan kun lasta ei voi viedä kauppaan, kun ei tottele. Miksi antaa valta uhmaikäiselle? Jos huutaa ostoskärryissä, sittenhän huutaa! Ei pidä opettaa lapselle että hän voi hallita tilanteitä joihin aikuisen on pakko päästä!
Minun nykyisin erittäin tottelevainen 5-vuotiaani oli 2-vuotiaana kaupassa aivan tornado, koska ei PYSYNYT ostoskärryissä hetkeäkään kauempaa. Hän kiemurteli autokärryn vöistä irti tai nousi ostoskärryjen istumatelineessä seisomaan. (Oli niin hoikka ja notkea, että pystyi sen tekemään helposti.)Huutaminen ja sinnittely ei olisi minua häirinnyt pätkääkään, mutta kun toisella kädellä joutui pitämään lasta kärryissä ja toisella maksamaan tai haalimaan tavaraa, tein mielummin ostokset yksin iltaisin ;)
Keskimmäisen kanssa meillä oli vaihe, etten yksinkertaisesti mennyt sen kanssa kauppaan. Mulla onneksi on mies, joka sit kävi kaupassa tai oli lasten kanssa sen aikaa.
Molemmat isommista on jossain vaiheessa karkailleet oikein urakalla muuallakin. Poika vaan lähti aina tasan eri suuntaan kuin kaikki muutkin, esikoinen taas ihan oikeasti otti ja sinkosi vaikka lähimpään metsikköön ja siitä näkyi ehkä perävalot, jos sitäkään. Karkasi jopa päivähoidossa ollessaan pari kertaa...
Nyt mä olenkin sitten ollut ihan ihmeissäni tuon kuopuksen kanssa. Pieni tirriäinen ja aina se tulee tasan perässä sinne mihin olemme ikinä menossakin, kaupassa on 1,5-vuotiaasta taapertanut samaan tahtiin kuin muutkin :O Siis aivan uskomaton! Mä en tiennyt tommosia tenavia olevan edes olemassa!
Meillä kyllä toi 4,5v sit karkailee välillä Tarjoustalossa edelleen (ei siis tee sitä missään muussa kaupassa. Luoja tietää miksi juuri Tarjoustalossa...)
Kyllä se menee ohi. Sitä kyllä ihmettelen että miten et pysty sen vertaa seuraamaan ettei häviä kaupassa?
lapsesi selvästikin on huomannut että hän pärjää jonkin aikaa vaikkei äitiä näykkään, ja se kiehtoo lasta. lapsi oppii uutta ja kokeilee rajojaan.. ja ymmärrän todellakin ettet välttämättä pysty seuraamaan lasta ihan kokoajan jos teet ostoksia ja mukanasi on vielä pikkuinen vauva. että ihmettelen ennemminkin tota 2. kysymystä
mutta tyttö kyllä tajuaa, että jos on autoja lähellä niin silloin ollaan varovasti... pelkää vähän autoja, mikä on mielestäni ihan hyvä.
Vierastaako tyttö muita ihmisiä? Meillä riittää kun tyttö näkee kaupassa vieraita miehiä niin tulee äidin lähelle. Usein myös sanon, että jos lähdet omille teille niin vastaan voi tulla vieraita setiä, silloin kyllä kuuntelee äitiä. Eli tasasesti annan mennä, mutta yritän myös pitää suhteellisen lähellä. Tämä toki vaatii paljon ja teillä ei välttämättä vauvan kanssa onnistu.
Kiristystä, uhkailua ja lahjontaa mukaan peliin. Meillä auttaa kun lapsella on omat pikkukärryt tai saa pitää kauppalappua ja laittaa kärryyn tavaroita ja sitten tietysti klassinen saat karkkia käydään vaan eka hakemassa maitoa, leipää, juustoa ja sitä ja tätä :)
Sitä kyllä ihmettelen että miten et pysty sen vertaa seuraamaan ettei häviä kaupassa?
niin tyttö on älyttömän nopea katoamistempuissaan. Ei tarvitse kun sekunniksi kääntää katse, niin likka on juossut hyllyjenvälistä kauas. Varmaan olen huono äiti mutta mun selässä olevat silmät on sokeat.
ap
juuri tuon takia meillä on tuplarattaat 2,5-vuotiaalla ja 10kk:lla, että saan isomman köytettyä välillä kiinni.
tsemppiä!
on aina ollut hyvin rohkea. Jos joku vieras ihminen alkaa puhua tytölle niin sitten saattaa kyllä tulla nopeasti takaisin luokseni!
Pikkukärryt on meilläkin aina käytössä, ja tyttö saa aina osallistua ostosten tekoon, mutta siitä huolimatta karkailee JOKA kerta, yleensä aivan yllättäen.
Uhkailen poliisilla ja vartioilla ja sillä että vieraat ihmiset voivat viedä tytön jos menee kauas minusta ja ties millä, mutta ei toimi. Ollessaa isänsä kanssa liikkeellä tyttö ei muuten karkaile ollenkaan niin paljon, on varmaan tajunnut että isänsä ei huomaisi karkailua niin hyvin kuin minä!! :)
asian eteen jos et pysty lapsiasi vahtimaan. Esim. just nuo tuplat mihin lapsi on kiinnitetty tms. En minä ainakaan voisi kuvitella tekeväni ostoksia karkailevan lapsen kanssa muuten. Meillä on pojat 2, 4 ja 6 v ja kaikkien kanssa on tarvittu rattaita jossain karkailuvaiheessa.
Tuplarattaat on kyllä hyvät, mutta useimmiten en ota niitä kauppaan koska on aika mahdotonta työntää sekä ostoskärryjä että tuplia.
Saisi useammissa kaupoissa olla sellaisia ostoskärryjä joiden lastenistuimiin saa 2 lasta/vauvan + taaperon!
ap
eikä siinä uhkailut tai mikään muukaan auta. Menee ohi aikoinaan.
Mulla 2,5v poika ja ei kyllä kuuntele yhtään mitään mitä hänelle sanotaan. Ei myöskään pelkää autoja tai vieraita ihmisiä. Ihan tyytyväisenä jatkaa puuhiaan vaikka huomaisikin kadottaneensa äitinsä, silmät pitäisi olla selässäkin ettei kaveri pääsisi karkailemaan. Nyt vielä pystyy pitämään silmällä mutta kohta meille syntyy vauva ja voi olla etten uskalla yksin lähteä molempien kanssa liikkeelle kun varmaan poika juoksisi auton alle tai eksyisi lopullisesti :/ Voin vain toivoa että tää vaihe menisi kohta ohi :)
ostoskärryihin niin siitä vasta huuto syntyisi... Ehkä toi menee ohi :) Täytyy vaan luottaa siihen, että Suomessa vielä on ihmisiä jotka palauttaa lapsen turvalliseen paikkaan jos näkevät jossain yksin kulkemassa. Mä yritän päästä kanssa ylihysteriasta eroon ja annan lapsen mennä. Yritän kyllä aina opettaa, että kuuloetäisyydellä pitää olla.
Voimia sulle!
Siksipä isommissa kaupoissa laitan aina kärryihin istumaan. Eipähän pääse karkaamaan! Hankalaa on välillä ollut, kun mihin sitten laitat vauvan? Missään kaupassa ei ole tullut vastaan kärryjä, joihin voi laittaa vauvan (joka ei pysty vielä istumaan) JA taaperon.
No, kerran viimein keksin, että tavallisiin kärryihin tenava istumaan (hiukan päälle 15 kg kyl painaa, painorajoitus olisi se 15kg....) ja vauva turvakaukalossaan kärryjen ostospuolelle, juuri ja juuri mahtuu.
Nykyisin autolle tultaessa laitan autoon ensin isomman lapsen, sitten vasta vauvan. Kerran meinaan huusin kuin hinaaja, kun yleensä tottelevainen tenava keksi juosta karkuun - suoraan autotielle! :o Onneksi ei autoja tullut! Kyllä meinaan ihmiset kääntyivät katsomaan, mitä nyt tapahtuu.