Ketään KTM:ää (pääaine KANSAINVÄLINEN LIIKETOIMINTA) paikalla??
Olis kiva tietää millasiin hommiin tuolla pääaineella voisi päästä? Mikä on palkkataso? Entä kuinka haastavaa on opiskella viimeiset pari vuotta yliopistossa?
Tulin valituksi kyseisiin pääaineeseen maisteritason erillisvalinnassa ja ois kiva kuulla jostain joka tietää tästä pääaineesta :)
Kommentit (23)
Eli syvetävät opinnot on helppoja...? Entä opiskelutahti viimeisinä parina vuotena? Tätä mietin kun minulla on myös pieniä lapsia...
Muita jotka tietää alan hommista/palkoista? :)
joten ajan on saattanut muuttua paljonkin.
Syventävät olivat 3 viikon intensiivi-kursseja, jolloin luentoja oli joka päivä 3-4 tuntia, joko 8-12, 12-16, 16-20, joka päivä samaan aikaan. Siihen lisäksi vielä case-työt. Vuodessa pystyi suorittamaan n. 50-60 vanhaa opintoviikkoa, kun intensiivikurssien lisäksi suoritti kieliä ja sivuaineita, mutta tällöin opiskelu vei 6-10 tuntia päivässä 7 päivää viikossa.
Itse tein lopulta gradun markkinointipainotteisena, joka väkisin tungettiin kv-liiketoimintaa. Ja tällä hetkellä olen myynti- ja markkinointityössä n. 5000 € kuukausipalkalla.
...vaan tradenomi, mutta vastaan silti duunin ja palkkatason osalta;-)
Kaupallisella puolella pääaineella ei useinkaan ole kovin suurta merkitystä. Merkitystä on enemmänkin pääaineen "suunnalla", eli tarkoitan sitä, että oletko lukenut markkinointia tai vaikkapa kansantaloustiedettä. Kv. liiketoiminta antaa valmiudet monenlaisiin tehtäviin jo senkin vuoksi, että valtaosa isommista firmoista on "kansainvälisiä". Pääaineen lisäksi erittäin paljon, jopa pääainetta enemmän, merkitystä on omalla työhistoriallasi ja kiinnostuksellasi--> liittyvätkö nämä vaikkapa kv. ostamiseen tai vaikkapa kv. markkinointiin?
Tutkinto (ja pääaine) on siis tietynlainen perusta tulevalle urallesi, mutta paljon ratkaisevampaa ovat muut ominaisuutesi:
millä erotut muista hakijoista? Missä olet erityisen hyvä? Mitä tarkkaan ottaen haluaisit tehdä--> tähtää näihin (avustaviin) tehtäviin/firmoihin jo opiskeluaikasi kesä- tai osa-aikaduuneissa. Kartuta kokemustasi, näyttää hyvälle CV:ssa ja osaat jo jotakin oikeista töistä sitten kun valmistut. Pahin virhe mitä voit tehdä on se, että pelkällä tutkintopaperilla luulet "kaikkien ovien aukenevan", sillä kisa on tänä päivänä aika kovaa hyvistä duunipaikoista eikä tutkintopaperilla kukaan erotu.
Palkan osalta en tämän päivän alkupalkoista tiedä eikä sillä ole merkitystäkään. Olennaista on kerätä kokemusta työuran muutamat ekat vuodet.
3-5 vuoden jo lyhyeköllä kokemuksellakin voit tienata helposti 5000-6000€ "perusasiantuntijana/päällikkönä".
Mahtava kuulla :)
Tuo työhistoria-homma mua vaan mietityttääkin...Et jos haen ensi kesänä kesätöitä niin millasia hommia kannattas hakea et vois vaikka päästäkin? Olen tällä hetkellä BBA-tradenomi ja sit ois takana eka vuosi tuota maisteritason kansainvälistä liiketoimintaa. Mua kiinnostaa hurjan paljon myyntihommat ja myyntipäällikön hommat.
ennemmin esim. asiakaspalveluun, josta saisi kokemusta sitten myyntihommiin.
Kv-liiketoiminnan opiskelijana olisi myös luontevaa lähteä ulkomaille kesätöihin, mutta lasten kanssa se voi olla hankalaa.
Sellainen hassu kysymys, että miksi luet kv-liiketoimintaa, jos myynti kiinnostaa. Ennemmin markkinointi (ja myyntiin suuntautuvat syventävät kurssit, kuten myyntityö markkinoinnissa ja yritysmarkkinointi) olisi sopivampaa.
Nämä itse olen työn ohessa lukenut.
t: se kymmenen vuotta sitten valmistunut
kansainväliseen liiketoimintaan koska ajattelin että sinne on parhaimmat mahdollisuudet päästä sisälle kun BBA-tutkinto oli enkun kielellä ja kansainvälisyyspainotteinen. Ja kun tuo enkun kieli kiinnostaa hulluna niin haluaisin jotain kansainvälistä myyntiä kai :D Voiskohan siinä maisterilinjalla ottaa lisäksi markkinointikursseja... Tosin siellä kansainvälisen liiketoiminnan maisteritasolla oli semmosiaki syventäviä vaihtoehtoja kuin "Industrial sales management" ja "Sales in BtoB
context".
kun kysyit tuosta kaupungista...
Oletko kenties itsekin päässyt sisään?
on ko. maisterivalinta. En jaksa juuri nyt googlettaa aihetta ja asia kiinnostaa itseänikin, siksi kysyin. En ole siis mikään stalker ;)
Ohis
näitä maisteritason erillisvalintoja on kai tampereella, lappeenrannassa, oulussa ja helsingissä...
ja se taas ei ole niitä auvoisimpia aloja kaupallisella puolella. Osa on työttömänä, osa tekee perusduunia peruspalkalla ja osa ampuu hienossa uraputkessa. Veikkaisin, että erikoistumisalana on niitä, joissa hyvä sijoittuminen työelämään ei ole itsestäänselvyys kuten vaikka laskentatoimessa. Kielitaidosta iso etu. Ja kielitaito ei tarkoita sitä, että puhuu enkkua hyvin ja koulusaksa ja -ruotsi siinä. Pitäisi osata useampaa kieltä ja oikeasti. Eräs tuttu osaa espanjaa ja portugalia tosi hyvin (asunut lapsena/nuorena vuosia noilla alueilla) ja on menestynyt loistavasti työelämässä juuri niiden ansiosta.
et pitää osata useampaa kieltä. Voikohan yliopistossa ottaa lisäksi kielikursseja maisteritasollakin? Osaan jonku verran espanjaa ja saksaa, hyvin pieniä alkeita venäjästä ja ranskasta. Vois vaikka tuohon saksaan ja espanjaan panostaa...
aika markkinointi / liiketoiminta lähtöistä. Ja kurssithan on englanniksi.
Kiinnostusta aitoon kansainvälisyyteen osoittaa kesätyöt ja opiskelu ulkomailla. Muuten on vaikea uskotella työnantajalle, että on kansainvälisyydestä oikeasti kiinnostunut ja tuntee vieraita kulttuureja.
Esim. jos on tekemisissä viennin kanssa, on hommaa vaikea tehdä, jos ei tunne kohdemaan yrityskulttuuria.
Yksi KV-liiketoiminnasta 10 vuotta sitten valmistunut, joten ajan on saattanut muuttua paljonkin.
Tervetuloa muuttuneeseen maailmaan! Käytännöt todella ovat muuttuneet ja tuntuu, että erityisesti työn ja opiskelun yhdistämisestä on ainakin HSE:lla tehty ihan uskomattoman vaikeaa. Monelle muutamia vuosia sitten valmistuneelle ystävälleni on tullut suorastaan yllätyksenä se, mihin aikoihin pakollista läsnäoloa vaativia pakollisia kursseja (eikä enää nykyisin intensiivikursseja vaan koko jakson mittaisia) järjestetään. Käytännössä kaikki kurssit suunnitellaan 100%sti päätoimisille opiskelijoille, kirjatenteillä suoritettavat kurssit on karsittu ihan absoluuttiseen minimiin (jos niitä edes on) eikä joustoa valitettavasti löydy.
Itse olen suorastaan epäuskoisena kuunnellut ystävieni tarinoita "vanhoista hyvistä ajoista, jolloin opiskelun ja työssäkäynnin yhdistäminen oli helppoa ja kaikki opiskeluun liittyvät asiat aina neuvoteltavissa". Eipä ole enää. Nykyisin myös kurssisisällöt ovat muuttuneet radikaalisti, enkä siksi sanoisi syventäviäkään läpihuutojutuiksi.
Markkinoinnin, myynnin ja kv. liiketoiminnan tehtävien kohdalla koulutuksen merkitys on selvästi pienempi kuin vaikkapa laskentatoimen tai rahoituksen puolella, joissa jo tutkinnolla pääse kohtuupitkälle. Siis ainakin ok perusduuneihin.
Näillä ensin mainituilla alueilla oman osaamisen merkitys korostuu. Osaamisella tarkoitan siis mm. jo mainittua kielitaitoa, työkokemusta ja eri toten kattavasti henkilökohtaisia ominaisuuksia.
Kielitaidon suhteen on totta, että jos haluat aidosti hyvin kansainvälisiin tehtäviin, niin silloin jonkun muun kielen kuin englannin ja ruotsin hyvä hallinta on tärkeää. Muuten se ei kyllä ole mikään ehdoton edellytys vaan hyvillä englannin ja ruotsin taidoilla pärjää, jos muut avut ovat riittävät.
T: se tradenomi
ja se taas ei ole niitä auvoisimpia aloja kaupallisella puolella. Osa on työttömänä, osa tekee perusduunia peruspalkalla ja osa ampuu hienossa uraputkessa. Veikkaisin, että erikoistumisalana on niitä, joissa hyvä sijoittuminen työelämään ei ole itsestäänselvyys kuten vaikka laskentatoimessa. Kielitaidosta iso etu. Ja kielitaito ei tarkoita sitä, että puhuu enkkua hyvin ja koulusaksa ja -ruotsi siinä. Pitäisi osata useampaa kieltä ja oikeasti. Eräs tuttu osaa espanjaa ja portugalia tosi hyvin (asunut lapsena/nuorena vuosia noilla alueilla) ja on menestynyt loistavasti työelämässä juuri niiden ansiosta.
Tiedän, että tämä on aika vanha ketju, mutta vastaan silti. Olen pian valmistumassa KTM:ksi kansainvälisen liiketoiminnan maisteriohjelmasta. Työkokemusta kertynyt melko vähän, vain kesäkuukausilta, sillä menin suoraan lukiosta yliopistoon. Olen kesätyöni saanut suhteilla ja olen päässyt niissä tekemään kaikenlaista asiakaspalvelusta markkinointiin ja myyntiin, koska olin todella pienessä firmassa. Sillä firmalla ei kuitenkaan ole varaa palkata enää, joten töitä pitäisi nyt saada täysin "omin avuin". Työni olen kuitenkin hoitanut hyvin ja entinen pomo suosui suosittelijaksi. Tuntuu kuitenkin täysin mahdottomalta tehtävältä saada töitä. Kukaan ei halua antaa edes mahdollisuutta ilman vuosien oman alan työkokemusta tai suhteita. Ei edes, vaikka olen ollut aktiivinen opiskelijatoiminnassa. Olen suuntautunut markkinointiin, mutta markkinoinnin paikoissakin tietysti joku markkinoinnin opiskelija vetää pidemmän korren.
Opiskelun voi mennä sieltä mistä aita on matalin tai panostaa ja oppia ylimääräistä. Vähimmäisvaatimustaso ei ole erityisen vaativa.
Onko eroa Tuotantotalouden insinööriin ?
t.tinder-typy
Näillä on taipumusta päätyä muutaman vuoden jälkeen ihmissuhde-konsulenteiksi, markkinointi-"asiantuntijoiksi" ja osa jatkokouluttautuu enkelihoitajiksi tai yksisarvishoitajiksi
mutta onneksi olkoon, olet tehnyt hyvän valinnan.
Paikka jonkin suomalaisen epätoivoisesti kansainvälistymistä yrittävän suuryrityksen johtoryhmässä on jo lähes taskussasi. Kuten myös 7500 euron kuukausipalkka. (Jos siis tsäkä käy...)