Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi jotkut ajattelee, että yh:n pitää aina pärjätä yksin?

Vierailija
19.05.2010 |

Siis kyllähän tuo totta on monessa asiassa, mutta olen ihmetellyt muutaman ystänäni/tuttavani kommentteja eräästä yhteisestä tutustamme (minun parhaimipia ystäviä).

Tämä ystäväni on menettänyt lapsensa 5kk sitten ja on edelleen sairaslomalla ja kaks pienintä ovat päivisin hoidossa, kaks isompaa jo koululaisia. Nämä yhteiset tutut ovat ihmetelleet, että miksei ystäväni ole jo palannut töihin kun lapsensa kuolemasta on JO 5kk aikaa ja miksi pitää lapsensa hoidossa eikä hoida heitä itse jne. Ovat myös sanoneet, että koska ystäväni on yh niin hänen pitäisi kyllä pärjätä yksin ja olla jo työkykyinen. Vetosivat myös siihen, että kun minä palasin töihini 2kk lapsemme kuolemasta niin kyllä ystävänikin pitäisi. Olen näille sitten sanonut yleensä, että ihmiset toipuu yksilöllisesti ja minun työni on sellaista, ettei siinä tarvita niin paljon aivoja. Sen sijaan ystäväni työ on täysin erilaista.

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
19.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsiperheen vanhempien pitää pärjätä kaksin. Yh:t saavat halutessaan omaa aikaa. Esim tuntemani yh viettää joka toisen tai kolmannen viikonlopun vapaalla, kun lapset hoitaa tukiperhe, jonka sossu on hänelle järjestänyt. Lisäksi on päivähoidon palvelut. Hän pitää lapsia kauemmin hoidossa, jotta ehtii käymään rauhassa omilla asioillaan.

Sitten on vielä yhteishuoltajuudet, jolloin joka toinen viikko on omaa aikaa!!!

Kyllä tavalliselle kahden vanhemman lapsiperheellekin olisi voitava järjestää parisuhdeaikaa! Kodinhoitajia tarvitaan lomittamaan ´varsinkin kotiäitejä joskus, koska he eivät voi pitää lapsiaan hoidossa myöskään, jotta voisivat hoitaa omia asioitaan tai sairaana parannella itseään rauhassa tai käydä lounaalla miehensä kanssa!

Vierailija
2/11 |
19.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin perheessä on jotain ongelmia. Ja on oikein hyvä, että saa tukea. Minä en ajattele, että yh:n pitäisi selvitä yksin.

Näitä minä en taas ymmärrä, jotka ovat katkeria yksinhuoltajille. Onko oma elämä niin kamalaa, että joutuu katkeroitumaan muille ihmisille.

Miksi ihmeessä kaikkien elämäntilanne edes pitäisi olla samanlainen? Ja kaikilla pitäisi olla kaikki samat yhteiskunnan tuet?

On paljon yksinhuoltajia jotka hoitavat lapsensa mallikelpoisesti ja pärjäävät omillaan. En lähtisi yleiustämään.

On myös paljon kahdenvanhemman perheitä, jotka hoitavat asiat päin persettä. Siitäkään ei voi tehdä yleistyksiä.

Mitä ihmettä tämä toisiin kohdistuva kyttäys, katkeruus ja panettelu on?

Tässä taas halutaan yhteiskunnan olevan vastuussa..

Te voitte kuitenkin hengähtää hetken lapsistanne koska teitä kaksi vanhempaa. Kaksi jakamassa ongelmat, kaksi tukemassa toisiaan, kaksi kasvattamassa jne.

En ole yh

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
19.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ainakin meni se hyvin harvinainen oma aika täysin lepäämiseen. On paljon rankempaa hoitaa muuna aikana täysin yksin lapsia ja kaikkia muitakin asioita kuin mitä se on parisuhteessa olevalla. Yh hoitaa AIVAN KAIKEN yksin, parisuhteessa sentään toinen hoitaa yleensä osan asioista. Huomaa kyllä, ettei sinulla ole omaa kokemusta asiasta ja virheellisesti yleistät yhden tuntemasi ihmisen perusteella.

Sitä paitsi yh ei "halutessaan saa omaa aikaa". Ei niitä tukiperheitä ole kuin sellaisilla joilla on pahempia ongelmia. Ei todellakaan kaikilla yksinhuoltajilla.

lapsiperheen vanhempien pitää pärjätä kaksin. Yh:t saavat halutessaan omaa aikaa. Esim tuntemani yh viettää joka toisen tai kolmannen viikonlopun vapaalla, kun lapset hoitaa tukiperhe, jonka sossu on hänelle järjestänyt. Lisäksi on päivähoidon palvelut. Hän pitää lapsia kauemmin hoidossa, jotta ehtii käymään rauhassa omilla asioillaan.

Kyllä tavalliselle kahden vanhemman lapsiperheellekin olisi voitava järjestää parisuhdeaikaa! Kodinhoitajia tarvitaan lomittamaan ´varsinkin kotiäitejä joskus, koska he eivät voi pitää lapsiaan hoidossa myöskään, jotta voisivat hoitaa omia asioitaan tai sairaana parannella itseään rauhassa tai käydä lounaalla miehensä kanssa!

Vierailija
4/11 |
19.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että hän on yh. Siitä pitää rangaista.

Näin kävi mm. siskolleni, joka on 3 lapsen yh ilman omaa syytään (mies löysi uuden naisen). Hän ei olisi saanut käydä kerran viikossa jumpassa, hänen olisi pitänyt itse kerätä marjansa ja suurin piirtein metsästää hirvi. Listaa voisi jatkaa loputtomiin. Syy oli se, että hänessä on jotain "vikaa", kun mieskin jätti.

Vierailija
5/11 |
19.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ystäväni vanhemmat kuolleet, lastensa isä asuu ulkomailla eikä tapaa lapsiaan. Muutenkin ystävälläni on ns. huono tukiverkko. Minä ja mieheni autamme sen minkä pystymme, mutta tuntuu, että muut, jotka tämän äidin tuntevat/tietävät niin vaan syyllistävät kun ei palaa töihin kun heidän mielestään pitäisi jo palata eikä tietenkään ole hyväksyttävää, että lapset on hoidossa kun äiti on kotona. Eivät vaan ymmärrä, että tämä ystäväni on vakavasti/vaikeasti masentunut, olonsa paranee, mutta se näyttää tapahtuvan vähitellen, jota on toisten vaikea ymmärtää.

Omaa kokemusta on tavallaan yksinhuoltajuudesta. Mieheni oli "vuodepotilas" muutaman kuukauden ja sillon kaikki oli minun vastuullani ja se oli kyllä todella rankkaa enkä sitä kellekään toivoisi.

ap

ap

Vierailija
6/11 |
19.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

johtopäätöksen, että kaikki yh:t ovat tällaisia?? Tsiisus, että olet idiootti ja ajattelet mustavalkoisesti!

Enkä ihan ymmärtänyt millä tavalla vastasit ap:n kysymykseen vai tarkoittiko tämä, ettei ap sinust saisi pitää lapsiaan hoidossa?

Mistä teitä idiootteja sikiää?

Vierailija
7/11 |
19.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sisarensa lisäksi ovat tavallaan menettäneet äidinkin...

Vierailija
8/11 |
19.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

yh:n syytä että hän on yksin. Jos oli pahoinpitelevä ja pettävä mies, on sekin ollut yh:n vika kun ei ole miestään oikein osannut valita.

Näin ajattelevia on ilmeisesti paljonkin.

Sitten on tuo lässynlässynmussunmussun porukka "voi kun käy kaikkia yksinhuoltajien lapsia sääliksi kun heillä on vain paska äiti eikä isää ollenkaan. Ei varmasti ole minkäänlaista miehenmallia tai rakkautta siinä perheessä."

Itse koen kyllä tuon lässynlässyn porukan paljon v-mäisemmäksi. Yleensä itse ovat curling vanhempia ja lapset pomottavat heitä miten sattuu.

Suomalainen mentaliteetti on sellainen että yksinkin on tultava toimeen. Täällä kun on aina menty läpi vaikka harmaan kiven, niin samoin pitää toimia edelleen. Yksin on pärjättävä ja asioista ei saa valittaa.

Ja se idiootti joka mussutti jotain tuntemastaan yh:sta jonka lapsi käy tukiperheessä hoidossa saisi luvan ottaa asioista selvää. Kaikki yh:t eivät edes ole sosiaalitoimiston asiakkaita. Ja tukiperhe määrätään vain jos asiat ovat oikeasti huonosti. No alkoholistit ja narkkarit on kiittämättömiä ja yleensä käyttävät kaikkia apuja väärin joten on turha yhden tai kahden ihmisen perusteella päätellä että kaikki tekevät näin.

Samaa sarjaa kuin se, että kaikki yh:t etsivät epätoivoisesti uutta miestä.

hohhoh.

Vierailija
9/11 |
19.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

viihdyn ihan hyvin ei ole miestä hääräämässä vieressä ja lapsea koskevat asiat voin päättää itse eikä tarvi neuvotella kenenkään kanssa... omaa aikaa on iltasin kun poika on jo nukkumassa ja nautin siitä suunnattomasti, koska voin juoda kahvia ilman että löydän kupista legoja tai muita pikkuleluja, siskoni ottaa joskus pojan v.lopuks hoitoon, mutta sillon en osaa oikein olla rentona vaan olen kotona sohvalla odottelemassa että koska poika tuodaan kotiin ja ei en ole omasta tahdosta YH vaan mies löysi toisen ennenkuin synnytin ja isä ei ole koskaan poikaansa halunnut nähdä ja en ole sen takia vaatinut elatusmaksuja...

Vierailija
10/11 |
19.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

En itse ole yh, mutta mies on paljon työmatkoilla. Olen oikein tyytyväinen, kun kotona on välillä kaksi aikuista jakamassa arkea. Jos olisin yh, tarvitsisin varmasti jonkin sortin tukea jaksamiseen. Minulle on tärkeää saada olla välillä ihan rauhassa yksin tai ystävien kanssa. Tärkeää on myös aika miehen kanssa kahdestaan. Nautin toki arjesta lasten kanssa silloin, kun mies on matkoilla, mutta pitemmän päälle se on raskasta.

Jos minulla olisi vain yksi tai kaksi lasta ja mies olisi aina kotona, alkaisimme varmaan tukiperheeksi jonkun yh:n lapselle.

Vierailija
11/11 |
19.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oistte onnellisia, että teillä on toinen tukena siinä arjessa! Minä olen tahtomattani yh (mieheni kuoli) ja todellakin tekisin mitä vain, ettei tarvitsisi kaikesta päättää yksin ja kantaa vastuuta yksin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän viisi