Oulu vai Vantaa?
Muutan luultavasti tana vuonna tai ens kesana takasin Suomeen kahden lapsen kanssa, lapset ei puhu suomea. (En kaipaa moitteita tasta asiasta)Tarkoitus olis laittaa lapset englannin kieliseen kouluun/hoitopaikkaan ja ite loytaa toita. Autoa ei ole. Rahaa minimaalisesti. Kumpi kaupunki olis hyva lasten koulun kaynnin, tyopaikan saamiseksi, asuntojen vuokratason ja kaupunkien viihtyvyyden kannalta paras. Lisaksi pitaa ottaa huomioon josko olis tarjolla jonkilaista koulukerhoa vanhemmalle lapselle koska en halua hanen olevan kotona yksin, lapsi 8 v.
Mita mielta olette?
Kommentit (15)
Y.E.S. ja koululla myös aamupäiväkerho....
Jos kestää kylmän ja pimeän, niin Oulu. Vantaa on sellainen elementtihelvetti, että ihminen kasvaa siellä töykeäksi ja inhottavaksi viikossa.
vanhempasi ovat? Kyllä jos yksin muutat takaisin, tulet kaipaamaan tukiverkostoa. Onko sinulla tuttuja tai perhettä kummankaan akupungin lähellä. Se minusta ratkaisisi. Kyllä meillä Vaasassakin on hyvä englanninkielinen opetus ja päiväkoti, joten varmasti hyvä se on Oulussakin jos ei parempi.
Aika samanlaista molemmisssa, en Oulussakaan juuri pikkukyliä punaisine mökkineen ole nähnyt. Lähes oululainen Vantaalta:-).
Sanoisivat oululaiset mitä tahansa, Oulu on tuppukylä ja keskusta on jäänyt kehityksessä jälkeen. Käyn Oulussa säännöllisesti ja olen joka kerta yhtä yllättynyt kaupungin vaatimattomuudesta esim. Tampereeseen verrattuna. Lisäksi Vantaata puoltaa lämpimämpi ilmasto. Talvet ovat pitkiä, tuulisia, kylmiä ja PIMEITÄ (!) Oulussa. Myös matkustaminen ulkomaille on Vantaalta helpompaa. Lopuksi, pääkaupunkiseutu on ainoa aidosti kansainvälinen paikka Suomessa.
Olen tama aikova muuttaja. Milla alueella vantaalla on se englannin kielinen koulu. Ja miten te somplisitte "yksinhuoltajana" lasten kouluun/tarhaan viennin. Aamulla vien lapset sinne ja sitten toihin eihan siina muuta vaihtoehtoa ole vai. Ja onko eilla joiden lapset ei kay aamupaiva/iltapaiva kerhoissa joku muu hoitamassa lapsia vai onko ne yksin kotona?
Unohtu laittaa etta vain aiti elossa ja han asuu 220 km Oulusta paikkakunnalla jossa ei ole sopivaa koulua lapsille jos en sitten panosta kielen opetteluun nyt sitten tosissaan ja siella ei taida olla tyonsaanti mahdollisuudet niin hyvat.
..viet lapsesi hyvämaineiseen kouluun tai trhaan, niin ei ole ongelmia kummassakaan kaupungissa...
sossu ei ota mielellään elätettäviä lisää..
Vantaa taloudellisissa vaikeuksissaan ei todella kaipaa työtöntä, asunnotonta yksinhuoltajaa, jonka lapset on ummikkoja.
kanssa Ouluun. En ole täältä kotoisin mutta täällä on sukua ja vanhempani asuvat n. 100km päässä.
Olen viihtynyt todella hyvin. Puoli vuotta olin työttömänä ja sitten sain hyvän paikan jossa viihdyn. Lapseni meni yksityiseen kielipäiväkotiin ja hänen suomen kielensä on nyt vahvempi kuin hänen toinen äidinkielensä.
Oulu on tietysti pienempi kuin Vantaa/Hki mutta myös helpompi. Välimatkat eivät ole niin pitkiä, työmatkoihin ei kulu ylimääräistä aikaa, asumme uudehkolla asuinalueella jossa paljon lapsia ja turvallista. Keskustasta löydän kaiken mitä tarvitsen.
Täällä on myös kansainvälinen koulu, tuttavani kolme lasta käyvät sitä ja olen kuullut koulun olevan erinomainen.
Mieti itse mikä sinulle tärkeää. Jos iso kaupunki on se tärkeä juttu, niin sit menet Vantaalle.
voin suositella kumpaakin.
Kumpikin on samanlainen "betonihelvetti" vai mitä sanaa se eräs käytti; siis kerrostaloalueita löytyy molemmista ja sitten niitä omakotitaloalueitakin. Ihan Vantaaltakin löytyy vielä sitä maalaisidylliä riitämiin :)
Mutta mutta. Oulussa 10 vuotta asuneena ja sieltä Vantaalle muuttaneena voin vain sanoa, että KOSKAAN en palaa takaisin. Koti on tietty siellä missä perhekin, mutta kyllä se kesä ja sääskettömyys on valtavan iso asia! Oulussa niitä viheliäisiä on aivan vaivaksi asti ja Vantaalla käytännössä ei ollenkaan. Ja kesä on ainakin kuukáuden pitempi täällä etelässä kuin pohjoisemmassa.
Palvelutaso on varmasti aikalailla sama molemmissa.
Kaverin lapset käyvät sitä kansainvälistä koulua, hyvin lähellä jumboa, eli olisko Kartanonkoski.
Aamulla viet lapset tarhaan ja kouluun, menet päiväksi töihin ja sitten haet lapset.
aika helppoa, mutta koeta nyt alkaa opettamaan lapsille edes alkeita suomeksi...
Siellä on ip-kerho, johon on pääsyt myös 3.luokkalaisia ja tarpeen vaatiessa jopa 4. luokkalaiset. Töitäkin varmaan löytää paremmin, riippuu tietty sun alalsta.