Muslimien paratiisin NEITSYET onkin ehkä VIINIRYPÄLEITÄ
Tänään mielenkiintoinen dokkari Teemalla klo 21.
Kaksiosaisessa ohjelmassa tarkastellaan, mitä Koraani sanoo mm. tasa-arvosta, rangaistuksista, rauhasta, suhtautumisesta muihin uskontoihin sekä itsemurhapommituksista.
Tuo neitsyt ja viinirypälesekaannus johtunee siitä, että Koraanin aikaisista versioista puuttuivat vokaalimerkinnät.
Kommentit (12)
jos kyseessä on virhe, niin se on kyllä hyvin aktiivinen sellainen, sillä minun on hyvin vaikeaa kuvitella nuorta miestä, joka lähtisi marttyyriyden tielle 70 viinirypäleen toivossa.
aktiivinen virhe siinäkin...martyyriydessä..ap
Nämä asiat ovat hyvin tulkinnanvaraisia. Eli kalliolta heittäytyminen on kiellettyä, mutta uskon sodassa kuollut saa marttyyrin viitan harteilleen ja varman pääsyn paratiisiin (neitsyeiden tai viinirypäleiden pariin ;) ).
Mutta varmasti mielenkiintoinen dokumentti, aion katsoa itsekin.
tahansa uskonkappaleen tarkoitushakuinen ja fundamentalistinen tulkinta on aktiivinen virhe, tai ainakin totuuden venyttämistä.
On toki toisaalta myös sanottava, että suoraan koraaniin pohjautuva sharia on mitä suurimmassa määrin ristiriidassa yleisen ihmisoikeuskäsityksen, tasa-arvon ja useimpien maiden lakien kanssa.
Paratiisissahan on kaikkea; hunajajokia, hedelmäpuita ja pelkkää onnea. Joten melko yllättävää kyllä olisi houkutella sitten noilla viinirypäleillä...
On toki toisaalta myös sanottava, että suoraan koraaniin pohjautuva sharia on mitä suurimmassa määrin ristiriidassa yleisen ihmisoikeuskäsityksen, tasa-arvon ja useimpien maiden lakien kanssa.
hyvä muistaa se, että nykyuutisointi sen soveltamisesta ei kaikilta osin vastaa sitä, mitä sharia oikeasti sallii. Toisin sanoen fundamentalistiti ovat ottaneet omia vapauksia jo valmiiksi fundamentalistisen sisällön suhteen.
Esimerkiksi naimattomien naisten kivittäminen aviorikoksesta ei ole sharian mukaista.
alkuperäinen Koraani puhui 2/3 juutalaisuudesta. Vielä 1000 vuotta sitten kristityt ja muslimit oli aika lähellä toisiaan, vaikka oli ristiretkiaika, niin henkisesti kuin taloudellisestikin Jerusalemista kiistellessään.
"Mä ottasin ne mun neitsyet nyt"
"tässä olis nää viinirypäleet.."
:D
Esimerkiksi naimattomien naisten kivittäminen aviorikoksesta ei ole sharian mukaista.
Selvästikin aviovaimojen kivitykset luovat vastaanottavaisen maaperän sinkkujenkin kivittämisiin. Ja toisaalta, on varmaan aika sama, kuoleeko kiviin vai 100 ruoskaniskuun.
Oliko ne neitsyetkin päässeet taivaaseen vai onko kyseessä heidän helvetti?
"Mä ottasin ne mun neitsyet nyt"
"tässä olis nää viinirypäleet..":D
ei kerrota kellekään jooko ;)
Ihan samanlainen virhe löytyy raamatusta. Ei voida varmana tietää, onko Mariaa kuvaileva sana tarkoittanut neitsyttä vai nuorta tyttöä, mutta se on käännetty neitsyeksi.