Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Missä ajassa ruoka sulaa mahassa? Epäilen alhaista suolahappoisuutta

Vierailija
03.05.2010 |

Olen tietyistä syistä ajatellut jo pitkään, että minulla voi olla mahassa liian vähän happoja. Yksi vähähappoisuuden oire on, ettei ruoka oikein sula.

Muutama päivä sitten söin puolikkaan pizzan klo 18. Yöllä klo 2 kävin oksentamassa. Isoja klimppejä, paljon. Olisiko sen pitänyt sulaa jo tuossa ajassa?

Aiemin iltapäivällä olin syönyt kaksi lihapullaa ja leipää ja juustoa. Eli mitään raskasta ei minulla ollut pohjalla.

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
03.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mahdollisesti mahatähystykseen, jos tuommoisia ongelmia on. ei kuulosta ihan normaalilta

Vierailija
2/17 |
03.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

alhainen suolahappoisuus ei aiheuta käyntiä lääkärissä. Siihen saa itseapua apteekista, mutta niinkään pitkällä en ole.

Eli tilanteeni ei siis kuulosta normaalilta?

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
03.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

periaatteessa pitäisi olla n. kolmessa tunnissa sulanut, ainakin hyvin pitkälle...

Vierailija
4/17 |
03.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vähäisestä happoisuudesta.

Minä muuten pelkään lihomista (olen normaalipainoinen). Onkohan tällä hitaisella ruoansulamisella minkälainen vaikutus painoon? Eli lihonko vain laihdunko, jos otan jotain suolahappovalmisteita?

ap

Vierailija
5/17 |
03.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vai oliko nyt vain yksittäistapaus? Mulla joskus vatsatautisena tai muuten kipeänä ei ruoka oikein sula ja saatan hyvinkin pitkän ajan päästä oksentaa selkeästi paloja syömästäni ruoasta. Mutta mielestäni liittyy vain tuohon vatsatautiin tms. ja muuten sulaa normaalisti.

Vierailija
6/17 |
04.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

käsittääkseni se on yleensäkin näin, että ruoka ei oikein sula. Lisäksi minulla on muitakin oireita, joita on silloin, kun ruoka ei oikein sula.

Muita kokemuksia?

Vierailija
7/17 |
04.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

käsittääkseni se on yleensäkin näin, että ruoka ei oikein sula. Lisäksi minulla on muitakin oireita, joita on silloin, kun ruoka ei oikein sula. Muita kokemuksia?

Vierailija
8/17 |
04.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei minun käsittääkseni ruoka juurikaan sula mahalaukussa. Yleensä se jatkaa sieltä matkaa 3-4 tunnissa eteenpäin, mut ei se silloin ole mitenkään erityisen sulanutta. Kyllähän jokainen oksentanut tietää, että esim. makaronitkin on kokonaisena mahalaukussa. Vasta ohutsuolessa tapahtuu varsinainen ruuansulatus.

Vierailija
9/17 |
04.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitään suolahappoja ala syömään!

Vierailija
10/17 |
04.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

siella mahalaukussa auttaa tappamaan bakteereja, joita tulee ruoan mukana.

mista ihmeesta olet nyt saanut sellaisen ajatuksen ettei sulla ole tarpeeksi happoa mahalaukussa. ei sita apteekissa myyda. mee mielenterveystoimistoon puhumaan.

Vierailija
11/17 |
04.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen saanut ajatuksen alhaisista vatsahapoista sen vuoksi, että minulla on vatsavaivoja, turvotusta ja ilmavaivoja. Kun olen etsinyt syytä siihen, niin törmäsin vaivaan nimeltä alhainen vatsan happopitoisuus, joka liittyy autoimmuunisairauteen, joka minulla on. Lisäksi hapon määrä vähenee vanhetessa.

Samassa yhteydessä olen törmännyt siihen, että apteekissa on lukuisia tuotteita tämän hoitoon. Reseptillä ja ilman. Ja luontaistuotekaupat ovat vielä lisäksi. (Olen kyllä googlaillut ja tiedän lääkärien erilaiset mielipiteet)

Kolmanneksi tulin puhuneeksi asiasta äidilleni, joka kertoi hänen äidillään olleen alhaiset suolahapot.

No, tämä oksentaminen ei ole syömishäiriötä - se liittyi vapun jälkeiseen pahaan oloon....(En ole eläessäni ennen oksentanut tässä tilantessa. Enkä muutenkaan oksenna usein, eli en pysty kommentoimaan, onko vatsani koostumus aina tällainen). Kun siinä kävin oksentamassa, niin mieleeni tuli jälleen kerran nämä alhaiset suolahapot mahassa. Kun sitä ruokaa tuli mahasta niin paljon. Ja kun olen lapsieni oksennuksia siivoillut vuosien varrella, niin ei sellaisia palasia ole kenelläkään.

Siksi tämä aihe nousi taas mieleeni. Ja mietin, kannattaisiko minun käytä rohto-ostoksilla. Putoaisiko paino (ja tuo pieni vatsamakkara), jos happotasapaino olisi kunnossa?

Vierailija
12/17 |
05.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on nyt mahatauti päällä ja oksennan 15h sitten syömiäni suolakurkun kuoren palasia. Nam!

Mietinpä itsekkin että mistä suolenmutkasta asti sitä yrjöä tulee vai onko nuo pysyneet mahalaukussa noin kauan?

Ap:n kannattais varmaan pureskella paremmin... ei tulis niin isoja paloja!

Vierailija
13/17 |
30.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saikulla007 kirjoitti:

Mulla on nyt mahatauti päällä ja oksennan 15h sitten syömiäni suolakurkun kuoren palasia. Nam!

Mietinpä itsekkin että mistä suolenmutkasta asti sitä yrjöä tulee vai onko nuo pysyneet mahalaukussa noin kauan?

Ap:n kannattais varmaan pureskella paremmin... ei tulis niin isoja paloja!

Pistetään paremmaksi. Tänään oli joku vatsapöpö iskenyt ja kolmannen oksennuskerran mukana tuli jotain mikä näytti epäilyttävästi spagetilta. Paitsi että edellinen spagettiateria oli kuutisen viikkoa sitten...

Vierailija
14/17 |
30.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä se teettää kun ei syö tarpeeksi suolaa. Ruoka ei sula ja siitä saa sitten myös närästyksen.

Vierailija
15/17 |
30.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli ylävatsa aivan järkyttävässä käymistilassa. Meni pikku hiljaa ohi suolahappotableteilla ja hyvin niukalla välttämisdieetillä.

Vierailija
16/17 |
17.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pureskele huolellisesti. Se auttaa ruuan sulamista paljonkin.

Vierailija
17/17 |
17.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Annas kun arvaan, ylipaino vaivaa ja yrität googlettamalla etsiä jotain tekosyytä siihen?

Varmaan ravaat terkkarilla otattamassa ferritiiniä viikottain ja kilppareita ja illalla googletat täytekakkua mässäten.