Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kysyn vielä lasten silmien väristä,

Vierailija
02.05.2010 |

tuolla aiemmin en saanut vastausta.

Itselläni on ruskeat silmät, vähän vihreätä seassa.

Lasten isällä siniharmaat silmät.

Tyttärellä siniset ja pojalla harmaat silmät.

Mikä tämä biologinen yhtälö on?

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
02.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten em. värit periytyy?

Kysyy ap

Vierailija
2/6 |
02.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta ruskeasilmäisyys on periaatteessa dominoiva. Jos lapsi perii toiselta vanhemmalta ruskean värin geenin, lapsesta tulee ruskeasilmäinen vaikka olisi perinyt toiselta vanhemmalta sinisimäisyyden geenin. Sinisilmäisyyden geenin hän voi kuitenkin periyttää jälkeläisilleen ja saada sinisilmäisiä lapsia, vaikka on itse ruskeasilmäinen.

Todellisuudessa tämäkin on yksinkertaistettu malli, ihmisen silmän väriin vaikuttaa vähintään kuusi geeniä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
02.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

äidilläni on todella tumman ruskeat silmät ja vahvat värit muutenkin. Sekä minä että sisareni olemme pikemminkin punertavatukkaisia, siskolla on ihan siniset silmät ja minulla vihreät. Varoitin miestäni, että meidän lapsille saattaa tulla ruskeat silmät, jos vaikka hyppäisi yhden sukupolven yli. Ja pah, molemmilla aivan häikäisevän vaaleansiniset silmät. Minne lie jäi ruskeasilmäisyysgeeni meiltä.

Vierailija
4/6 |
02.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silmihän on periaatteessa vain kahta väriä, sinisiä ja ruskeita, kaikki muut värit ovat niiden eri variaatioita, eli geenit vaikuttavat värin lisäksi myös sävyyn ja tummuusasteeseen.

Kaksi ruskeasilmäistä voi saada sinisilmäisen lapsen, mutta kaksi sinisilmäistä ei voi saada ruskeasilmäistä lasta.

Vierailija
5/6 |
02.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://www.athro.com/evo/inherit.html

Eikä ainakaan meidän perheen silmienväreillä toiminut toikaan arvontakone

Vierailija
6/6 |
02.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silmihän on periaatteessa vain kahta väriä, sinisiä ja ruskeita, kaikki muut värit ovat niiden eri variaatioita, eli geenit vaikuttavat värin lisäksi myös sävyyn ja tummuusasteeseen.

Kaksi ruskeasilmäistä voi saada sinisilmäisen lapsen, mutta kaksi sinisilmäistä ei voi saada ruskeasilmäistä lasta.

Juuri olen itse ollut todistamassa perhettä jossa kahdella sinisilmäisellä on 2 ruskea silmäistä lasta ja yksi sinisilmäinen. Ja dna-testeillä on isyystodistettu :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi neljä