kohdunsuu loppuraskaudesta? voiko itse tuntea esim. pehmenemisen?
voiko siis itsetuntea kohdunsuun pehmenemisen tai kohdunkaulan lyhentymisen? siis jos sormin kokeilee? vai kannattaako sinne alkaa edes ronkkia?
mulla rv 35 menossa..
Kommentit (7)
Anna sen olla, kyllä muksu tulee kun tulee. Neuvola yms. tarkistukset on sitä varten, että katotaan onko kaikki ok.
Anna sen olla, kyllä muksu tulee kun tulee. Neuvola yms. tarkistukset on sitä varten, että katotaan onko kaikki ok.
kyllähän sen aikana siellä "ronkitaan"...
ap
Kyllä sitä kohdunnapukkaa voi tunnustellakin, mikäli se yltää tarpeeksi alas. Toisilla se tuntuu aina, toisilla taas ei.
Kyllä sen pehmenemisen ja avautumisen itsekin siinä kokeillessa voi huomata, mikäli on tiedossa lähtötilanne, mihin verrata.
Muuten, tunnustelu (myös gynen tekemä tutkimus), voi aiheuttaa supistuksia ja jopa käynnistää synnytyksen.
Itse en kokeilisi.
ja myös vauvan laskeutumisen huomaa selvästi. Kovin ahkeraan ja voimakkkasti ei tietysti kannata "ronkkia", mutta totta kai voi puhtaila käsilla varovasti tunnustella. Se, voiko omista tunnusteluistaan mitään päätellä tai onko sillä mitään merkitystä onkin tietysti jo toinen juttu. Itse en ainakaan ole oman avautumiseni vaihetta pystynyt tuntemaan "tarkasti" ja eihän sillä ole edes mitään merkitystä. Toisilla etenee pikkuhiljaa viikkojen kuluessa, toisilla lähtee vauhtiin rytinällä. Mutta joka raskaudessa olen kyllä kokeillut :)
aina loppuraskaudessa noussut niin ylös ja vetäytynyt kudoksiin, etten kyllä itse ole tuntenut siitä paljon mitään, vaikka sitten ultrassa tai sisätutkimuksessa olisi todettu kaulaa 5cm ja kiinteä.
mutta itsellä oli kohdunkaula hävinnyt ja kohdunsuu useita senttejä auki. Oli todellä härskin tuntuista kun tunti vauvan pään, ohut kalvo vaan siinä välissä.
tavallaan ainakin. Tai siis tuntuuko se esim. seksissä yms? Itsellä rv 38, eikä seksikään oikein innosta, mut mielenkiinnosta olis kiva tietää.
Kertokaa joku jolla on enemmän kokemusta! :)