Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Imetystä 5kk takana, vihlova kipu rinnassa

Vierailija
07.04.2010 |

vauva nyt 5.5kk ja täysimetyksellä ollaan muuten oltu mutta nyt harjoiteltu kiinteitä muutama viikko.

Mutta siis oikeaan rintaan tullut vihlova kipu. Vaikea kuvailla mutta tuntuu kuin neulan työntäisi nännistä sisään.

Nänni kosketusarka. Eli kun siihen koskee niin vihloo rinnasta sisään. Aluksi tuli vain imettäessä mutta nyt kipeä muutenkin. Vihlontaa siis melkein koko ajan. Ja tätä on kestänyt muutaman päivän.

Onko kellään ollut tällaista, mitään vihjettä mistä voisi johtua?

Olen alkanut jo harkita vieroittamista kun kipu on niin kova ja alkaa huolestuttaa mikä tississä vikana.

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
07.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Akuuttien tulehdusten välillä oli tuollaista. Minun vauvallani tosin oli imuoteongelmiakin, jotka myös aiheuttivat nännien kipeytymistä.

Voisikohan sinulla olla kyse jostain pienehköstä tukoksesta? Sammaskin voi aiheuttaa kipua - onko sen oireita?

Vierailija
2/7 |
07.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuumetta eikä edes lämpöä ole, joten ei varmaankaan rintatulehdusta, vai voiko olla kuumeeton.

Mitään tukokseen viittaavaa en tunne, siis välillä rinnat kyllä täyttyneet liikaa, mutta mitään pahkuroita ei tunnu (siis ylimääräisiä, rintakudos minulla muhkuraista, joten patteja vaikea erottaa)

Mitä oireita sammaksesta on?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
07.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotikonsteina tehoavat esim. vissyvesi, sitruunamehu tai puolukka, sivele sillä molemmat nännit ja vauvan suu.

Jos kotikonstit ei tehoa, lääkäri voi kirjoittaa Daktarin-geeliä.

Vierailija
4/7 |
07.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja minulla se on joskus alkanut juuri nännien kipeytymisellä ja sillä että imetys sattuu. Aina ei ole tullut selkeää pattia minnekään.

Sammaksessa on myös oireena kipu, voi olla vain pelkkä kipu eikä muuta. Nänneissä ja/tai vauvan suussa voi olla valkoista peitettä (valkoinen voi tosin olla maitoakin). Veikkaisin sinun kohdallasi ehkä enemmänkin tätä vaihtoehtoa.

Onko vauvalla hampaita tai tulossa sellaisia? Omalla kuopuksellani imuote muuttui kun hän sai hampaita ja hän myös imi oikeasta rinnasta eri tavalla kuin vasemmasta ja siksi vain toinen tuli joskus kipeäksi.

Vierailija
5/7 |
07.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Melkein tuli itku silmään - ja taisi välilä tullakin...

Puhuin neuvolalekurille ja sain lähetteen mammografiaan. En kuitenkaan mennet, kun vihlonnat loppuivat itsekseen. Maidon tuotantoon se jotenkin liittyi. Kipu oli kurja, mutta meni ohi itsekseen. Imetin vuoden - viimeiset neljä kk lähinnä aamuisin.

Vierailija
6/7 |
07.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei ollut kertaakaan imetysvuoden aikana rintatulehdusta.

Vierailija
7/7 |
07.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kipu paheni aamusta tasaisesti ja soitin neuvolaan josta neuvottiin lähtemään lääkärille.

Diagnoosi: Rintatulehdus, rinnan alapinnalla olikin punoittava kohta jota en ollut huomannut.

Ilmeisesti vaistomaisesti oikein tehdyt "kotikonstit", eli suihkuttelu ja rinnan käsin tyhjennys ovat hidastaneet etenemistä niin ettei ole vielä päässyt pahaksi ja siksi ei vielä kuumettakaan.

Olisi kuitenkin varmasti pian ollut kuumettakin, koska tämän päivän aikana oireet pahentuneet todella paljon, nyt ei tee mieli kantaakaan lasta oikealla kädellä, kun rintaa vihloo kaikki liike.

SAin ab kuurin 10pv.

Niin ja hiivaan sain lääkekuurin myös koska saan sen aina ab-kuurista, joten tulee sitten se mahdollinen sammaskin hoidettua ab-kuurin jälkeen.

Kiitos kaikille vastauksista.