Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko tässä rumbassa mitään järkeä?

Vierailija
26.03.2010 |

Mietittekö koskaan onko tässä työ, koti, kuluttaminen jne. rumbassa mitään järkeä? Käydään töissä johon menee n. 50% valveillaolo ajasta ja sitten maksetaan asuntoa ja muuta. Sitten jos rahaa jää yli niin se käytetään matkustamiseen tai muuhun "mukavaan". Jotenkin tulee mieleen, että onko joku aivopesty idiootti ja systeemi vaan käyttää hyväksi. Vapaaehtoisestihan tätä tekee ja se tässä onkin petollista. En tiedä sitten onko vaihtoehtoja käytännössä, kun ei sitä tekemättä mitäänkään halua olla.

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
26.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja sekin on hölmöä, että aina pitäisi vain saada jotain uutta, mitä milloinkin. Koskaan ei ole muka riittävästi..

Vierailija
2/18 |
26.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ala harrastaa jotain, mitä olet aina halunnut kokeilla.

Eihän siinä ole mitään järkeä, jos et siitä nauti, kyllä elämä on liian lyhyt ja arvokas vain selviytymiseen. Todellakin kannattaa lähteä huonosta suhteesta, ja etsiä parempaa.

Lopettaa liian raskas ja mielenkiinnoton työ, ja vaikka opiskella...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
26.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

päällä, ruokaa kaapissa jne. Matkustelu on elämän kivoja puolia, samaten harrastukset, ystävien kanssa vietetty aika jne. Jos lottovoitto tuliti, en päivääkään tekisi nykyistä työtä, vaan lähtisin kehittämään ideaani lastensuojeluun liittyen.

Vierailija
4/18 |
26.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Googleta hakusanalla downshifting, löytyy paljon kaikkea mielenkiintoista asiaan liittyen.

Vierailija
5/18 |
26.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä on vielä työmäärään verrattuna suhteellisen huono palkka. Iltaisin on niin väsynyt, ettei jaksa tehdä mitään ylimääräistä. Aika kuluu...

Vierailija
6/18 |
26.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja sijoittaa omat perintörahat viisaasti, niin saa olla köllötellä tyytyväisenä ja tehdä mitä lystää. Lapsetkin tykkää.

Vierailija
7/18 |
26.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

... kaikki eivät ole huoria.

Vierailija
8/18 |
26.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tossa listassa kulutuksesta on helpoin luopua. (En laske asuntolainan maksua kulutukseksi).

meillä on harrasteet ilmaisia eikä vapaa-aikaa vietetä kaupoissa tai missään mikä maksaa/minne meno maksaa.

Ruuan vuoksi joskus pitää kaupoissa käydä kääntymässä. Ja vaatteiden tosi harvoin.

Muuten ollaan kuin ellun kanat.

Vierailija
9/18 |
26.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

... kaikki eivät ole huoria.

Ei todellakaan rikkaan miehen vaimoa.

Vierailija
10/18 |
26.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiistai 23.3.2010 klo 08.30

Työn ja kulutuksen oravanpyörästä hyppääminen kiehtoo yhä useampaa nuorta aikuista.

Moni haaveilee ylimääräisestä ajasta perheen kanssa.

Moni haaveilee ylimääräisestä ajasta perheen kanssa. (COLOURBOX)

keskustele

Miten käyttäisit ylimääräisen ajan perheen kanssa?

Helsingin yliopiston kulutus- ja nuorisotutkijan Minna Aution mukaan työn ja kulutuksen oravanpyörästä hyppääminen kiehtoo yhä useampaa nuorta tai nuorta aikuista.

Taustalla on paitsi yhteiskunnan nuorille asettamien vaatimusten valtaisa kasvu, myös isompi arvomaailman muutos. Aution mukaan nykynuorilla on erilainen suhtautuminen työhön ja omistamiseen.

- Aikaisemmat sukupolvet ovat olleet hyvin materiakeskeisiä, heille on ollut hyvin tärkeää omistaa jotain konkreettista. Väittäisin, että nykynuorille on olennaisempaa osata esimerkiksi toimia sosiaalisessa mediassa ja hyödyntää näitä verkostoja, Minna Autio kertoo Yle Uutisille.

Ei ole uusi ilmiö

Downshifting on alunperin Yhdysvalloissa syntynyt ilmiö, jolla tarkoitettiin ylemmän keskiluokan vapaaehtoista muuttamista halvemmille asuinalueille.

Ajatuksena on mielekkäämmän elämänrytmin saavuttaminen esimerkiksi työntekoa ja kuluttamista vähentämällä.

Autio muistuttaa, että downshiftaus valintana on kuitenkin ylemmän keskiluokan etuoikeus. Elintapoja voi olla vaikea muuttaa, jos elintaso on lähtökohtaisesti kovin heikko.

Monet ikäihmiset ovat toteuttaneet niukkuuden filosofiaa koko elämänsä ajan. Nykynuorten ja heidän isovanhempiensa arvostuksissa onkin Aution mukaan tässä mielessä paljon samaa.

IL

Vierailija
11/18 |
26.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei se ainakaan rikkaan miehen vaimoa ja perinnön saanutta tarkoita

Vierailija
12/18 |
26.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on helppo valinta niille, joilla on varallisuutta, rahaa ja pääomaa. Jos en väärin muista, niin näiden ideologioiden kärkenä menivätkin juuri varakkaimpien luokkien ihmiset.

Vierailija
13/18 |
26.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

on aikaa ja voimia verran harrastaa asiaa, joka minua kiinostaa. Ei tämä pohdinta siitä johdu, että olisin "loppu" tms.

En sitten tiedä, tavallaanhan se on kiva reissata, jos on ylimääräistä rahaa jne.

Vähän filosofinen kysymys tämä tietty on. Mihin sitä vapaa-aikaa sitten mielekkäästi käyttäisi? Helposti menee "ostos-tv":n katsomineen tms. Oma pää ei vaan kestä sitä.

No hyvää kevättä kaikille, nämä nyt on tälläisia pohdiskeluja.

-ap-

Vierailija
14/18 |
26.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse herännyt samaan kysymykseen n. vuosi sitten. Muutimme ja sitä tavaramäärää kantaessa ,tuli ajatus TARVIIKO ihminen näin paljon romua ja kamaa ?

Onnellisempi olis kun kaikki mahtuis reppuun....

Nyt tämä elämän yksinkertaistaminen on laitettu alulle ja pian se toteutuukin kokonaan. Tarkoituksemme on saada suurin osa ruuasta itse kasvatettuna ja sähköt aurinkopaneleista yms. Tämä ei toteudu suomessa jotan olemme jo ostaneet maapalan helpommasta ilmastosta.

Vierailija
15/18 |
26.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun äiti on 82 ja täysin terve.

ja sijoittaa omat perintörahat viisaasti, niin saa olla köllötellä tyytyväisenä ja tehdä mitä lystää. Lapsetkin tykkää.

Vierailija
16/18 |
26.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minuakin kiinnostaisi elämä, jossa onnellisia ilman kuluttamista. Kerro vähän teidän perheen elämästä. Siis lähinnä siitä että mitä "hauskaa" teette ilman rahaa. Joskus nimittäin tuntuu, että on niin kulutuksen ja maksullisten elämysten orja, että ei oikein edes keksi mitä hauskaa voisi tehdä perheen kanssa ilman rahaa.

Vierailija
17/18 |
26.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse uskon siihen, että ihminen voi todella paljon vaikuttaa itse omaan elämäänsä. Itse olen suht. vaatimattomista lähtökohdista, mutta olen opiskellut itselleni unelmaduunin, josta nautin ja jossa viihdyn. Raha-asiat olen saanut hoidettua niin, että lapsen ollessa pieni pystyn viettämään aikaa kotona ilman kovaa pennin venyttämistä.

Joku viittasi "rikkaaseen mieheen". Itse en voisi koskaan tehdä valintoja, joissa olen jonkun muun varassa. Mitä jos se rikas mies vaihtaakin nuorempaan, pettää tms. Eiköhän sitä kannata rakentaa elämä oman itsensä varaan, sillä loppupeleissä jokainen on täällä yksin! (Tietenkin rikas voi olla myös rakas ja kiltti ja kunnollinen, mutta valitettavasti raha tuo tiettyä valtaa etenkin jos suhteen toinen osapuoli on aivan eri asemissa:))

Vierailija
18/18 |
26.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erityisesti kun ikää tullut liki 40v. En tosin ole veloissa vaan asun halvasti vuokralla. Silti pitää töissä käydä. Harva firma suostuu mihinkään lyhennettyyn työaikaan (sopisi mulle hyvin). Vaan siellä ollaan kunnolla tai ollaan olematta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme yhdeksän