Oletko myynyt asuntosi itse? Kokemuksia?
Asunnon myynti edessä ja työkaveri kannustaa myymään itse. Uskaltaisiko? Mitä hyvää/huonoa, jos myy itse eikä käytä välittäjää?
Kommentit (13)
vain välittäjiltä. Välittäjän kanssa saatiin yhdellä näytöllä asunto kaupaksi, ja välityspalkkion vähentämisen jälkeenkin saatiin kämpästä vielä oikeastaan enemmän kuin oli toivottu. Tässä oli kyseessä 300000e:n hintainen paritaloasunto.
Muutama vuosi sitten myimme itse rivitaloasunnon, se meni nopeasti kaupaksi.
Ongelma tuossa itse myymisessä on, että ei saa ilmoitusta etuovi.comiin, joka on kuitenkin se paikka, jota useimmat asuntoa etsivät seuraavat.
Itse ostimme uuden talomme suoraan omistajalta. Hyvä kokemus!
hyvää on tietenkin se, että välittäjä ei vedä välistä! Se on aika summa kuitenkin...
Jos luulet, että asunnollasi on kysyntää, koita myydä itse. Vaikeammat tapaukset kannattaa varmaan suosilla jättää välittäjälle (parempi markkinointi).
Ei tulisi mieleenkään maksaa välittäjälle tähtitieteellisiä summia siitä, että hän väsää kirjoitusvirheitä ja omituisia kliseisiä ilmauksia vilisevän myynti-ilmoituksen ja tönöttää näytöissä tyhjänpanttina. Välittäjällä ei kuitenkaan ole vastuuta mistään ja varsinainen kauppa tapahtuu pankissa - ko. tilaisuudessa välittäjä on lähinnä koriste. Oikotie.fi:hin saa laittaa yksityinenkin ilmoituksen ja sitä luetaan ihan yhtä paljon kuin etuovea.
Myynti sujui joka kerta erinomaisen hyvin ja ostajakandidaatit antoivat positiivista palautetta - olivat tyytyväisiä kun tiesivät, ettei hintapyynnössä ole "välittäjälisää". Ainoa haittapuoli oli röyhkeät välittäjät, jotka soittivat päivin öin ja väittivät, että heillä on valmis ostaja. Kun sitten sanoin, että tehdään diili, tulkaa ostajan kanssa paikalle huomenna, saat välityspalkkion jos kaupat syntyvät, jokikinen perääntyi änkyttäen.
Minusta kiinteistövälittäjä on maailman turhin ammatti enkä ikinä tule heidän palveluitaan ostamaan. Pitkin hampain olen välittäjän kautta joutunut ostamaan kun suurin osa ihmisistä jostain syystä haluaa rahoittaa tätä lusmujen ammattikuntaa.
Teknisesti ottaen ei mitenkään vaikeata. Löydettiin myös ostaja sikahelposti eikä saatu yhtään soittoa välittäjiltä. Myös ostaja oli tyytyväinen. En kyllä tiennyt ettei etuovi.comiin saa yksityinen asuntojaan myyntiin. Se kyllä rajoittaa myymistä aika tavalla. Toisaalta, saa aika paljon muuta mainontaa jo puolella välityspalkkion hinnasta...
jo aikapäiviä sitten. Just siitä syystä, että sinne voi yksityiset laittaa ilmoituksensa. Tosi moni myy nimittäin nykyään itse, ainakin täällä pk-seudulla. Jos asuntosi on helppo myydä, suosittelen hoitamaan homman itse. On käyty paljon näytöissä joita on yksityiset pitäneet, kaupan onnistuminen on kyllä tosi paljon kiinni myyjästä. Kohdalle on osunut malliesimerkkejä siitä, miten ei pidä hommaa hoitaa jos myy itse. Pahin oli tässä taannoin, ukko vastasi kaikkiin kysymyksiin "ei täällä ole mitään ongelmia, eihän nykyään mitään rakennusvirheitä tehdä plaaplaa". Siis tuli heti sellainen olo ettei rehellisesti kerro kaikkea. Lisäksi mitään papereita ei ollut hänellä antaa mukaan. Ainoat esillä olleet dokumentit oli suttuinen isännöitsijäntodistus johon oli ilmeisesti itse mustekynällä raapustanut, sekä surkea pohjapiirros. Yllättäin kohde on nyt välittäjällä myynnissä :D
Tuosta Oikotiestä sen verran, että se on nyt "uudistunut", ja palvelu on mennyt surkeaksi. Sivut eivät toimi kunnolla, haut tuovat näkyviin vähän mitä sattuu jne. Palvelu on siis täysin epäluotettava. Palautetta on laitettu, mutta niihinkään ei vaivauduta vastaamaan. Tätä ovat kommentoineet useat asuntoa tällä hetkellä etsivät tuttavamme. Monet siirtyneet vain Etuoveen, vaikka sieltä ei niitä yksityisten ilmoituksia näe.
ettei tarvi maksaa välittäjän palkkiota, ja mieluummin minä itse täällä olen paikalla näytön aikaan - veikkaan tietäväni tämpäsäni ja yhtöstäni enemmään kuin prjut lukenut välittäjä.
Kääntöpuoli: mikä voi mennä pieleen?
Kaikki meni oikein hyvin ja pankki auttoi tarvittavissa paperihommissa.
välittäjiltä.Oli ehken pari vuotta myynnissä kahdella välittäjällä.Tosi siisti omakoti talo,piti myydä paikkakunnan vaihdon ja uuden työpaikan takia. laitettiin lehteen ilmoitus ,kaksi katsojaa tuli kummatkin olivat kiinnostuneita,mutta toisella ei rahoitus onnistunut.Ukki esitteli ja osasi varmasti kertoa oikein,Asunto meni kaupaksi ja tytär sai ihan ,sen hinnan minkä pyysi. Ihmetyttää miten ne välittäjät oikein myyvät.
Ilman välittäjää voitiin hyväksyä hieman matalampi hinta kuin välittäjän kautta, sillä välityspalkkiot olisivat olleet n. 10 000 euroa. Saatiin asunto nopsaan kaupaksi, ekasta näytöstä oikeastaan.
pahimpaan lama-aikaan 1,5 vuotta sitten.
Kyllä uskallat. Otat vain selvää siitä, mitä papereita sinulla pitää olla.
myydä itse, mutta sanotaanko nyt näin suoraan, että kiinteistövälittäjä on paskasuodatin.
Jotkut ostajat voi olla tosi rasittavia, esim. 'kyllä me se kämppä otetaan, mutta ei me laiteta nimiä mihinkään'. Sitten itkien kirkuivat puhelimessa vievänsä minut oikeuteen, kun myin kämpän toiselle (miellyttävälle) ostajalle, joka itse oli innokas tekemään käsirahatarjouksen ja kaupat.
Samoin hintaa yritettiin epätoivoisesti saada tonneja alaspäin haukkumalla tapetit rumaksi ja antamalla muutenkin ala-arvoisia kommentteja.
Ja kuten edellä mainittiin, välittäjät yrittävät painostaa eri keinoin että antaisin kämppäni heidän välitettäväkseen. (Eräälläkin välittäjällä oli niin paljon kirjoitusvirheitä yhteydenottokirjeessään, että huh huh.)
Rahaa säästyi paljon itse myymällä, mutta tosiaan aika hyvät hermot saa olla.
ollaan myyty kaksi kerrostalokämppää ja ostettu talo tontteineen. Ei ole vaikeaa ja pankin ihmiset on kyllä tosi tarkkana että kaikki menee oikein.