Kasvisten määrä lapsilla, riittääkö 1 kasvis/hedelmä per päivä?
Meidän 2v ja 3v lapset ovat nirppoja kasvisten ja hedelmien suhteen, niitä on aina ollut lautasella mutta syömättä jäävät, ruokaan piilotettuna menevät joten kuten. Lapset saavat katsoa puolituntia piirrettyjä päivässä päivällisen jälkeen ja siihen kun annan vaikka omput tai porkkanat niin lapset syövät telkkua katsellessaan. Annan monipuolisesti vaihdellen juureksia, vihanneksia ja erilaisia hedelmiä, mutta riittääkö 1 hedelmä tms. päivässä, eipä noita tietysti voi pakottaakaan enempää vihreää syömään.
Kommentit (3)
Vähäiseltä kuulostaa, meillä menee hirveästi taas hevi-tuotteita.
Kokeile kaikkia uusia jekkuja - tee vaikka jogurtista ja marjoista smoothiea, tee erilaisia rahkoja, joihin laitat hedelmiä, tee dippilautasia ja laita vihanneksille dippiä, laita ruokiin vihanneksia, vaikkapa jauhelihakastikekeseen raastat porkkanaa ja keitoissa ja padoissa yms. niitähän tulee paljon lisää, ainakin meillä.
Meillä yksistään välipalalla on aina yksi hedelmä tai vihannesannos, muut vielä siihen päälle sitten.
Meillä lapsi on huono syömään, ollut koko elämänsä. Ei vaan kiinnostu syömisestä. Mä tarjoan joka aterialla hedelmiä tai vihanneksia sekä ruokaan piilotettuna että raasteena tai muuten käsiteltynä, mutta poika syö noin kaksi kasvisannosta päivässä. Tuostakin olen iloinen, ja kun syöminen on yhtä säätämistä muutenkin että heikkosyöntinen lapsi saa päivän annoksen proteiinia ja muita ravintoaineita, niin johonkin sen raja tulee sit vedettyä ja meillä noihin kasviksiin. Mä just laskin, että olen tarjonnut hänelle pelkästään porkkanaraastetta ruuan seassa nyt n. 350 kertaa, eikä hän ikinä ole siihen vapaaehtoisesti koskenut. Me muut syömme suositusten mukaan kasviksia, ja niitä on aina monipuolisesti tarjolla marjoista juureksiin.
Sulla on ap lapsilla kuitenkin riittävästi ruokaa ja he varmasti kasvavat hyvin ja terveinä. Äkä stressaa. :)
eli lapsen omien kourien verran toki. mutta jos ei mee ni ei mee.