Meidän kämppä on ihan kauhean kylmä!
Olen tehnyt valituksen ja ovatkin käyneet talohuollosta vaihtamassa makkarin ikkunoiden ja takaoven tiivisteet, mutta turhaan. Joka huoneen patterit on täysillä (24) ja iltapäivisin täällä onkin ihan sopiva ilma, mutta illalla, yöllä ja varsinkin aamulla ihan mielettömän kylmä.
Takaovi on vielä suunniteltu todella mahtavasti tähän kun on vaan yksi ovinen eikä tuplaovi! Ollaan ilmoitettu asiasta mieheni kanssa 3-4 kertaa josko tulisivat uudestaan tiivistämään jokaisen ikkunan tai tekemään nyt jotain tälle kämpälle..lupaavat mutta eipä näy ketään. Viime soitosta on aikaa 4vkoa!!
En minä muuten valittaisikaan mutta meillä kotona 6vkoa vanha vauva ja on muuten räkäinen! Tästäkin sanottu sinne mutta turhaan.. mitäs tässä tilanteessa nyt enää voisi tehdä?
Kommentit (5)
ja lattialle voi levittää ylimääräisiä mattoja tai vilttejä ja sänkyyn laittaa lakanan alle fleece-huovan. Kaikki tuollaiset auttaa.
En ole mikään ekspertti pattereiden suhteen eli en tiedä onko tuo joku vesipatteri vai mitä pattereita lie :D
Meillä vaan säädetään joka huoneen patterit seinästä. Eli on tuollaiset naliön muotoiset "pömpelit" tuossa mistä käännetään patteria pienelle/isolle.. ei siis säädetä patterista itsestään.
Ap
koneellinen ilmanvaihto? Meillä ainakin puskee kylmää ilmaa sisään katon tuloilmaventtiileistä. Ei raski panna jälkilämmitystä päälle, kun muutenkin sähköä kuluu ihan sikana tänä talvena.
Jos talonne lämpiää vedenkierrolla, ilmaruuvi on kyllä jossain. Ilmeisesti se on niin että pattereihin menee ilmaa, ja niihin mahtuu vähemmän vettä, ja sitten tietenkin kämppä lämpiää huonommin.
Mun piti ainakin oikein opetella pukeutumaan talossamme lämpimämmin, jotenkin se tuntuu niin hullulta, että pitää KOTONA, SISÄLLÄ olla jotkut kalsarit ja kaulaliinat, mutta eipä ole enää kylmä. Ja oikeasti se, että lattiapinta-laa peittää jollain, autaa.
Ikkunoiden eristämiseen kannattaa ostaa sellaista leveää maalarinteippiä. Ja nimenomaan maalarinteippi on parasta, se ei tahraa niin.
Onko ilmattu? Meillä alkoi ainakin patterit sykkimään ilmaamisen jälkeen aivan eri tavalla.
Kun asuin kauan sitten eräässä kylmässä asunnossa, huoltomies otti toisesta patterista termostaatin kokonaan irti, ja patteri oli täysillä jatkuvasti. Auttoi.
Laittakaa takaoven yläpuolelle verhotanko ja verhotankoon paksu kangas, viltti tai täkki. Ikkunoita voi tiivistää tilapäisesti maalarinteipillä, siis päältäpäin.
Meillä on vanha kylmä talo, mutta olen jo tottunut tähän. Puen paljon päälle, siis tyyliin aina kalsarit ja fleecehousut, villasukat ja lampaannahkotossut, villa-aluspaita pitkähihaisen alla, kaulaliina. Vauvalla varmaan on myös olemassa lämpimiä vaatteita, vedät vaan myssyä päähän ja lapasta käteen.
Soittakaa hultoyhtiöön JOKA PÄIVÄ. Kyllä ne sitten kyllästyy soittoihinne ja tulee. Tuossa kuitenkin ensiapua vaivaan.