Lugesteron - miten teitä ohjeistettu?
Keskenmenojen jälkeen kierron luteaalivaihe on jäänyt toistuvasti liian lyhyeksi ja olen kysynyt kahden hedelmöityshoitoja tekevän lääkärin mielipidettä tilanteeseen. Nyt en sitten tiedä, ketä uskoa.
Lääkäri A määräsi Lugesteron 200 mg 2 kapselia emättimeen aamuin illoin, aloitettavaksi 4 päivää positiivisen ovulaatiotestin jälkeen, ettei Lugesteron haittaisi alkion kiinnittymistä kohtuun.
Lääkäri B määräsi Lugesteron 200 mg yksi kapseli kolmesti päivässä, aloitettavaksi heti positiivisen ovulaatiotestin jälkeen. Ei kuulemma haittaa alkion kiinnittymistä kohtuun.
Molemmat lääkärit hedelmöityshoitoklinikoiden lääkäreitä.
Miten teitä on näiden Lugesteronien kanssa ohjeistettu?
Aloitatteko Lugesteronit heti positiivisen ovulaatiotestin/ovulaation jälkeen vai kuinka?
Onko teille sanottu, että ne voisivat haitata alkion kiinnittymistä kohtuun?
Tuntuu vähän hurjalta nyt itse päättää, kumman ohjeilla toimia, kun en tiedä näistä yhtään mitään.
Lääkäri A myös ohjeisti, että jatkaisin Lugesteroneja rv10 saakka, mikäli tulen raskaaksi. Viimeisin keskenmeno oli kuitenkin keskeytynyt keskenmeno, jossa raskaus jatkui viikkokausia täysin normaalisti, vaikka vauva oli kuollut. Eli ei pitäisi olla siitä kiinni, ettei vauva pysy kyydissä.
Lääkäri B ohjeisti lopettamaan Lugesteronit kahden viikon päästä joka tapauksessa. Tästä ajattelin vielä soittaa hänelle, että uskaltaako niin tosiaan tehdä.
Kommentit (5)
...kuin meidänkin lääkäri, joka ohjeistaa käyttämään Lugeja viikkokausia ainakin varhaisultraan saakka. Ja lopetus asteittain, ei missään nimessä kertaheitolla, oli ohje.
Uskoisin lääkäriä B koska hänen kanssaan mulle annetut ohjeet täsmää täysin.
Koeputkihedelmöityksessä Lugesteronit alkaa aina alkionsiirtopäivän iltana. Eli eivät häiritse alkion kiinnittymistä.
Ne myös lopetetaan positiiviseen raskaustestiin tai vuodon alkaessa eli n. 14vrk siirrosta. Sen jälkeen niistä ei ole apua vaan alkaa joko vuoto (jonka alkamista Luget tosin voivat siirtää muutamalla päivällä) tai sitten raskaus, jolloin elimistön oma toiminto on jo riittävä eikä Lugeja tarvita tueksi.
Näin mulle on koeputkihoitojen aikaan ohjeistettu kahdessakin eri hoitopaikassa.
Kiitos kovasti vastauksestasi, Mimmin Mamma!
Huojensi mieltäni huomattavasti.
vaan tapoja on monia.
Luget eivät suinkaan AINA ala siirtopäivän iltana eikä aina lopeteta 14 vrk siirrosta.
Aikanaan tuoresiirrossa lääkäri ohjeisti aloittamaan Luget punktiota seuraavana aamuna eli jo 2 pvä ENNEN alkionsiirtoa.
Nyt lääkäri on ohjeistanut aloittaa Luget pakastesiirtoa seuraavana aamuna.
Saamieni ohjeiden mukaan Luget lopetetaan seuraavasti:
Negatiivisen raskaustestin tapauksessa Luget lopetetaan heti kun testitulos on saatu. Positiivisen tuloksen ollessa kyseessä Luget jatkuu monta viikkoa ja lopetetaan asteittain.
Että näin neuvoi meidän lääkäri.
En jostain syystä pääse enää kirjautumaan sisään Aubrenana, mutta olen siis ketjun aloittaja.
Jos joku painii samojen kysymysten kanssa, niin lisäänpä tänne uusimmat saamani ohjeet. On käynyt niin onnellisesti, että raskaustesti näyttää plussaa. Päätin vielä soittaa lääkäri B:lle, uskallanko todella lopettaa Lugesteronit nyt kahden viikon 'kuurin' jälkeen. Nyt lääkäri olikin sitä mieltä, että käyttäisin Lugesteroneja ainakin varhailsultraan (rv7) saakka ja katsotaan sitten, kuinka tehdään.
Siis aivan eri ohjeet kuin alkuun. Onneksi tulin kysyneeksi asiaa vielä kerran. Tuntuu hurjalta, miten erilaisia neuvoja voi saada jopa samalta lääkäriltä. Aivan samoilla taustatiedoilla sain nyt eri ohjeet.