Minua kammottaa kun joku kutsuu elävää lastaan enkeliksi =(
Joka kerta minua kylmää. Enkeli on lapsi, joka on poistunut keskuudestamme, ja on taivaan enkelinä.
Kommentit (17)
jostain syystä toi kuulostaa enkelivauvalta, joka on mennyt pois
Enkeli ei ole koskaan ollut ihminen, vaan aina enkeli. Enkeli on taivaallinen henkiolento.
Ja en muuten koskaan pue lastani TÄYSIN valkoisiin vaatteisiin,samasta syystä.Kammottaa...
Enkelinä, niin että siinä oli etunimi liitteenä tyyliin Ellu-Enkeli. Lisäksi tytön isä osti minulle synttärilahjaksi rannekoruun riipuksen jossa enkelin kuva. Sittemmin tuo ketju katkesi ja ostin uuden johon siirsin laatat vanhasta korusta. Siinä oli molempien lasteni pieni horoskooppi laatta, joihin on kaiverrettu lapsen syntymäpäivä. Koruliikkeessä kun vein noita laattoja juotettavaksi siihen uuteen ketjuun ja sanoin että laitetaan ne siihen järjestykseen että ensin yksi horoskooppi, sitten enkeli (jonka olin siis saanut ekan lapsen syntymän jälkeen) sitten toinen horoskooppi, kävi kyllä itelläkin mielessä, että ajatteleekohan ne että se keskimmäinen oli enkelilapsi. Vaikka ei siis ollut.
Ymmärrettävää, että sellaisille vanhemmille, jotka ovat menettäneet lapsensa/syntymättömän lapsensa, nimitys särähtää, sillä Suomessa on alettu puhua "enkelilapsista". Saksassa esim. puhutaan "tähtilapsista" ja monissa muissakin maissa on omat nimityksensä varhain tai jo ennen syntymistä kuolleille lapsille.
Oikeastaan surullista, että on alettu käyttää kiertoilmaisuja kuolleesta lapsesta eikä puhuta kipeästä asiasta sen oikealla nimellä. Juuri näillä kiertoilmaisulla saadaan sitten aikaan kipeitä viiltoja, jos sitten muut ihmiset jatkavat vanhaksi totuttujen sanontojen viljelyä aivan tietämättöminä siitä, että nimitys on saanut uuden merkityksen.
Ihan pieni lapsi on viattomuudessaan ja puhtaudessaan (kuin) enkeli joka viestii (Jumalan) hyyvyydestä ja rakkaudesta.
Minusta on toisaalta ihan ok käyttää ihanasta rakkaasta lapsesta sanaa enkeli. Itselläkin monesti tulee mieleen että "olet äitin ihana enkeli" mutta enpä sitten kuitenkaan sano sitä ääneen. Koska se äitin enkeli on meidän toinen lapsi joka syntyi kuolleena. Eli nykyään yhdistän enkeli-sanan siihen kuolleeseen lapseen.
Nämä elävät ovat sitten äitin ihania kullanmuruja ja söpöläisiä, ja se yksi on enkeli. Toivottavasti ei tule enää toisia enkeleitä meidän perheeseen...
minä kutsun lastani mielellään enkeliksi.
itin pieni enkuli nii kuli kuli enkuli ooooiiii itiiiin pieni enkelii aai aii,
Tuskin tuosta on haittaa lapsen kasvulle?
T: 11cm mies
kerran menin ihan häkellyksiin, kun tutun fb sivua luin ja siellä jossain oli maininta "meidän pikkuenkeli 2kk", että mitä on tapahtunut ja mihin vauva on kuollut. :( Onneksi niin ei ollutkaan käynyt, vaan hellyyttely mielessä kirjoitti.
Meillä on yksi lapsi enkelinä taivaassa, mutta silti sanon muita lapsiani enkeleiksi. Se on mielestäni kaunis hellittelynimi rakkaille pienokaisilleni, enkä yhdistä sitä siinä hetkessä menetettyyn lapseemme.
oma luterilainen kristinuskoni ei ainakaan tunne moista "oppia".
Uskon siihen, että ihmisen sielu on kuolematon, mutta ihmisistä ei tule enkeleitä kuollessaan.
Kutsun lastani auringoksi. Kamala äiti.
Enemmän mua kylmä kun eräs äiti kutsuu 2 vuotiasta ämmäksi. Heidän perheen hellittelynimi lapselle "meidän ämmä".
joten sanon lapsiani miksi huvittaa ja miltä tuntuu, siinäpäs kammoatte.
Mutta itse en näe siinä mitään väärää. Perheissä, jossa tämä "enkelilapsi" ei ole tuttu sana tai käytössä, lienee aivan normaalia käyttää sanaa enkeli. Ja niin kuin joku tosiaan tuossa ylläkin tiesi, enkelit eivät ole kuolleita ihmisiä, vaan henkiolentoja. Uskonnollisessa mielessä siis näen enkelit jonain aivan muuna kuin ihmisinä ja kielellisesti enkeli taas tarkoittaa minulle kilttiä, auttavaista, hyvää ihmistä - vrt. "Olet pelastava enkeli!"
Älkää siis loukkaantuko, vaikka muissa perheissä sana olisi käytössä. Sen tavoite ei ole loukata.
Lapsensa menettäneille se on kaunis ajatus kuolleesta lapsesta,
Elävästä lapsesta taas hellittelynimi, joka tarkoittaa kilttiä lasta.
Olen kokenut yhden keskenmenon ja se vauva on enkelini. Nämä lapset eivät ole jotka ovat elossa! Mulla on todella vaikeaa myös ottaa vastaan enkelikoruja, enkelitauluja jne lapsilleni.. en tiedä, se on jotenkin tuntuu niin pahalle.. Ainoa minkä taulun ottaisin olisi Suojelusenkeli.