Kuukuppi/tamponit ja kierukka??
Olen niin kyllästynyt siteisiin, mutta gyne varoitteli, että kuparikierukan kanssa ei kandeis käyttää tamponia, voi kuulemma takertua ja irrota. Kuukuupin paine voi irrottaa sen myös? Onko kokemusta?
Kommentit (20)
Muakin kierukan tarkastanut terkka varoitteli kuukupin pois vetämisen aiheuttamasta paineesta. Ei ole ollut ongelmia. Tamponia en kyllä laittaisi.
eikä ollut ongelmia. Langat olivat kylläkin tosi lyhyet, sillä poistettaessa gyne joutui vähän "kaivamaan".
Nyt minulla on uusi kierukka ja sen langat tuntuvat kovin pitkiltä enkä ole uskaltanut käyttää kuppia. Tosin tämä hormonikierukka on vähentänyt vuotoja niin, että pärjää hyvin ilmankin.
Mutta kiinnostaisi kyllä kanssa tietää! Olen nyt toista kertaa raskaana, ja sen jalkeen tarkoitus olisi laittaa kuparikierukka. Käytän yleensä kuukuppia. Kun kysyin asiasta omalta gyneltäni, niin tämä hekotteli vain, että no EI ole mahdollista, ja rupesi luennoitsemaan naisen anatomiasta ikään kuin olisin ollut idiootti.
Sitten taas usein saa lukea esim. täältä, kuinka toiset gynet taas ovatkin sanoneet ihan päinvastaista. Hemmetti sentään! Kai minäkin nyt periaatteessa luotan omaan lääkäriini mieluummin kuin kuulopuheisiin netissä, mutta pistää silti arveluttamaan..
Hormonikierukka ja olen käyttänyt kuukuppia jo vuosia. Mitään ongelmia ei ole ollut enkä aio koskaan enää palata siteisiin! Siitä en tiedä että eroaako hormonikierukka kovasti kuparikierukasta..
minulle gyne suositteli hormoonikierukkaa, olen tosin jo 40-vuotias. Ja viimeiset 5 vuotta ole pitänyt kuparikierukkaa, muuten ok, mut vuodot kestivät 8-9pvä/kk. Siksi nuo siteet tympivätkin. ap
minulle gyne suositteli hormoonikierukkaa, olen tosin jo 40-vuotias. Ja viimeiset 5 vuotta ole pitänyt kuparikierukkaa, muuten ok, mut vuodot kestivät 8-9pvä/kk. Siksi nuo siteet tympivätkin. ap
vieroksun jo ajatuksen tasolla ylimääräisten hormonien pumppaamista kehooni. Minulla on tähän mennessä ollut aika niukat kuukautiset, joten ajattelin kokeilla.
Kierukan langat tuntuu selvästi kuukautisten aikaan, joten tampoonia en ehkä uskaltaisi käyttää, voisi takertua niihin naruihin kiinni. Kuukupin kanssa ei ole ollut mitään ongelmaa.
Eikä myöskään kuparikierukan, kuukautiset kestää n 5 päivää. Js nekin kupin kanssa siedettävät, niin helpot kuin nyt voi olla.
mutta gyneni väitti, että hormoonikierukassa on "niin vähän hormoonia ja erihormooneita, kuin pillereissä, että se on suorastaan terveellinen,=)" minullakin oli niukat kuukautiset ennen k-kierukkaa, toivottavasti sopii sinulle, on niin helppo ja huomaamaton ehkäisy muuten. Äläkä sitten usko, jos joku sanoo, että sen laittaminen on kauheaa, ei tuntunut missään, vaikka oli ihan tk-lääkäri. ap
Hormonikierukka ja olen käyttänyt kuukuppia jo vuosia. Mitään ongelmia ei ole ollut enkä aio koskaan enää palata siteisiin! Siitä en tiedä että eroaako hormonikierukka kovasti kuparikierukasta..
Samoin itselläni hyvin ovat toimineet yhdesä. Kuin myös geishapallot (tulee käytettyä nykyään säännöllisesti) ilman ongelmia kierukan kanssa. Siis palloja pidän kuukautisten välillä.
vaan sitä pitäisi puristaa reunalta vähän niin että ei tule mitään alipainetta tai imua.
laitatin Mirena-hormonikierukan ja kysyin lääkäriltä kuukupista. Hän ei nhnyt sen käytölle mitään estettä, mutta tamponeista varoitti. Kuukupilla siis mennään!
Mulla ainakaan ei ole ollut ongelmaa kuparikierukan ja kupin yhteiskäytöllä. Just kierukan 3-v. tarkastuksessa ultrattiin kohtu ja nätisti oli paikoillaan.
Eihän se mikään imukuppi ole! ;) Ulos otettaessa kuppia "lutistetaan", eikä vedetä avonaisena.
Ootteko huomanneet, että on kuukuppikuu? Facebookista löytyy tapahtuma ja kilpailu, jossa voi voittaa kuppeja. Kätevää, jos on halunnut kokeilla, mutta ei oo saanut hommatuksi.
https://www.facebook.com/events/342480319257068/?source=1
Oma kokemukseni:
Minulla oli kuparikierukka ja käytin sen kanssa kuukuppia. Poistatin sen sitten, koska halusin tulla raskaaksi. Gynen mukaan se oli hieman liukunut pois paikaltaan, vaikkakaan langoista sitä en itse mitenkään huomannut.
Raskauden jälkeen laitatin hormonikierukan, jonka kanssa en ole uskaltanut enää käyttää kuppia enkä tamponeja, vaikka en ole varma oliko niillä vaikutusta. Mutta eipä tarvitsekaan, menkat tulevat harvoin ja niukkoina. Myöskään hormonikierukka ei ensin ollut pysyä paikallaan, jouduin käymään "korjauttamassa" sitä, onneksi ei tarvinnut vaihtaa. Minulle hormonikierukka on sopinut aivan loistavasti - olen siihen todella tyytyväinen!
Yksi ikävä ikävä kokemus kierukasta yhdistettynä kuukuppiin.
Minulla on ollut kuparikierukka vajaan kuukauden ajan. Vatsakivut olivat aivan järkyttäviä ainakin viitenä peräkkäisenä päivänä ennen kuukautisten kunnollista alkua. Onneksi järkyttävin kipu kesti yleensä "vain" 3-5 tuntia putkeen. Mielessäni kyllä kävi, mahtaako kierukka olla hyvin paikoillaan kun kipu niin kovaa, mutta ajattelin ja ajattelen edelleen kovan kivun olevan joillekin normaalia alkuvaiheessa kun keho ei ole tottunut uuteen kapineeseen.
Ei pitkäkään kun luin mm. tältäkin foorumilta arvioita, voiko kuukuppia käyttää kierukan kanssa. Päädyin varovasti kokeilemaan, tiedostaen riskin, että alipaine saattaa kierukan saada paikoiltaan. Otin kuukupin erittäin varovasti pois, poistaen ensin alipaineen. Mutta niinpä tietenkin: kierukan langat tulivat kokonaan näkyviin ja niistä kun otti kiinni niin perässä koko kierukka!! Kyllä ärsyttää ja paljon. Nyt varattava uusi aika asennukseen.:(
Mietityttää, tuleeko kierukka jatkossa pysymään varmasti paikoillaan jos esim kohtuni kovasti supistelee. Luin että kohdun supistelu voi liikuttaa kierukkaa pois paikaltaan... Muita vaihtoehtoja itselläni ei kuitenkasn ole, joten uutta kierukkaa on kokeiltava.
Kuukuppia en voi siis suositella kierukan kanssa. Harmittaa kyllä, kuukuppi kun on niiiin hyvä keksintö.
Mitenkähän tamponin käyttö...?
Vai onko side todella ainoa vaihtoehto. En millään haluaisi aina käyttää sidettä.:(
Kuparikierukka ollut kuutisen vuotta ja tamponeja käytän ainoana suojana kuukautisten yhteydessä. Ei ole koskaan ollut mitään ongelmia.
Joo, näinhän se on. Ei sitä kuppia kannata avonaisena poistaa. Pohjasta pitää kiinni poisottaessa, sillon se paine tasaantuu. Eikä se niin kova alipaine ole, että kierukan vetäisi pois!
Jos laittaa kierukan, niin kannattaa vielä mainita että jättäisivät ne kierukan langat lyhyeksi, ettei vahinkoja tapahdu...
Kysy kuppivalmistajalta apuja,jos mietityttää vielä.