pelko iskee pakostikin
Pakko saada jonnekin asia ilmaista, raskausviikkoja on 11+6 ja eilen illalla alkoi verinen vuoto. Nyt sitten pelkään että onko mahdollisesti alkava keskenmeno vai muuten vaan pelottelua. Koti doplerilla sain kyllä sydänäänet kuulumaan aikaisemmin päivällä ja tuntui liikkuvan vilkkaasti kun koko ajan joutui etsimään uuden kohdan mistä kuulee äänet. Silti pelottaa vaikka vuoto ei olekaan runsasta lähinnä vain pyyhkiessä tulee paperiin muutama tippa on siteeseen vain tullut, tosin pidemmän matkan kun kävelin kauppaan niin silloin oli siteeseenkin tullut vuotoa. Kättärille soitin ja sanoi vain että jos ei lopu niin maanantaina voi sitten tulla näyttämään äippäpolille ja jos rupeaa vuotamaan enemmän kuin normaali kuukautisvuoto niin sitten voi mennä päivystykseen. Vähän väliä kuitenkin tulee kuukautiskipumaista vihlontaa alavatsaan mikä tuntuu olevan näin illalla paljon kovempaa kipua kuin aamulla. En tiedä. Pelottaa hirveästi ja olen itkenyt koko päivän, mieskään ei oikein tunnu ymmärtävän joten tuntuu kuin olisin asian kanssa ihan yksin.
Tuntuu niin yksinäiseltä kun esikoinenkin on isovanhempien luona hoidossa. Ei oikein ole muuta tekemistäkään kuin vain ajatella asiaa koko ajan mikä tuntuu pahentavan tilannetta. Mielessä pyörii koko ajan ajatus että on itse tehnyt jotakin mikä on tämän aiheuttanut, ehkä eniten pelko muutaman päivän takaisesta hammaslääkäri käynnistä jossa en saanut kerrottua että olen raskaana, liika paniikki esti kai tämän tiedon ilmaisemisen, ja hammaslääkäri otti yhden röntgenkuvan hampaasta. Mainitisn kyylä sitten asiasta kun meinasi toisen kuvan ottaa ja jätti sitten ottamatta ja ei pitänyt mitenkään vaarallisena sitä yhtä kuvaa.
Toivottavasti tämä tilanne tästä jotenkin selviää ja raskaus jatkuisi kuitenkin normaalisti loppuun asti ja saisin sitten syyskuussa ihanan pienen käärön jota jo nyt niin kovasti rakastan
Kommentit (2)
viime yö meni sitten valvoessa kun kivut oli ihan hirveitä ja verenvuoto yltyi todella kovaksi. Äippäpolille en ole vielä mennyt tänään sinne soitin ja sanoivat että huomenna voi sitten tulla kun kerran vuoto on jo rauhoittunut eli ilmeisesti kohtu on tyhjentynyt kun kivutkin aamuyöstä loppui kuin seinään.
Nyt on iso tyhjä aukko ja itku on herkässä, muutamat ystävät tietää raskaudesta joten on pakko jossain kohtaa heille asiasta ilmoittaa. Ajatuskin inhottaa, aluksi kun vuoto yltyi niin toiveissa oli silti että josko raskaus jollain ihmeen kaupalla jatkuisi mutta niin ei tainnut käydä, epäilisin niiden hyytymien perusteella kaiken olevan nyt ohi.
En edes halua koittaa tuota dopleria vaikka sillä eilen sydänäänet kuuluikin. Se on kai tässä myös kauheaa että aamulla kuulet kuinka sikiön sydän lyö ihan hyvään tahtiin ja seuraavana aamuna kaikki on ohi. Vaikka kuinka ollaan sovittu että yritetään sitten uudestaan kun on muutamat menkat nyt ensin tullu niin ei se tunnu lohduttavan. Ja pelko sitten siitä että käykö sitten samalla tavalla kuin nyt!
Mulla oli myös veristä vuotoa, tosin olin jo ekassa ultrassa käynyt viikolla 12. Vuoto alkoi viikolla 13+6. Vuoto ei ollut mitään runsasta, eikä siihen liittynyt kipua, mutta sen verran sitä kuitenkin tuli, että siteen laitoin. Kyllä pelotti, vaikka kuinka yritin suhtautua rauhallisesti. Keskustelupalstoilla kukaan ei ollut kokenut samaa noilla viikoilla.
Jos vuoto olisi jatkunut n. viisi päivää, olisin päässyt neuvolan kautta ultraan. Toisen vuotopäivän jälkeen kuitenkin päätin varata yksityisen ultran, koska oloni oli niin ahdistunut. Olin edellisenä iltana ollut sukuloimassa, ja sukulaisillehan oli jo raskaudesta kerrottu. Oli melko piinaavaa, kun kaikki kyselivät ja ei voinut kuin istua ja vastailla epämääräisesti.
Saimme yllättävän nopeasti (kolmas vuotopäivä) ajan yksityiselle, joka tarkisti tilanteen sekä sisätutkimuksella, että ultralla, eikä löytänyt mitään syytä vuotoon. Olin laskenut, että ilman raskautta niinä päivinä olisi ollut todennäköisesti kuukautiset. Lisäksi vuotoa olisi voinut aiheuttaa (yhdynnässä) kuivuneet limakalvot.
Vuoto loppuikin sitten samana päivänä, eikä ole esiintynyt uudelleen. Nyt on menossa rv 23+5. Toisesskain ultrassa kaikki oli hyvin. Eli aina verenvuoto, varsinkin niukka sellainen, ei tarkoita keskenmenoa.
Tsemppiä! Toivottavasti asiaan saadaan selvyys, ettei tarvitse piinata itseään!
Lilium 23+5