Mitä sinä tekisit jos olisit minä? Asiaa 2-vuotiaan päivähoidosta
Teen keikkatyötä eli sijaisuuksia päivä silloin, toinen tällöin. Joskus on parinkin viikon sijaisuus, mutta nyt olen ollut viikon verran kokonaan ilman töitä. Miehelläni on säännöllinen kokopäivätyö.
2-vuotias lapseni aloitti päivähoidossa tammikuun alussa. Tuntuisi ikävältä viedä hänet hoitoon silloin kun olen itse kotona. On kamala syyllisyyden tunne siitä että teen väärin ja murehdin, jos joku näkee minut ilman lastani "vapaapäivällä". Ja silti ymmärrän, että voi olla lapselle helpompaa olla hoidossa muutamana päivä viikossa, että hoitopaikka pysyy tuttuna.
Osa-aikaista hoitosopimusta en voi tehdä, koska hoidon tarve saattaa vaihdella viikottain.
Oletko ollut vastaavassa tilanteessa? Miten olette toimineet tai miten tekisit tilanteessani? Mitä päiväkodista on suositeltu?
Kommentit (17)
Kiitos tästä kommentista! Jos olisi mahdollista, olisin vielä kotiäitinä. Nautin lapseni seurasta ja yhdessä touhuamisesta. Harmi, että kuntalisää ei enää 2-vuotis synttäreiden jälkeen makseta.
Sinulla on arvomaailma kohdallaan, kun arvostat aikaa lasten kanssa ja haluat vapaapäiväsi viettää hänen kanssaan ja vain työpäivinä viedä päivähoitoon. Ihanaa, että sinunlaisiakin on vielä olemassa :)
lapset olivat silloin 5v10kk, 4v6kk ja 1v10kk. Olivat alkuun 2-3 päivää viikossa hoidossa (ja minä kotona), sitten sain keikkoja ja kuukauden päästä jo pidemmän sijaisuuden.
lapset aloitti päiväkodissa. Ja on itseasiassa vieläkin, kun opiskelen. Mies meilläkin töissä.
Mun lapset on jo isoja, mutta pidän heillä satunnaisesti vapaapäiviä, kun itsellänikin on. Silloin, kun olivat pienempiä, niin kävivät 3 päivää viikossa päiväkodissa, yleensä mulla oli koulusta vapaata ma ja pe, joten pidimme pitkän viikonlopun. Jos mulla oli vapaa ti, ke tai to, niin vein lapset siitä huolimatta hoitoon, koska ne selkeesti hermostui, jos oli yksi päivä päiväkotia ja vapaa ja taas päiväkotia.
Eli neuvoisin pitämään vaikka juuri kolmena päivänä viikossa hoidossa ja silloin lyhyt päivä. Viet vaikka vasta ulkoiluun ja haet jopa jo ennen päiväunia tai ainakin heti niiden jälkeen.
voit pitää lasta kotona aina kun se sulle parhaiten sopii. eihän sinne päiväkotiin ole mikään pakko mennä, vaikka siellä paikka lapsella olisikin! Sähän maksat siitä hoidosta vaikka lapsi olisi kotona, joten miksi edes miettiä, mitä tehdä...
jonkin verran, juuri siksi, että muistaa hoitopaikan.. En kovin paljoa, mutta vähän..
aina kun mahdollista. Ainakin mun lapsille sellainen olisi ollut paras ratkaisu, ovat sellaisia kotikissoja...
Miksikö? Koska tuon ikäinen tajuaa jo kaverisuhteiden päälle sen verran että ymmärtää kyllä milloin "tippuu pois porukasta". Tämä taas tapahtuu jos suurinosa lapsista on hoidossa arkisin edes osapäiväisesti ja sitten muutama vain kerran viikossa tai kahdessa. Tästähän on puhuttukin joskus ja ainakin meidän päiväkodin hoitajat ohjeistivat että tiettyyn aikaan pitää ilmestyä hoitoon (ja tarpeeksi monta kertaa viikossa), että "pääsee mukaan" touhuihin. Koskee tietysti siis lasta itseään mutta myös koko muun ryhmän dynamiikkaa.
Olivat silloin 2v ja 5v. Jos oli sellainen viikko, etten ollutkaan töissä, vein lapset kuitenkin ti-ke-to hoitoon, että kaverisuhteet säilyivät. Se oli päiväkodinkin suositus. Sittemmin jouduimme vaihtamaan ympärivuorokautiseen ryhmikseen, ja se olikin kauheaa, kun kaverit tulivat ja menivät säännöllisen rytmin mukaan, mutta meidän lapset olivat miten sattui, välillä kyllä monta yötä peräkkäin.
Noh, ihan järjissään siitä säilyivät; opettajat ja päiväkotitädit ovat aina kehuneet tasapainoisiksi ja hyvin hoidetuiksi lapsiksi. Itsellä on tietysti ollut aina huono omatunto.
Sinulla on arvomaailma kohdallaan, kun arvostat aikaa lasten kanssa ja haluat vapaapäiväsi viettää hänen kanssaan ja vain työpäivinä viedä päivähoitoon. Ihanaa, että sinunlaisiakin on vielä olemassa :)
eli veisin sen verran hoitoon, että paikka, hoitajat ja kaverit pysyvät tuttuina. Muuten voi olla tosi vaikeaa, kun sitten työkeikan alkaessa pitääkin olla koko päivä hoidossa. Ainakin meidän 2-vuotiaalle tuo olisi paras ratkaisu, kaikkien lomien jälkeen on vaikeaa hoitoon jääminen, vaikka tykkää siellä muuten olla.
Mieti hetki asiaa lapsen kannalta. Vaikka onkin kiva olla äiskän kanssa kotona, on kiva, että siellä hoitopaikassa on niitä tuttuja kavereita, joiden kanssa aika kuluu rattoisasti. Jos siellä hoidossa käy kerran viikossa, niin aika ulkopuoliseksi jää.
Mieti hetki asiaa lapsen kannalta. Vaikka onkin kiva olla äiskän kanssa kotona, on kiva, että siellä hoitopaikassa on niitä tuttuja kavereita, joiden kanssa aika kuluu rattoisasti. Jos siellä hoidossa käy kerran viikossa, niin aika ulkopuoliseksi jää.
SÄ ajattelet 2v:lla olevan jotain tärkeitä kaverisuhteita tms. koska sulla on huono omatunto noin pienen lapsen viemisestä hoitoon!
Kyse tosiaan on 2v lapsesta. Ihan _pienestä_ vielä, jolle ne kaverisuhteet EI ole vielä niin tärkeitä. Paljon tärkeämpää noin pienelle on rauhallinen yhdessä olo, kiireettömyys ja unet joilta ei tarvitse herätä. Pienelle lapselle jo iso ryhmä hälyineen on hämmentävää eikä mitenkään kehitykselle edullista. Jos pk alkaa "suositella" enemmän päiviä vedoten ulkopuolisuuteen tms. niin saa katoa peiliin! Pk on lapsia ja perheitä varten, ei toisinpäin.
Ap, tilanteesi muuttuessa päiviä tulee lisää ihan väkisinkin. Nauttikaa nyt tästä mitä on. Lapsesi ehtii rakentaa niitä kaverisuhteita kun kasvaa! Sosiaalisuuteen ei isossa hälyisessä ryhmässä kasveta! Tietysti ryhmän säännöt, tietty aikataulutus, tulee helpommaksi jos ryhmässä on usein, mutta se ei ole yhtä kuin sosiaalisuus.
Ehkä päädyn nyt sitten siihen, että vien lapsen ehkä kahtena päivänä viikossa hoitoon vaikken olisi töissäkään. Mutta vain 3-4 tunniksi kerrallaan. Pitää vielä jutella lastentarhanopen kanssa siitä, mikä olisi paras ajankohta tuohon. Joku ehdotti ulkoiluun menoa ja hakemista päikkäreiden jälkeen pois. Ehkä se voisi toimia.
Kaverisuhteet alkaa korostua vasta noin 3-vuotiailla lapsilla. Tärkeintä varmaan näille pienille olisikin se, että hoitopaikka ja henkilökunta pysyisivät tuttuina. Ei tuntuisi niin pahalta jättää lasta hoitoon koko päiväksi silloin kun on tarvis.
2-vuotiaalla tosiaan ei ole vielä niin kavereista väliä, mutta se päiväkoti on syytä säilyttää tuttuna paikkana. Siksi mä tekisin kanssa niin, että veisin vapaaviikkoina vaikka parina päivänä.
Ja tosiaan voihan sitä tehdä aika lyhyttä päivää. Viet vaikka aamulla puoli kymmeneen, niin ehtii olla hetken aikaa ulkona. Sitten voit vaikka hakea heti päiväunien jälkeen.
Päiväkodissa olivat sitä mieltä, että lapsen olisi tärkeää olla säännöllisesti, vaikka joka päivä siellä. Näin ihmiset ja paikat pysyisivät mielessä ja tuttuna. Hoitopäivän pituudeksi vapaapäivinä voisi jäädä esim. 9.30-14 tai 10-14.
Olen silti päättänyt pitää 2-3 vapaapäivää viikossa, mutta niin että hoitopäivät ovat peräkkäisiä päiviä. Ja tämä siis sellaisina viikkoina kun minulla ei ole töitä. Työpäivät ovat asia erikseen.
Kiitos avusta kaikille jotka kommentoivat aikaisemmin! =D