Maito ehtyy :(
Itku silmässä imetin juuri 2,5kk ikäistä poikaani. Poika kitisee nälkää 2h välein ja maito ei vain tunnu riittävän. Pumppaamalla "kahden tunnin saldo" oli yhteensä surkeat 65-85ml. Poika saa jatkuvasti rintaraivareita kun maitoa ei tule kunnolla ja riittävästi. "Kolmen tunnin saldokin" on 85-105ml ja se riittää ehkä 2h mutta ei seuraavaksi 3h.
Olen pumpannut koko viikonlopun 2-3h välein (paitsi yöllä) mutta määrä ei tunnu kasvavan, päinvastoin se tuntuu vain ehtyvän koska viimeksi 3,5h saldo oli surkeat 65ml.
Poika saa viimeiselle syötölle ennen nukkumaan menoa 100-150ml korviketta ja pärjää tällä 5-6h. Aamulla annan taas 100-150ml korviketta ja pumppaan yöllä kerääntyneen maidon talteen (200-250ml) ja jatkan pumppaamista 2-3h välein.
Neuvolasta sain siis ohjeen antaa pojalle yötä vasten korviketta jotta saan nukuttua koska poika heräsi myös yöllä 2h välein syömään.
Mikä siis neuvoksi sillä haluaisin imettää rakasta esikoispoikaa vähintään 4kk asti ja mielellään pitempäänkin!
Danja ja Poju 2kk 17pv
Kommentit (7)
Poika söi siis aikaisemmin/normaalisti 3-3,5h välein ja maitoa tuli riittävästi.
Jos jatkan 2h välein syöttämistä myös yöllä niin missä välissä minä itse saan nukkua? Poika kyllä nukahtaa pian syötön jälkeen mutta itselläni se ottaa aikansa koska ehdin syötön aikana herätä täysin hereille. Maksimi mitä siis ehdin syöttöjen välillä nukahtaa on alle tunti :(
Tiedän että pumpatun maidon määrä ei vastaa täysin rinnassa olevan maidon määrää mutta vastaa se kuitenkin sitä määrää mitä rinnasta on ns. helposti saatavilla ja jonka poika siis söisi ilman niitä raivareita. Heti kun "helposti saatavilla" oleva maito loppuu ja pitäisi alkaa tekemään töitä ruuan eteen niin johan alkaa kitinä ja raivoaminen. imaisee kerran pari ja taas raivoaa, taas imaisu tai pari ja raivoamista. Tuttia kyllä kelpaa lussuttaa mutta ei tissiä.
Tätä on siis jatkunut jo pari viikkoa ja viikonloppuna aloitin tuon pumppaamisen mutta tuloksetta.
Noiden kahden viikon aikana vauva ei kakkinut kuin 1krt/vk kun ennwen tätä ehtymistä kakki jopa 1-2krt/pv.
Itse syön kaksi lämmintä ateriaa päivässä sekä pari välipalaa. Maitoa mulla menee päivässä n.1l ja tämän lisäksi vettä n.1,5l.
Nyt en pysty pumppaamaan koska loukkasin selän niin etten pysty istumaan tai edes kunnolla liikkumaan. Poikaa joudun nyt parin tunnin välein syöttämään makuuasennossa ja ne raivarit vain jatkuvat.
Minäkin kannatan yöimetystä, vaikka se raskaalta tuntuukin heräillä niin usein. Itselläni on tällä hetkellä 6kk vanha vaaveli,joka lahjakkaasti herättää n. tunnin välein joko nälkänsä takia tai muihin häslinkeihin. Jostain olen kuullut, että tuo yöimetys on juuri maidontuotannon kannalta tärkeää. Vauva tilaa yöllä seuraavan päivän maidot. Meilläkin oli pienempänä noita rintaraivareita ja pari kertaa olin pistämässä pillit pussiin, mutta sinnikkäästi vain jatkoin ja maito riitti hienosti.Oma äitini kannustu juuri 2-3kk iässä, että vaikka tuntuu siltä, että maito on loppumassa niin jatkamalla vain maitoa alkaa tulla enemmän.
Tsemppiä!
kuulostaa, et sulla kuitenkin tulee tuota maitoa ihan hyvin. meillä poika on kohta 7kk ja muistan kun monesti tuntui syksyllä, et nyt kyllä maito loppuu. niitä rintaraivareita tuli tosi usein, mut tein sit niin et laitoin pojan tyynylle ja kävelin samalla kun imetin. toimii loistavasti! =) ei varmaan nyt onnistu, kun on se kipeä selkä... mut silleen tein tosi usein. muuten ei imetys onnistunut. siinä 5-6kk iässä kaikki raivarit loppui ja maitoa tuli yhä hyvään tahtiin. itsekin annoin korviketta aina välillä, kun vauva oli parin kk ikäinen. poika kasvoi niin kovaa vauhtia, että tarvitsi paljon ravintoa. =) 4kk jälkeen ei sit tarvinnut antaa enää lisämaitoa. vieläki tulee tunne joskus et maito ei riitä, mut poika ainaki on tyytyväinen.. en varmaan itse koskaan oo pumpannu enempää mitä itse mainitsit.
ja jos teillä vauva nukkuu yöllä 5-6h putkeen korvikkeen voimin, niin kannattaa ehkä tehdä niin, sillä muuten siinä ite väsyy kovasti. meillä vauva nukkuu n.klo 19-7 eli 12h heräämättä ja hyvin on maidontuotanto pysynyt yllä. mut meillä tietty menee jo kiinteitä viis kertaa päivässä.. mut muuta nestettä en anna kuin rintamaitoa. opetin vauvan nukahtamaan itse, niin yösyötöt jäi siinä pois. mut alotin sen vasta 5,5kk iässä.. 4kk ikään asti poika nukkui öisin 6h pätkän helposti, mut aloitti 2h välein heräilyn, niin oli pakko tehdä jotain. ja nälkä sillä ei ollut öisin, vaan käytti mua vain tuttina.
niin ja vauvana muuten poika söi varmaan tunnin välein, paitsi öisin. en oo koskaan välittäny niistä 3tunnin suosituksista ym. mut osaksi se oli varmaan semmoista läheisyydenhakua ym.
pyrin itse siihen et imettäisin 1vuoteen asti. toivotaan et onnistuu. =) WHO suosittelee nykyisin 2v imetystä (kiinteiden rinnalla)! =) itse en taida niin kauan jaksaa.. x) mut voi olla et yritetään, jos maitoa riittää...
Minulla oli esikoispoikani kanssa samantapainen tilanne kun hän oli n. 3kk ikäinen. Poikaa imetin 1v 3kk. Nyt minulla on 6kk ikäinen tyttö, täysimetyksellä hän oli 5kk ja imetys jatkuu edelleen soseiden ohella.
Kun poikani oli vasta muutaman viikon ikäinen vauva aloin etsiä netistä tietoa imetyksestä, koska hänen kasvunsa ei ollut riittävää. Onneksi tietoa myös löytyi todella kiitettävästi. Nämä sivut olivat yksi tärkeimmistä
http://www.imetys.fi/itu/index.php
Muistan hyvin miten tuolloin 3kk tienoilla rinnat tuntuivat siltä ettei niistä voi todella tulla mitään, mutta myöhemmin selvisi ettei rintojen tuntuminen entistä pehmeämmiltä tarkoita yhtään mitään. Tuosta maidon pumppaamisesta itselläni on se kokemus nyt kahden lapsen äitinä että jos on tarvinnut esim.pakastaa rintamaitoa, huomaa pumppaamisen vaikutuksen maidon määrään vasta noin viikon kuluttua! Silloin on joutunut pumppaamaan ylimääräisiä pois. Eli maidon määrä suurenee hitaasti ja vähenee myös hitaasti!
Pojalleni tuli myös lehmänmaitoallergia 3kkn iässä ja varmasti osa heräilyistä ja itkuista johtui siitä ettei hän kestänyt juomani lehmänmaidon proteiineja jotka erittyivät tietysti myös rintamaitoon. Haki siten todennäköisesti myös lohtua rinnalta masukipuihinsa tavallista useammin. Mutta on totta että ilman mitään allergioitakin tms. yleensä on 3kk iässä "tiheän imun kausi" joka menee jonkin ajan kuluttua ohi.
Tsemppiä ja jaksuja teille molemmille,
terkuin annenn
Ja on tosiaan ihan normaalia että tuon ikäinen syö 2 tunnin välein. Ja tuo sinun maitomääräsi kuulostaa oikein hyvältä.
Meidän esikoinen söi kanssa pitkään 2 tunnin välein mutta sitten syöttövälit alkoi pidentyä.
Onhan se toki raskasta herätä 2 tunnin välein syöttämään mutta ei voi edes olettaa että tuon ikäisen edes kuuluisi nukkua kovinkaan pitkiä pätkiä. Itsestä on sitten kiinni se että kuinka paljon haluaa sitoa itseään imetykseen vai antaako sitten korviketta.
Mutta yöimetykset ovat maidontuotannon kannalta kaikista tärkeimpiä joten siksi suosittelen vain heräämään ja syöttämään.
Meidän 1kk pojalla on ollut jo yksi tiheänimun kausi ja tuntui kanssa että maito ei riitä millään. Mutta edelleen mennään pelkällä tissimaidolla ja poika kerää painoa 200-400g/viikko joten näköjään maito riittää hyvin.
Tällä hetkellä meidän poika herää 2-4 tunnin välein syömään ja olen tietenkin aina aika väsynyt, mutta ihan hyvin jaksan kuitenkin herätä ja hoitaa vielä esikoistakin päivisin.
Tsemppiä sinne! :)
Kuten Minsku jo aikaisemmin vastailikin, niin kummallisia ohjeita olet neuvolasta saanut. Itselläni on kaksi poikaa, molemmille on 2-3 kk iässä tullut ns. tiheän imun kausi, jolloin vauva käy usein rinnalla ja näin tilaa lisää maitoa. Samoihin aikoihin on sattunut ns. rintaraivarit, vaikka maitoa tulisi, on lapsi raivonnut rinnalla. Olen kuullut, että myös pulloa syövillä vauvoilla voi tulla ns. pulloraivareita.
Esikoisen kohdalla sanoin neuvolasta oheejksi antaa myös korviketta, jota aloin antamaan ja pikkuhiljaa imetys siihen valitettavasti loppui.
Kuopuksen kanssa olin saanut enemmän tietoa ja jatkoin sitkeästi imetystä, lopulta reilun 3 kk iässä tilanne helpottui ja syöttövälit kasvoivat ihan yhtäkkiä 4-6 h, lopulta täysimetin poikaa reippaasti yli 6kk.
Rintaraivareihin kokeilisin raivarin alkaessa tarjota tuttia, nostaa vauvan pystyyn syliin ja vaikka nousta kävelemään, kun vauva rauhoittuu, yrittäisin uudestaan tarjota rintaa. Nämä auttoivat ainkin meillä.
Jos vauvalla nousee paino, eikä elämä ole yhtä huutamista (vauvanne ilmeisesti on syöttöjen välin tyytyväinen), yritä vaan jaksaa imettää. Poikanne vain todennäköisesti tilaa lisää lisää maitoa ja tilanne rauhoittuu kyllä.
Jaksamista!
T:Jean+Pojat 03/01, 05/05+masukki 25+1
Kylläpä neuvolasta ovat antaneet " kummallisen " ohjeen, koska on aivan normaalia, että 2,5kk:n ikäinen vauva syö yöllä 2 tunnin välein. Nyt siis sinun itsesi täytyy päättää, haluatko todella imettää lastasi. Jos haluat, niin imetät lapsen tahtisesti, myös yöllä. Sillä, mitä saat pumpattua maitoa, ei ole mitään tekemistä sen kanssa, kuinka paljon sinulta maitoa tulee vauvalle. Jotkut äidit, jotka aivan onnistuneesti täysimettävät puolivuotta, eivät ole itse nähneet maidosta vilaustakaan. Älä siis luota pumpatun maidon määrään.
Vauvoille tulee tuossa 3kk:n tietämillä kausi, jolloin he tilaavat maitoa lisää. Eli viihtyvät rinnalla pidempään ja tiuhempaan. Se ei ole merkki maidon ehtymisestä, vaan on aivan luonnollinen vaihe. Vauva lisää maidontuotantoa.
Nyt huolehdit omasta syömisestäsi ja juomisestasi. Jos vauva kakkaa ja pissavaippoja tulee riittävästi, sekä tietenkin vauvan kasvu tasaista, niin luotat vaan itseesi!