Minkä ikäisenä olet päästänyt lapsen ilman vanhempaa pihalle leikkimään?
Kommentit (27)
Toinen on saanut olla jo 3,5-vuotiaana jonkin verran, joko isompien kanssa tai yksinään. Asutaan ok-taloalueella ja meillä on aidattu piha.
Rauhallinen okt melkein maalla.
Kovasti yritin 4-vuotiaan jättää pihalle esim. siksi ajaksi kun kävisin sisällä vaihtamassa pikkusiskon vaipan tai laittaisin ruuan tulemaan, mutta eipä tuo yli 5 minuuttia koskaan omalla hiekkiksellä yksin viihtynyt. Ei viihdy nyt 5-vuotiaanakaan, mutta saisi olla.
Ekaluokkalaisena ehkä, tai myöhemmin. Talossa ei pihaa, jossa voisi leikkiä, joten leikkipaikoille tai puistoon, pulkkamäkeen jne mennessä ylitettävä vähintää yksi tosi vilkasliikenteinen katu.
Vanhempieni omakotitalon suurella pihalla Espoossa saavat jo jonkin aikaa leikkiä kaksistaankin.
eipä tuo paljon tuolla yksikseen viihtynyt, vain jos oli kaveri seurana. 5v ollut pidempään, varsinkin kesäaikaan (tulee aina ilmoittautumaan ja kysymään lupia jos johonkin naapuriin haluaa mennä).
Asutaan pikkukunnassa omakotialueella.
Yleensä menen pian itse seuraksi.
5-vuotiaskin on vielä liian pieni ulkoilemaan kokonaan yksin.
Asutaan rivari alueella ja kyllä nuo pojat saattaa keksiä mitä tahansa.
Kaverinsa kanssa kävi kaupassa ja ostivat karkkia. Tien ylityksiä on kolme.
Nyt täyttää 6v. ja tarkastan tilanteen n. 10 min välein ja pojalla puhelin ja jos ei vastaa, niin heti lähdetään etsimään.
Ikkunasta vaikea vahtia, kun koko piha-alueelle ei näy.
Olkaa varovaisi noiden vilkkaiden 5-6v. poikien kanssa.
Pojan kaveri oli varmaan päivittäin arestissa tekosistaan.
En luota poikaan, mutta en voi olla kesällä ulkona aamusta iltaan, kun täällä lapset ei kesällä sisällä ole.
ja arka vieraiden suhteen pääsee nykyään yksin omaan pihaan. Kovin reipasta ja impulsiivista lasta en vieläkään uskaltaisi päästää. Tosin tääkin on sillai hankalaa, että koko ajan on pelko takapuolen alla ja käytönnössä haahuilen koko ajan ikkunan takana.
Lapset 2,5v ja 5,5v.
Asutaan lähiössä, piha ei ole aidattu.
Esikoisen voisin päästää, mutta epäilen, ettei menisi ulos yksin leikkimään, koska tylsistyisi ilman kaveria. Näin ainakin mummolassa on käynyt.
Mutta ei viihdy ulkona yksin. Nyt on jo 7vee ja jos ei ole kaveria, niin ei halua olla yksin. Huoh! Eli minä sitten aina kökin tuolla ulkona oli sää mikä tahansa pari tuntia päivässä tytön kaverina. Maalla asumme.
Rauhallisella kerrostaloalueella. Ikkunasta suor näkymä leikkikentälle ja lapsella oma puhelin.
Esikoinen pääsi omaan pihaan lyhyeksi ajaksi harjoittelemaan yksinoloa 3,5-vuotiaana. Oikeasti tuijotin silloin ikkunasta herkeämättä koko sen ajan, kun lapsi oli pihalla. :)
Neljävuotiaana luotin jo lapseen sen verran, että oli oikeasti yksin omassa pihassa, silloinkin pidin ikkunaa auki ja tarkistelin välilllä lapsen touhuja. Nyt viisivuotiaana (pian 6-v.) on pitkiä aikoja sekä omassa pihassa että naapurin pihassa kaverin luona. Molemmat lapset ovat luotettavia ja rauhallisia, heillä on yhdessä sovitut rajat (mihin saa mennä ja mitä tehdä).
reipas ja luotettava poika 5v pihalla ja tiesi rajat eikä ikinä ylittänyt. nyt on 4v sisko mukanaan ja itse on 6v. omakotitaloalue ja suojaisa piha. poika saa mennä yksin kavereidenkin pihoille, mutta sisko ei vielä
...mutta liikenteeltä rauhallinen alue: esikoinen jo kolmen vanhana halusi jäädä hetkeksi (5-10min.) pihalle jos esim. kaupasta oltiin tultu.
Pari vuotta nuoremman siskon kanssa (nyt esikoinen 7- ja sisko 4,5-vuotta) ja mahd. naapurin lapsi (5 v.) ovat jo ihan valvomatta pihalla. Samaten saattaa hetken olla jo pikkuvelikin 2,5v). Ihan hyvin on tenavat autoilijoilla peloteltu, ei puhettakaan että pienin uskaltaisi ilman äitiä autotien lähellekään, ei edes vaikka olisin itse pihalla heidän kanssaan. Siis sillä kadunpätkällä ei kulje kuin kymmenisen autoa tunnissa ja nopeuden tulisi olla max 30 km/t.
Mutta kun lapset tosiaan keskustan tuntumassa ovat koko elämänsä asuneet, niin kyllä meillä ekaluokkalainen jo kirjastoon tai bussipysäkille toki itse menee (ja muistaa varoitukset päin punaisia ajavista autoista).
Viime kesänä meidän 5,5 sai olla meidän ison taloyhtiön pihalla ihan itsekseen. Yhtiön kolmesta leikkipaikasta yhteen näki ikkunasta. Kyseessä pientaloalue Espoossa. Jo edellisenä kesänä oli pienempiä hetkiä yksin (meni edeltä ulos tai jäi vielä leikkimään, kun minä lähdin pikkusiskon kanssa ruuanlaittoon). Pääasiassa ulkoillaan yhdessä, koska pikkusisko on mukana. Luotan ja luotin lähes täysin siihen että pihassa pysyy (tekemiset sitten vähän eri juttu).
Nyt olemme muuttaneet ja meillä ihan kiva oma aidattu piha. Uskon että ensi kesänä lapset saavat olla keskenään lyhyitä aikoja omalla pihalla ja seurailen touhuja sisältä (kuopus silloin 3v).
Esikoinen ulkoili 3,5-vuotiaana yläkerran lasten kanssa mun luvalla, nuo lapset oli silloin 7- ja 8-vuotiaat, poikia kaikki. Hyvin meni.
5-vuotiaana alkoi ulkoilla ikäistensä kanssa omalla pihalla, ja joskus 3-v pikkuveli ulkoili mukana.
Nyt esikoinen on täyttämässä 7, ja reviiri on jo aika laaja. Pikkuveli 4,5 ei saa mennä edes korttelin ympäri.
Pienin jässi meillä on nyt täyttämässä 2, ja veikkaan, että häntä ei voi päästää yksin, tai edes veljien kanssa ulkoilemaan piiiitkään aikaan, siis varmaan ennen kuin on vähintään eskarissa. ON aivan eri luontoinen kuin nuo kaksi isompaa, joilla on aina ollut järki päässään. TUo pienin on täysin omaehtoinen ja tekee just mitä huvittaa, eikä välitä vaikka satuttaisi tms.
Ja siihen asti, kun esikoinen oli 6-v asuttiin Vantaalla kerrostalolähiössä, nyt rauhallisella okt-alueella Nurmijärvellä.
Oli kesä, omakotitalo ja aidattu oma tontti sekä ulko-ovi auki(levällään).
Nyt lapsi 5v ja ulkoilee yhä itsekseen jos en pääse vauvan hoidolta ulos. Sekä menee yksin kavereilleen.
Sisaruksia on kaverina ja tuommonen reilu vuoden ikäsenä sai mennä pihalle yksin. Tosin aina on joku muu vierellä jos en itse. Ikkuna auki ja itkari lähellä. Ihan yksin en tietenkään päästä kuin 2v ja sillonki ihan lähelle ja niin että näen. Mutta siis aniharvoin käy niin että ihan yksin ois pienet olleet ulkona. Ja minusta on pieni tuommonen 3v ikänenki. 4v jo tajuaa säännöt.