Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

koiranpennun koulutukseen apuja!!

Vierailija
19.01.2010 |

puolivuotias koiravauvamme osaa:

istu, maahan, kieri ja anna tassu komennot. Tänne onnistuu vain sisällä ja herkkujen avulla.

Miten koiralle opetetaan parhaiten "paikka" (eli siis paikallaan olo)?

Miten opetetaan parhaiten, että koira ei hypi vastaantulijoitten (ihmisten ja / tai koirien päälle). Kyseessä isokokoinen koira, joten tuo hyppimisongelma pitäisi saada pikimmiten kuriin. Vinkkejä, kiitos.

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
19.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kysellä tätä kuin AV.

Vierailija
2/22 |
19.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

paikallaolo: aloita ihan pienestä hetkestä. Koira vaikka istumaan (asento voi olla mikä tahansa), odota sekunti ja anna nami. Sitten 2 sek ---> 1 askel pois jne. Aina palkka ennen kuin pentu livistää.

hyppiminen: kouluta pari ystävääsi kouluttamaan koiraa. Kun se tulee hyppimään, he komentavat sen istumaan ja palkkaavat heti kun se tekee oikein. Tuhat toistoa :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
19.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

aikaa hirveästi etsiskellä hyviä koirapalstoja. Jos sulla on joku kiva linkkivinkki, niin heitä kehiin vaan :)

Sen vähän mitä oon jollain lemmikkipalstalla pyörähtänyt, olen saanut kuvan, että niissä on vaan lapsia jutustelemassa "meidän tytsy on niin ihqu"-tyylisiä juttuja.

Oon kai jo liian tottunut siihen, että av antaa vastauksen kaikkeen :)

Vierailija
4/22 |
19.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
5/22 |
19.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis kolmoselle (tai kelle tahansa kuka asiasta tietää)...

Mua kiinnostaa, että missä vaiheessa koiralle opetetaan paikka sana. Tai siis sanonko ensin istu ja sitten vielä paikka. Vai sanonko heti paikka. Vai miksei pelkkä istu kelpaa, miksi koko paikka sanaa edes käytetään? Eikös sen koiran pidä istua niin kauan kunnes sanotaan vapaa tai saa mennä tms.

Vierailija
6/22 |
19.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunhan käytät niitä aina samalla tavalla. Jos haluat opettaa jonkun sanan paikallapysymistä varten, ota se heti käyttöön.

Jos et halua opettaa erillistä sanaa, opeta esim. vapaa-käsky, jotta koira tietää, milloin saa lähteä liikkeelle.

Vierailija
7/22 |
19.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli onko kellään tiedossa hyvää linkkivinkkiä koulutukseen...

Lähinnä kiinnostaisi minkälaisia pennut yleensä ovat käytökseltään tietyn ikäisenä (nyt tietysti lähinnä 6 kk-1 v.) ja mitä ne osaavat tai mitä niiden tulisi osata.

Asun ulkomailla enkä osaa asuinmaani kieltä niin hyvin, että voisin lainata täältä paikallisia koirakirjoja. Siksi kyselenkin suomalaisia / englanninkielisiä linkkivinkkejä.

Jos sitä ois sittenkin elämää av:n ulkopuolellakin :)

Vierailija
8/22 |
19.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

varmaan Savosta???

Vierailija
9/22 |
19.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

puolivuotias koiravauvamme osaa:

istu, maahan, kieri ja anna tassu komennot. Tänne onnistuu vain sisällä ja herkkujen avulla.

Miten koiralle opetetaan parhaiten "paikka" (eli siis paikallaan olo)?

Miten opetetaan parhaiten, että koira ei hypi vastaantulijoitten (ihmisten ja / tai koirien päälle). Kyseessä isokokoinen koira, joten tuo hyppimisongelma pitäisi saada pikimmiten kuriin. Vinkkejä, kiitos.

Jos ja kun koira hyppii vasten, käännytään selin, ei huomioida koiraa lainkaan! Kun koira on rauhallinen ja seisoo tai istuu vieressä, silloin kehutaan ja palkitaan.

Olen lukenut ja kuullut, että kotiin tultaessa koiraa ei pitäisi huomioida heti, ensin riisutaan vaatteet yms., vasta sitten on koiran vuoro.

Paikka voi harjoitella piilotusleikillä, sisälläkin. Piilotetaan jotain namia (makkarapala, koiranami) tai lelu, koira odottaa paikallaan istuen tai maaten (paikka), sit "vapaa" ja "etsi". Oppii äkkiä tajuamaan, että kannattaa olla paikallaan.

Vierailija
10/22 |
19.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

koiramme ei siis hypi perheenjäsenten päälle vaan tuikituntemattomien vastaantulijoiden.

Itselläni ei ole oikein kavereita, ketä kehtaisin pyytää koulutusavukseni (tai siis lähinnä kaverini eivät ole oikein koiraihmisiä tai sitten heillä on aina vieraillessa omat pikkulapset mukana).

Kiitos jo tulleista kivoista vinkeistä!

Vierailija
11/22 |
19.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosi hienoa, että kysyt apuja asiassa, jossa omat taitosi eivät riitä. Teillä on iso koira, ja siksi tämä asia (koiran käyttäytymisen hallinta, perustotelevaisuus ja ei-toivotun käyttäytymisen lopettaminen) saadaan kuntoon. Puolivuotiaasta ei välttämättä näe vielä sitä, millaisia ongelmia voi koitua, jos nyt jätät asian puolitiehen.

Tällaisella foorumilla on kuitenkin melko vaikeata auttaa sinua, sillä kirjoituksesi perusteella et tiedä kovinkaan paljon koiran kasvattamisesta.

Suosittelen ehdottomasti, että etsit esim. netistä koiran kouluttajan, joka voisi antaa muutaman yksityistunnin aiheesta. Tällöin voisitte käydä läpi koiran käyttäytymiseen ja kouluttamiseen liittyvät perusasiat. Toinen vaihtoehto on se, että osallistut koiran kanssa jonkinnäköiselle perustottelevaisuuskurssille.

Tämä tietysti maksaa, mutta on ehdottomasti sen arvoista. Jotkut koirat (rodusta ja persoonasta riippuen) voivat olla ihan kivoja ja suht hyväkäytöksisiä kouluttamattominakin. Toisilla taas vääränlainen kasvatus tai kasvatuksen puute saattaa aiheuttaa todella ikäviä ongelmia! Koira on kanssanne parhaassa tapauksessa pitkälti yli kymmenen vuotta: pari sataa euroa on pieni hinta siitä, millaista yhteiselämänne näinä vuosina on. Oikeanlainen kohtelu ja kasvatus ovat tärkeitä myös koiran onnellisuuden kannalta! Kuriton koira=turvaton ja stressaantunut koira.

Usko minua. Olen kasvattanut ja kouluttanut useita isoja koiria. Voin kertoa että oikein toimimalla voit saada perheellenne ihanan ystävän ja suhteen, josta sekä sinä että lapsesi saatte uskomattoman paljon iloa ja rakkautta. Väärin toimimalla taas... No, en suosittele!

Vierailija
12/22 |
19.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teillä on iso koira, ja siksi tämä asia (koiran käyttäytymisen hallinta, perustotelevaisuus ja ei-toivotun käyttäytymisen lopettaminen) saadaan kuntoon = täytyy saada kuntoon.

Sori... :)

Vierailija
13/22 |
19.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

katsoppa ruutu.fi:stä isännän ja koiran käytöskoulua. siinä kouluttajan oleva Victoria Stilwell on huippu!

itse olen huomannut koiran kouluttamisessa tärkeäksi sellaisen terävän kieltoäänen "ä-ä!" jota tottelee melkein koirakuin koira.. eli itse opetan näin:

pyydän koiran istumaan, sanon paikka, jos koira liikkuu sanon tuon "ä-ä! ja palautan koiran takaisin siihen mihin alunperin pyysin istumaan, menen vähän matkan päähän ja sitten tanon "tänne" jolloin koira saa palkinnon. aluksi matka on tosi lyhyt, vaikka askel, sitten metri jne..

meillä koira 8 kk osaa ton jo niin hyvin että pysähtyy "liikkeessä", harjoiteltu on kovasti!

Ihmettelit miksi koira "tottelee" vain sisällä? ota lenkille/ulos mukaan samoja herkkuja mitä käytät sisällä koulutuksessa. itselläni oli ensimmäisten parin kuukauden aikana aina taskuissa nameja, jotta palkitseminen tapahtui heti!

hyppimisessä voisit ihan harjoitella sitä että kun kävellessä tulee vieras ihminen vastaan sanot koiralle istu, ja sitten pidät sitä herkkua siinä sen kuonon edessä hoet istu koko ajan kunnes vieras on mennyt ohi, vasta sitten palkitset koiran.. ihan vaan esimerkkinä, tuonhan voi tehdä monella tavalla.

Meillä koira hyppii vieraita vasten jos ovat vaikka tulossa kylään.. tuo "ä-ä!" toimii tässäkin ja rapsutukset koiraa saa vasta kun on maassa/istuu/on nätisti! Älä palkitse koiraa koskaan kun käyttäytyy huonosti! silittäminen/huomion antaminenkin on palkitsemista.

Vierailija
14/22 |
19.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ainakin uskon niin! Minulla on ollut aiemminkin koiria, mutta ei koskaan ennen pentua. Tämä pentu tuli meille vähän kuin vahingossa, itse olisin jälleen ottanut ehkä mieluummin aikuisen, kotia tarvitsevan koiravanhuksen.

Joka tapauksessa nyt pentu on meillä ja pysyykin, monta juttua on jo oppinut, mutta tosiaan vielä nuo "paikka", "tänne" ja vastaantulijoitten ohittaminen pitäisi saada kuntoon. Koirakoulua täällä periferiassa ei ikävä kyllä ole, siksi kyselinkin noita linkkivinkkejä. Voisin ehkä tilata Suomesta jonkin koirankasvatuskirjan.

Osaatteko suositella mitään hyvää?

Vierailija
15/22 |
19.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisitte senkin vaivan käyttäneet oikeiden käytännöllisten asioiden opettamiseen, hohhoijaa.

Vierailija
16/22 |
19.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta muutoin kiitos yksityiskohtaisista vinkeistä...

Vierailija
17/22 |
19.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
18/22 |
19.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

lähinnä siksi, että pentu oppi ne todella nopeasti. Itsekään en pitänyt näitä mitenkään ensisijaisina, vaan ne ovat tulleet opetettua ihan leikin lomassa.

Vierailija
19/22 |
19.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

sillä on ohjelmia muunmuassa amerikassa ja englannissa, jos näkyis? :)

18

kysy lisää jos askarruttaa..?

Vierailija
20/22 |
19.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

hanki vedonesto-panta. sellainen kuonopanta, jolloin koira on paljon helpompi käsitellä!