Asiallista käytöstä opettajalta? Kolmasluokkalainen
lapseni oli sairaana viime viikolla, jolloin käsityötunnilla oli opeteltu virkkaamaan. Tänään lapseni oli kysynyt neuvoa virkkauksessa,mutta opettaja oli sanonut, että kolmasluokkalaisen tulee osata virkata. Vierustoveri olisi neuvonut, mutta opettaja oli kieltänyt. Muiille oppilaille oli opettaja neuvonut viime viikolla. Tokaluokalla ei ole virkkausta ollut enkä minä ole opettanut. Onko kohtuullista, että ope ei neuvo jos on ollut sairaana? Mitä tekisitte, soiittaisitteko opelle/rehtorille vai mitä?
Kommentit (17)
Poikaani kiusattiin tosi paljon. Hänellä ei ollut ketään, keneltä olisi uskaltanut kysyä läksyjä (toiseksi ei ala-astelaisilla ole kaikkia kirjoja kotona).
Olisiko hänen pitänyt soittaa kiusaajilleen ja kuunnella puhelimessa hakkausuhkauksia ja haukkumisia.
Haistakaa paska tuollaiset opettajat, jotka ei edes kiusaamisille ja pahoinpitelyille voi mitään ja haukkuu oppilaita huithapeleiksi.
Jotain kertoo jo se, että vanhemmat ei uskalla ottaa opettajana yhteyttä kun pelkäävät, että opettajat panevat lapset kärsimään. Tämä on valitettavan totta, että ala-asteen opettajat on herkkänahkaisia paskiaisia, joilla ei ole itsetuntoa ja jotka panevat lapset kärsimään jos heidän työstään uskaltaa joku tulla kysymään.
Nykyajan opettajat harrastavat henkistä väkivaltaa fyysisen sijaan. Jos äiti uskaltaa jotain kyseenalaistaa niin se näkyy lapsen numeroissa. Tämä on koettu meilläkin.
No huhhuh! Kaltaisiisi huithapeleihin törmää valitettavasti vielä tänäkin päivänä. Eiköhän joka koulussa ole selkeät ohjeet, että jos olet poissa, otat itse selvää poissaolosi aikaisista läksyistä ja muista tehtävistä. Opettaja ei pysty mitenkään pitämään huolta 25 oppilaan asioista, koulussa opitaan oma-aloitteisuutta ja asioiden hoitamista. Opettaja ei todellakaan ole idiootti merkitessään läksyt tekemättömiksi, jos sinä olet ollut pois, etkä ole ottanut selville, mitä koulussa on tapahtunut.
Huom! Jos vanhempi ottaa lapsen pois opetuksesta (loma tm.), vanhempi vastaa lapsensa opiskelusta kyseisellä ajalla. Opettaja ei ole velvollinen kuin ilmoittamaan, mitkä asiat käsitellään poissaolon aikana. Lomamatkan tai muun sairaudesta poikkeavan poissaolon vuoksi opettajat eivät järjestä esim. tukiopetusta. Tekemättömien läksyjen kanssa on myös turha lomalta palata, ellei asiasta ole sovittu etukäteen (esim. kyseisen aineen tunti heti lomalta palattua, ettei yhtään päivää välissä).
Jos taas pois ollaan sairauden takia, läksyt tehdään, kun kyetään (moni lievästi flunssainen voi tehdä niitä jo sairaspoissaolopäivien aikana) ja siitä sovitaan opettajan kanssa. Jos kouluun palaamisesta on jo useampi päivä, on sairauteenkaan vedoten turha tulla tunnille tekemättömien läksyjen kanssa.
Asiat voi aina sopia. Laiskuus ja tekosyyt on asia erikseen.
Mitä alkuperäiseen viestiin tulee, (mikäli asia on mennyt lapsesi kuvaamalla tavalla) opettaja on toiminut väärin. On asia opetettu aiemmin tai ei, poissaolo ei ole mikään syy olla neuvomatta asiaa uudelleen. Kyse ei ole laiskuuttaan tai huolimattomuuttaan tekemättä jätetystä tehtävästä, vaan asiasta, joka opetellaan tunnilla. Ja jos ei syystä tai toisesta ole läsnä tunnilla, sovitaan opettajan kanssa, milloin asia käydään läpi. Itse ottaisin yhteyttä, täytyyhän opettajan havahtua älyttömyyteensä, jos vaikka ei itse sitä tajua.
Terveisin Ope
vai ei, jos tosiaan lapsi joutuu silmätikuksi. 14: en ole itse siis arvioinut lapseni käytöstä erinomaiseksi vaan opettajat todistuksissa. ap
tottakai otat opettajaan yhteyttä. Kerrot, että lapsesi on ollut pois silloin kun virkkausta harjoiteltiin ja tarvitsee nyt asiassa tukiopetusta, koska ei osaa.
Ei opettaja ota lasta silmätikuksi, tuo on taas vainoharhaisen vanhemman kuvitelmaa (viitaten toisen kirjoittajan vastaukseen). Ikävää, ettei kiusaamista selvitellä, se ei kuitenkaan tee koko ammattikunnasta ammattitaidotonta =)
terveisin ammatistaan ylpeä ja hyvän itsetunnon omaava ope
kysyi neuvoa tekstiilityön tunnilla.Niinpä kaikki luokan tytöt 3 lukuunottamatta valitsivat teknisen työn koko lopun peruskoulun ajaksi.Suurinosa siis siksi,että ope oli tosi tympeä.
Voihan se olla, että lapsesi häiritsi tunnilla kovasti.
Soita opettajalle ja kysy hänen näkemystään tapahtumista.
ja olisi pitänyt neuvoa vaikka lapsi olisi ollut viime viikolla koulussakin, jos ei kerran silloin vielä oppinut.
Mut voi olla, että tei ei ole ihan koko tarina.
Mä en soittelis kenellekään, vaan opettaisin kaikessa hiljaisuudessa itse lapseni. Tämä siksi,e ttä jonkun kerran soitin ja siitä sitten kärsi lapsi koko loppuvuoden, kunnes ope vaihtui.
ja olisi pitänyt neuvoa vaikka lapsi olisi ollut viime viikolla koulussakin, jos ei kerran silloin vielä oppinut.
Mut voi olla, että tei ei ole ihan koko tarina.
Mä en soittelis kenellekään, vaan opettaisin kaikessa hiljaisuudessa itse lapseni. Tämä siksi,e ttä jonkun kerran soitin ja siitä sitten kärsi lapsi koko loppuvuoden, kunnes ope vaihtui.
EI HELKKARISSA!
TOTTAKAI pitää soittaa reksille ja sille opelle, ja järjestää tapaaminen.
Saamarin idiootteja opettajia kyllä piisaa!!!
Itse jouduin koulussa vastaavanlaiseen tilanteeseen: en tiennyt, mitä oli läksynä (olin ollut sen päivän kipeenä kun läksyt annettiin) ja kun yritin kysyä, ope sanoi vaan että mitäs olit poissa. Ja antoi huonon arvosanan.
HAISTAKOON PASKA jos ei vanhemmat älyä viedä asiaa eteenpäin!
POTKUT TUOLLAISILLE OPEILLE! HYI!!!
näkemyksensä tapahtuneesta. Kertoisin, mitä lapsi on kertonut ja kysyisin pitääkö se paikkansa.
Soittaisin ja kysyisin voiko lapsi saada tukiopetusta virkkaamisessa. Kyllä sitten opettajan vastauksesta pystyt päättelemään mikä se tilanne tunnilla oli. Ei kannata kuitenkaan aloittaa syytöksellä tai epäilyllä.
No huhhuh! Kaltaisiisi huithapeleihin törmää valitettavasti vielä tänäkin päivänä. Eiköhän joka koulussa ole selkeät ohjeet, että jos olet poissa, otat itse selvää poissaolosi aikaisista läksyistä ja muista tehtävistä. Opettaja ei pysty mitenkään pitämään huolta 25 oppilaan asioista, koulussa opitaan oma-aloitteisuutta ja asioiden hoitamista. Opettaja ei todellakaan ole idiootti merkitessään läksyt tekemättömiksi, jos sinä olet ollut pois, etkä ole ottanut selville, mitä koulussa on tapahtunut.
Huom! Jos vanhempi ottaa lapsen pois opetuksesta (loma tm.), vanhempi vastaa lapsensa opiskelusta kyseisellä ajalla. Opettaja ei ole velvollinen kuin ilmoittamaan, mitkä asiat käsitellään poissaolon aikana. Lomamatkan tai muun sairaudesta poikkeavan poissaolon vuoksi opettajat eivät järjestä esim. tukiopetusta. Tekemättömien läksyjen kanssa on myös turha lomalta palata, ellei asiasta ole sovittu etukäteen (esim. kyseisen aineen tunti heti lomalta palattua, ettei yhtään päivää välissä).
Jos taas pois ollaan sairauden takia, läksyt tehdään, kun kyetään (moni lievästi flunssainen voi tehdä niitä jo sairaspoissaolopäivien aikana) ja siitä sovitaan opettajan kanssa. Jos kouluun palaamisesta on jo useampi päivä, on sairauteenkaan vedoten turha tulla tunnille tekemättömien läksyjen kanssa.
Asiat voi aina sopia. Laiskuus ja tekosyyt on asia erikseen.
Mitä alkuperäiseen viestiin tulee, (mikäli asia on mennyt lapsesi kuvaamalla tavalla) opettaja on toiminut väärin. On asia opetettu aiemmin tai ei, poissaolo ei ole mikään syy olla neuvomatta asiaa uudelleen. Kyse ei ole laiskuuttaan tai huolimattomuuttaan tekemättä jätetystä tehtävästä, vaan asiasta, joka opetellaan tunnilla. Ja jos ei syystä tai toisesta ole läsnä tunnilla, sovitaan opettajan kanssa, milloin asia käydään läpi. Itse ottaisin yhteyttä, täytyyhän opettajan havahtua älyttömyyteensä, jos vaikka ei itse sitä tajua.
Terveisin Ope
Alkuperäistä kirjoittajaa tsemppaan ottamaan yhteyttä opettajaan. Ope ei toiminut oikein.
No huhhuh! Kaltaisiisi huithapeleihin törmää valitettavasti vielä tänäkin päivänä. Eiköhän joka koulussa ole selkeät ohjeet, että jos olet poissa, otat itse selvää poissaolosi aikaisista läksyistä ja muista tehtävistä. Opettaja ei pysty mitenkään pitämään huolta 25 oppilaan asioista, koulussa opitaan oma-aloitteisuutta ja asioiden hoitamista. Opettaja ei todellakaan ole idiootti merkitessään läksyt tekemättömiksi, jos sinä olet ollut pois, etkä ole ottanut selville, mitä koulussa on tapahtunut. Huom! Jos vanhempi ottaa lapsen pois opetuksesta (loma tm.), vanhempi vastaa lapsensa opiskelusta kyseisellä ajalla. Opettaja ei ole velvollinen kuin ilmoittamaan, mitkä asiat käsitellään poissaolon aikana. Lomamatkan tai muun sairaudesta poikkeavan poissaolon vuoksi opettajat eivät järjestä esim. tukiopetusta. Tekemättömien läksyjen kanssa on myös turha lomalta palata, ellei asiasta ole sovittu etukäteen (esim. kyseisen aineen tunti heti lomalta palattua, ettei yhtään päivää välissä). Jos taas pois ollaan sairauden takia, läksyt tehdään, kun kyetään (moni lievästi flunssainen voi tehdä niitä jo sairaspoissaolopäivien aikana) ja siitä sovitaan opettajan kanssa. Jos kouluun palaamisesta on jo useampi päivä, on sairauteenkaan vedoten turha tulla tunnille tekemättömien läksyjen kanssa. Asiat voi aina sopia. Laiskuus ja tekosyyt on asia erikseen. Mitä alkuperäiseen viestiin tulee, (mikäli asia on mennyt lapsesi kuvaamalla tavalla) opettaja on toiminut väärin. On asia opetettu aiemmin tai ei, poissaolo ei ole mikään syy olla neuvomatta asiaa uudelleen. Kyse ei ole laiskuuttaan tai huolimattomuuttaan tekemättä jätetystä tehtävästä, vaan asiasta, joka opetellaan tunnilla. Ja jos ei syystä tai toisesta ole läsnä tunnilla, sovitaan opettajan kanssa, milloin asia käydään läpi. Itse ottaisin yhteyttä, täytyyhän opettajan havahtua älyttömyyteensä, jos vaikka ei itse sitä tajua. Terveisin Ope
hänellä ei ole tuollaista pätemisen tarvetta ja käyttää maalaisjärkeään, joustaa tilanteen mukaan eikä vaadi kohtuuttomia keneltäkään. Hänellä on myös elämänkokemusta ja huumorintajua.
Keneltä muuten ne läksyt näkemyksesi mukaan pitäisi poissaolon aikana kysyä, jos opettaja ei ole niitä velvollinen kertomaan. ymmärtääkseni ketään luokkatoveriakaan ei voi velvoittaa kertomaan läksyjä.
No huhhuh! Kaltaisiisi huithapeleihin törmää valitettavasti vielä tänäkin päivänä. Eiköhän joka koulussa ole selkeät ohjeet, että jos olet poissa, otat itse selvää poissaolosi aikaisista läksyistä ja muista tehtävistä. Opettaja ei pysty mitenkään pitämään huolta 25 oppilaan asioista, koulussa opitaan oma-aloitteisuutta ja asioiden hoitamista. Opettaja ei todellakaan ole idiootti merkitessään läksyt tekemättömiksi, jos sinä olet ollut pois, etkä ole ottanut selville, mitä koulussa on tapahtunut. Huom! Jos vanhempi ottaa lapsen pois opetuksesta (loma tm.), vanhempi vastaa lapsensa opiskelusta kyseisellä ajalla. Opettaja ei ole velvollinen kuin ilmoittamaan, mitkä asiat käsitellään poissaolon aikana. Lomamatkan tai muun sairaudesta poikkeavan poissaolon vuoksi opettajat eivät järjestä esim. tukiopetusta. Tekemättömien läksyjen kanssa on myös turha lomalta palata, ellei asiasta ole sovittu etukäteen (esim. kyseisen aineen tunti heti lomalta palattua, ettei yhtään päivää välissä). Jos taas pois ollaan sairauden takia, läksyt tehdään, kun kyetään (moni lievästi flunssainen voi tehdä niitä jo sairaspoissaolopäivien aikana) ja siitä sovitaan opettajan kanssa. Jos kouluun palaamisesta on jo useampi päivä, on sairauteenkaan vedoten turha tulla tunnille tekemättömien läksyjen kanssa. Asiat voi aina sopia. Laiskuus ja tekosyyt on asia erikseen. Mitä alkuperäiseen viestiin tulee, (mikäli asia on mennyt lapsesi kuvaamalla tavalla) opettaja on toiminut väärin. On asia opetettu aiemmin tai ei, poissaolo ei ole mikään syy olla neuvomatta asiaa uudelleen. Kyse ei ole laiskuuttaan tai huolimattomuuttaan tekemättä jätetystä tehtävästä, vaan asiasta, joka opetellaan tunnilla. Ja jos ei syystä tai toisesta ole läsnä tunnilla, sovitaan opettajan kanssa, milloin asia käydään läpi. Itse ottaisin yhteyttä, täytyyhän opettajan havahtua älyttömyyteensä, jos vaikka ei itse sitä tajua. Terveisin Ope
nuo jutut tuossa "pahinta mitä lääkäri on sanonut" -ketjussa.
Sanonnat "Tekemättömien läksyjen kanssa on myös turha lomalta palata", "turha tulla tunnille tekemättömien läksyjen kanssa", "Laiskuus ja tekosyyt on asia erikseen" mielestäni kertovat enemmänkin tietynlaisesta opettajatyypistä. Joka koulussa oli aika yksi tai kaksi sellaista opettajaa, jotka käyttivät tuollaista tylyä kieltä. Jostain syystä ne opettajat eivät koskaan olleet oppilaiden suosiossa. En usko että oppimistulokset olivat heidän tunneillaan yhtään sen parempia. Asiat voi sanoa lempeämmin ja ystävällisemmin, eikä ammatillisuuden ja vaatimustason tarvitse kärsiä siitä yhtään.
tuo on aivan totta. Vai ajattelitko, että ensin oppilas on pois opetuksesta loman takia ja sitten kun palaa ei edelleenkään ole tilanteen tasalla?
Opettajalla ei muuten ole edes velvollisuutta antaa lomamatkalle mukaan läksyjä, ainakin meidän koulussa on sääntönä, että ne pitää selvittää itse.
Nuo ylläolevat ovat normaalia käytäntöä eivätkä tee yhdestäkään opettajasta epäsuosittua =)
Ap:n kysymykseen: kysyisin opettajalta tukiopetusmahdollisuutta. Oppilas on oikeutettu tukiopetukseen jos jää sairauden takia muista jälkeen. Samalla saat kuulla opettajan version asiasta. Todella harvoin kun tapahtumat ovat menneet juuri niin kuin oppilas kotona kertoo.
Ja yksikään vanhempi ei pysty arvioimaan lapsensa käytöstä koulussa ellei ole itse siellä jatkuvasti seuraamassa. Oppilas saattaa olla koulussa aivan eri henkilö kuin kotona.
Hyvänä esimerkkinä: eräs poikani harrastekaveri on samassa koulussa missä itse opetan. Vanhempiensa seurassa tämä poika on itse enkeli, hyväkäytöksinen, fiksu, "jokaisen unelmapoika". Koulussa taas (aikuisen silmän välttäessä) todellinen ongelmatapaus, paha kiusaaja jne. Voitte uskoa vanhempien epäuskoa joka kerta kun koulusta otetaan pojan tempausten jälkeen yhteyttä - ja toisaalta ymmärrän vanhempia, on vaikeaa uskoa, että se oma kiltti mussuka onkin koulussa kaatanut ja lyönyt pienempää, varastanut toisen kännykän, rikkonut paikkoja, kiusannut jne.
Ja on ihan arkipäivää, että kun opettaja saa jonkun oppilaan kiinni jostain kielletystä ja laittaa viestin kotiin asianmukaisen rangaistuksen kanssa, tulee vanhemmilta soitto, että lapsen mukaan koko asia on väärinkäsitys, lapset kaverit olivat tekijöinä, ei lapsi. Tässä vaiheessa onneksi suurin osa vanhemmista tajuaa lapsen valehtelevan kun opettaja kertoo itse nähneensä koko tapahtuman, että lapsi oli päätekijä.
Menee jo asian vierestä, mutta älkää nyt ihan suoraan uskoko, mitä ne lapsukaiset kotona kertovat.