Yrittäjät tammikuuhun
Eiköhän ole jo aika aloittaa kuluvan kuun ketju. Oikein hyvää tätä vuotta kaikille!! Toivotaan, että mahdollisimman moni voi jättää tänä vuonna tämän palstan taakseen ja siirtyä odottajien ketjuun!! b
Omalta kohdaltani tämä kuukausi ei valitettavasti ole kovin valoisa. PAS:a suunniteltiin, mutta toisessa munasarjassa onkin hillittömän kokoinen kysta. Tänään kävin kontrolliultrassa, mutta kuten odotettua, eihän se sieltä vielä ollut mihinkään ehtinyt hävitä, joten PAS siirtyy TAAS. Joulukuussa se siirtyi liian ohuen limakalvon takia. Kylläpä tämä menee vaikeaksi...
Nyt vaan pitää ottaa iisisti, ettei tuo munis vaan kierähdä torsiolle... :/
Kommentit (36)
28.12 aloitettiin 5.s hoito Väestöliitolla ja nyt kolmatta päivää pistän. Vkolla 4 on tämä punktio-ihanuus. Viimeksi sattui, anteeksi vaan armon lukiat, helvetisti, joten nyt ajattelin pyytää tupla-annoksen särkylääkettä vai mitä siellä annetaankin.
Määrä näytti hyvältä ja samaa hoitoa tehdään kuin viimeksikin, ikä on tietty korkeampi ja teho tällöin huonompi. Mutta ei lannistuta vaan yritetään uudestaan ja uudestaan.
Hei vaan kaikille!
Hiljaiselon jälkeen ajattelin tulla kuulumiset kirjoittamaan. Joulukuussa tuli siis polin joulutauko, joten hoidot siltä osin kekskytyivät. Torstaina olin ultrassa, ei Femarillakaan saatu munasolujen kasvamista aikaiseksi, joten lääkäri määräsi puregon piikitykset lauantaista keskiviikkoon 50iu:ta päivässä. Tostaiksi verikoe ja uusi ultra. Sen jälkeen lääkäri viheltää pelin poikki niin pitkäksi aikaa että saan 10kg pudotettua painoa! =(
Joten ajattelin omatoimisesti että jätän puregonin väliin, peruutan maanantaina verikoeajan ja ultran. Lääkäri oli nyt jo valmis lopettamaan, mutta määräsi piikytyksen kuitenkin Femarin takia. Ei kuitenkaan kuulostanut kovin toiveikkaalta ja niinpä itse päättelin että parempi luovuttaa nyt kun hakea vielä yksi pettymys torstaina lääkäriltä.
Hyvää tässä asiassa on tietenkin painon pudotus, mutta todella pahalta tuntuu kuitenkin että jo toinen minusta riippuvainen syy tiedossa, miksi lapsettomuushoidoissa ollaan. =(
Sen lisäksi lääkäri sanoi että näillä munasarjoilla ei ihmeitä tehdä, varautukaa siis siihen että aikaa ja rahaa voi mennä. Tämän tyyppiset munasarjat joko reagoivat todella laiskasti taikka sitten reagoivat todella voimakkaasti saatuun hoitoon. Siksi he joutuvat ilmeisesti minun kohdallani miettimään erikoisen paljon hormoonimäärien lisäyksien ja lääkevaihtojen takia.
Hoidot ovat siis auttamattomasti tauolla kevään ajan, jos kerran pysyvän painonpudotuksen yritän saada aikaiseksi, niin 10kg on tekemistä. Olen kuitenkin hegessä mukana ja käyn teitä moikkaamassa välillä! Toivotan paljon plussatuulia on onnea hoitoihin ja myös sitä parempaa uutta vuotta 2010!!!!!!!!!! =) =)
-mirggu
monella olevan hieman mutkikasta tämä homma tällä hetkellä. Onneksi joulukuussa saatiin plussa-uutisia, niin yritetään jaksaa niiden voimalla ja uskoa, että kyllä mekin päästään niitä plussa-uutisia tuulettelemaan. Kovasti tsemppiä ja jaksamista kaikille!
mirggu: harmi, että teille tulee nyt muutaman kk:n tauko. Itse ainakin koen taukokuukaudet toivottoman pitkinä (nyt jo 3 taukokk). Mutta painonpudotus-motivaattori tuskin voisi kovempi olla, joten nyt vaan ruokapäiväkirjaa laatimaan ja kaloreita laskemaan. Tästä linkistä löytyy hyvä virtuaaliravintola, jolla on helppo ja hauska laskea päivittäistä energian saantia ja koostumusta. Suosittelen kokeilemaan. http://ffp.uku.fi/cgi-bin/energynet03/energyintake.pl?session_id=928197… Paljon tsemppiä pudotukseen, kyllä sä siihen pystyt!! Ajattele, miten ihana palkinto parhaillaan on luvassa - oma pieni nyytti!
Olen aivan uusi tällä palstalla, vaikka olenkin lukenut keskustelujanne jo yli vuoden.
Minulla PCO ja viisi kertaa yritettiin Puregon + Pregnyl yhdisteellä raskautumista. Joka kerta kasvoi 1-2 rakkulaa, mutta raskaus ei vaan alkanut. Olen hyvin hoikka, joten laihduttamalla en voi tätä "parantaa".
Nyt sitten eilen kävin punktiossa Felisitaksella, eikä sattunut yhtään. Laittiovat suonen sisäisen kipulääketipan, joka vaikutti heti. Vintti pimeni melkein kokonaan :-). Pistin 150IU/pvä 8 päivää, sen jälkeen 100IU 7pvä ja vielä yhden päivän 50IU. Lisäksi Orgalutrania 6 viimeistä päivää ja viimeiseksi vielä Pregnyl. Saivat punkteerattua 27 rakkulaa!! Näistä 15 oli kypsiä, joten toivotaan mahdollisimman monen hedelmöittyvän, että saadaan kavereita pakkaseenkin.
Torstaina on sitten alkion siirto, jännittää kylä todella paljon. Pelottaa olla toiveikkaalla mielellä, mutta uskon että saamme vauvan vielä joskus. Jos ei tästä tuoresiirrosta, niin kyllä sitten vähän myöhemmin.
Olen julkisella puolella hoidossa, mutta meidän sairaalassa ei tehdä IVF hoitoja, ne tehdään yhteistyössä Felisitaksen kanssa. Maksan siis tuosta eilisestäkin vain poliklinikkamaksun. IVF:n jonotin julkisella vain pari kuukautta.
Tsemppiä kaikille! Kyllä meitä kaikkia vielä onnistaa, uskokaamme siihen :-)
Mitä sä Nuuna pistit? Menopuria vai?
Itse olen pistänyt menopuria 10 päivää 450IU:ta. Ei jaksa munarakkulat kasvaa. Eilen selvisi ultrassa että vain 2 munasolua on kasvanut loput 7 ei jaksa. Eli 2 mennään punktioon ensi viikolla. Toivossa on hyvä elää. Ei määrä vaan laatu. I hope!
Ihanaa viikkoa kaikille. :)
Puregonia pistin. Mulla on aina kasvanut rakkulat hirveän pienellä annoksella. Mulla on molemmilla puolilla n. 20 rakkulaa/puoli ja heti ekalla kerralla, kun aloitin Puregonilla pistelyn pari vuotta sitten, saatiin 1 rakkula kasvamaan 50IU annoksella, mutta kasvatteluun meni melkein 3 viikkoa. Seuraavalla kerralla nostettiin annos 75IU:n ja saatiin jopa kolme rakkulaa kasvamaan hienosti kahdessa viikossa. Sitten otettiin mukana Femar + Puregon yhdistelmä, että saataisiin vain yksi kasvamaan parissa viikossa ja se toimi mulla. Siis saatiin rakkula kasvamaan, mutta raskaaksi en jostain syystä kuitenkaan tullut. Siksi IVF tuli kuvioihin.
Tänään tehtiin tuoresiirto, olipa jännää!! Jotenkin käsittämätöntä, että tuolla masussa se nyt yrittää kovasti selvitä ja kasvaa. Lähetän sille koko ajan positiivisia ajatuksia ja tsemppaan sitä jaksamaan :-).
Piinaviikot nyt siis edessä. Hui miten sitä jaksaa odotella pari viikkoa..
Kyllä Tuut ne sun 2 solua taatusti riittää. Ei siihen tarvita, kun yksi! Hyviä ja positiivisia ajatuksia sinulle ja kaikille muillekin!
Kiitos Santtu piristävistä ja kannustavista sanoista!!!! =)
Kyllä tämä olotila alkoi helpottamaan, kaikkeen tarvitsee oman sopeutumisajan ja ajan että sisäistää asioita, mitä on kovalla kädellä sanottu. Ja nimenomaan kova motivaattorihan tämä on ja todellakin olen päättänyt että paino lähtee. En halua sellaista syyllisyyttä niskaani, että lasta ei tullut siksi hankittua, kun en laihduttanut.
Käyn katsomassa että, mitä linkistä löytyy jos siellä ois lisä-motivaation lähde. Aloitin viikko sitten painonvartijoiden pisteillä lakemaan syömisiä ja ylihuomenna eka punnitus, joten sitten näkee että, mitä eka viikko on vienyt mennessään! =) Sen vuoksi olen myös pirteällä tuulella, kun mies lupautui takapuoleen potkijaksi ja tehtiin lista, missä joka kahden kilon kohdalla on jokin pieni "palkinto", niistä menetetyistä kiloista. Ja tavoitteeseen pääsystä vuosi eteenpäin, lähdetään Kroatiaan, kaksi vuotta tavoitteeseen pääsystä mennään Sveitsiin ja 5. jälkeen mennää Thaimaaseen. Jospa nämä ja se pieni nyytti, mitä niin haluaisin riittäisivät tän projektin toteutumiseen!!!!!!!!! =)
Pidän pientä taukoa tältä palstalta, mutta käyn tosiaan välillä teitä katsomassa. Ja edelleen toivotan kaikille yrittäjille oikein kovasti onnea yritykseen! =) =)
-mirggu
punktiosta ( sattui taas niin helvetisti ) saatiin 9 alkiota ja keskiviikkona tiedetään mitä seuraavaksi. Naapurilla oli 20, heti meikä siinä kateellisena.
Nyt kotona toivutaan ja laitoin just pizzaa uuniin. Vähän herkkuja sen ronkkaamisen jälkeen on tervetullut.
Tarkoititko helinäkeiju että tuli 9 munasolua? Alkioita niistä ei kait ole vielä tullut kun on vasta punkteettu vai käsitinkö väärin? Lähetän sulle voimaa ja liimaa että kaveri pysyy mukana!
Tänään pistän irrotuspiikin ja ke. on punktio. 2 munarakkulaa. Toivon että niissä molemmissa on solu.
Peukkuja kaikille :)
Tuut 68
oikein tajusit, kirjoitin väärin.
Sitä pienessä lääketokkurassa tuli kotiin ja kirjoitin ihan mitä huvittaa.
Tullut reilummin taukoa, kun oli viime vuoden lopulla meillä se toka IVF, josta silloin tuoresiirtona negaa.. Sit joulutauot ym. päälle, mut nyt ollaan siis jo tositoimissa taas. Meillä jäi 3 alkiota pakkaseen ja viime torstaina yks huurunokka siirrettiin:)! Ei tarvinut sulattaa kuin tuo yksi ja kaks jäi vielä pakkaseen:)! Olin hyvin tyytyväinen siihen, sillä ekasta IVF-hoidosta jäi 2 pakkaseen, mut PAS ei onnistunut, sillä kumpikaan ei ollut siirtokelpoinen.. Eli tämä oli nyt meidän eka onnistunut PAS ikinä, tosin onko tämä nyt sit oikeesti onnistunut selviää vasta ensi viikolla...;) Sinne asti siis piinaillaan:/! PP nyt jotain 5 äkkiä laskettuna.. Hirveesti ollut tässä muuta puuhaa, jotta ei ole kerennyt itseään tarkkailemaan;), mikä on erittäin hyvä asia..:)! Yritän tässä nyt palstailla taasen ahkerammin, kun jotain tapahtuu taas ja kommentoin teille muillekin paremmmalla aikaa.. Nyt vaan tälläinen pikainen omanapainen tähän väliin...:)
Lämpöisiä ajatuksia teille kaikille yrittäjille:)!
Kannattaako sitä edes yrittää kuulostella kehoaan, kun on Lugesteronit käytössä? Nehän voivat aiheuttaa väsymystä, huonovointisuutta, rintojen arkuutta ym. Eli samoja oireita, kun alkuraskaudessa. Alkaako Lugesteronin aiheuttamat oireet heti käytön aloittamisen jälkeen, vai vasta muutaman päivän jälkeen?
Mulla rinnat todella kipeät tällä hetkellä. En juurikaan pysty esim. nukkumaan vatsallani ja tuntuvat jotenkin hirveän pinkeiltä ja kokoakin on tullut vähän lisää. Tiedän, ei saisi nyt elätellä turhia toiveita, pitäisi jaksaa odotella vielä viikko.. Mutta ei sitä itselleen mitään voi. Eilen vihlaisi alavatsasta, mutta tänään ei ole tuntunut mitään erityistä. Pelkään ihan hirveästi, ettei tämä onnistu.. Vaikka tiedän, ettei se ole maailmanloppu ja että pakkasessa odottaa 5 alkiota ja kyllä tämä mitä todennäköisimmin jossain vaiheessa onnistu. Jotenkin vaan on jo tavallaan turta, kun yritettiin kaksi vuotta ihan turhaan hormonihoidoilla, kunnes sitten kun oltiin IVF suunnittelussa ja miehen siemenneste analysoitiin siellä Felisitaksella "hieman" paremmin, kun täällä julkisella puolella, selvisi, että terveiden siittiöiden määrä on huomattavasti alentunut ja vaikeuttaa hedelmöittymistä.. Argh! Ton kun olisi tiennyt jo 2 vuotta sitten, oltais varmaan päästy suoraan IVF hoitoon.
Ei auta kun vaan uskoa ja toivoa. Negatiiviset ajatukset eivät taatusti ainakaan paranna alkion selviytymismahdollisuuksia.
Tsemppiä ja positiivisia tuulia teille kaikille!!
Kauhea epätoivo ja pelko. Lääkäri soitti parituntia ennenkuin mun piti mennä alkion siirtoon. Ei ollut mitään mitä siirtää. Kahdesta munasolusta toinen oli alkanut kehittyä hyvin mutta muodostui loppumetreillä epänormaaliksi.
Molemmat menetettiin :(
Nyt ei ole mitään. Yritetään omilla soluilla vielä kerran, sitten siirrytään luovutus munasoluun. Kauhistuttaa kun tiedän että munasolujono on yli vuoden mittainen.
On ihan tyhjä ja toivoton olo.
Voi Tuut, ikävä kuulla ettei monasolut jaksaneet. Tämä lapsettomuus, ainainen odotteleminen ja toivominen on todella väsyttävää, uuvuttavaa ja surullista. Välillä valtaa epätoivo, sille ei voi mitään. Jotenkin sitä aina kuitenkin itsensä kampeaa ylös kerta toisensa jälkeen. Luovuttaminen pelottaa liikaa, se olisi niin lopullista.
Vuosi menee joka tapauksessa, joten jos "joudut" munasolujonoon, sulla on vuosi aikaa hoitaa ja helliä itseäsi. Rauhoittuneessa ja hyvin hoidetussa kehossa on vauvankin hyvä kasvaa :-).
Toivotaan, että saisit nyt vielä kuitenkin omia soluja talteen ja kaikki onnistuisi, kuten olet toivonut. Tsemppiä ja jaksamista! Usko vaan, kyllä se vauva siellä jonainn päivänä masussa kasvaa, meillä jokaisella.
Itselläni kävi kummallinen juttu toissayönä. Heräsin järkyttävään alavatsakipuun ja tuli kamala olo, että nyt ei kaikki ole kohdallaan. En oikein saanut nukuttua sen jälkeen, ajatukset vaan alkoivat laukkaamaan pääkopassa ja oli todella ahdistava olo. Ei oikein tunnu mitään raskautumisoireita, rinnat ovat kipeät mutta olisiko Lugeista johtuvaa. PP10 nyt menossa, kohta pitäisi testata, ahdistaa ihan hirveästi. Kaksi vuotta olen katsellut testissä yhtä yksinäistä viivaa, liika on liikaa. Yritän kuitenkin pitää toiveen korkealla, jospa vaikka repisin se toisen viivan pelkällä tahdonvoimalla :-).
Ilmoittelen sitten, miten kävi. Edelleen kaikille paljon voimia ja toivonpilkettä!
Tuut. Ikävä kuulla, ettei toivottua tulosta tullut tällä(kään) kertaa! Pidetään peukut ja varpaat pystyssä, että seuraava kerta tuottaisi toivotun tuloksen ja lahjasolujonottelut saisi jäädä!! Pitkiä noi jonot on, jonon hännille ei haluaisi joutua... :/
Meillä on poljettu paikallaan lokakuusta asti. Nyt pitkästä aikaa edes pienen pieni toivon kipinä (tulikin todella tarpeeseen!). Kävin tänään ultrassa ja muniksessa näkyy pieni kysta, mutta silti voin ruveta pistelemään Puregonia ja toivottavasti päästään ensi viikolla ensimmäiseen PAS:n. Perjantaina on "tuomiopäivä", silloin nähdään miten käy... epätoivo meinasi jo ottaa vallan, mutta tämä edistysaskel antoi taas voimaa.
Nuuna79: toivottavasti nyt se yksinäinen viiva saisi sen toivotun kaverin! Tulethan sitten kertomaan miten kävi! Peukkuja! bb
Onnea ja jaksamista hoitoihin kaikille!!
mulla oli siis 9 munasolua, joista 6 ei ollut kypsynyt, vain 3 oli kuulemma ihan hyviä.
Koska kaksoisraskautta ei haluta, minulle siirrettiin nyt vain 1 ja 2 jäi pakkaseen ja seuraavilla kerroilla 1 kerralla.
Aluksi oli tosi, tosi hyvä olo, sellainen että jotain tapahtuu ja nyt sitten on ns ihan perusolo. Kun olin raskaana, oli tunne alusta saakka ihan erilainen. No, reilu viikon päästä sitten tiedän mikä on homman nimi ja sitten seuraava siirto tulee maaliskuussa ja vika huhtikuussa ja toukokuussa aloitan hoidon nro 6. Tiedän että tämä on aika pöllöä yrittää uudestaan ja uudestaan, mutta vaihtoehtoja ?
Rahaa menee, mutta meillä säästetään kaikesta muusta. Teen itse ruuat, ei matkusteta ja ei osteta yhtään vaatteita, koska pojalle saan ja itse en mitään tarvitse.
Rajapyykki ei ole mullakaan kaukana, koska ikääkin on, kohta täytän 41 v. Mutta vielä tsempataan täysillä !!!
Täällä pp12 ja ei niin mitään oloja.. Taitaa tulla vesiperä tälläkin kertaa, siltä kovasti vaikuttaa…:/ Mutta eletään nyt tämäkin kierto loppuun ja yritetään edes ajatella positiivisesti;)!
Nuuna79: Mehän taidetaan mennä samoilla piinapäivillä :)! Tsemppiä ja plussatuulia sulle kovasti :)! Milloin meinasit testata? Mä varmaan vasta pe, jos on edes tarpeen.. Yleensä siirroissa alkanut jo hyvissä ajoin menkat, jotta testaaminen ollut melko turhaa.. Ekalla kertaa ainoastaan luget piti vuodon poissa ja menkat alkoi vasta, pari päivää lugejen lopetuksesta. Mut muulloin menkat alkanut lugeista huolimatta, vaikka annostustakin nostettu. Ekalla kertaa myös sain lugeista eniten oireita, sittemmin en juuri mitään... Outoa sekin..
tuut: Voi sua :(! Lohtuhali sulle! Toi on just kauhee tilanne, kun odottaa just siirtoon pääsyä, eikä sit olekaan mitään siirrettävää.. Meillä kävi niin ekan IVF:n hoidon jälk. ekassa PAS-yrityksessä, mitään siirrettävää ei yksinkertaisesti ollut.. Toinen alkioista ei ollut jatkanut jakautumista sulatuksen jälkeen ja toinen jakautunut jotenkin huonosti.. Musertavia tilanteita..:( Mutta eihän siinä muuta voi kuin laittaa toivonsa taas uuteen hoitoon..
Santttu: Hienoa, että siellä edistytään ja hoidot jatkuu:)! Kovasti onnea tulevaan hoitorupeamaan:)!
helinakeiju: Toivotaan, että perusolo olis tällä kertaa merkkinä raskaudesta ;)! Kovasti plussatuulia sinullekin:)!
Eipä tässä muuta kuin kulutellaan aikaa siis.. Mistähän se johtuu, että aina näille piinapäiville tuntuu sattuvan joidenkin muiden raskausuutisia…??? Nyt sain tietää yhden kauempana asuvan tuttavan jo pitkälle edenneestä raskaudesta ts. taas yksi lapseton pariskunta vähemmän tuttavapiirissa, onko heitä kohta enää ketään…?! Ja entinen työkaveri laittoi myös s-postia, et on synnyttänyt viikko sitten pojan.. Heillekin esikoinen. Ihan vilpittömästi onnellinen heidän puolesta, loistavaa vanhempiainesta kaikki, mutta oma tilanne kouraisee jotenkin jokaisen raskausuutisen kohdalla, ei mahda mitään..
Hedelmällistä helmikuuta kaikille yrittäjille;)!
With love Mette
PLUSSA!! KÄÄK! 2 v yrittämisen jälkeen ekasta IVF tuoresiirrosta.
Mulla ei ole ollut mitään oloja muutamaan päivään ja päätin aamulla testata (pp13), että pääsen sitten varaamaan PAS ajan. Mutta heti tuli testiin haalea viiva, joka vahvistui muutaman minuutin kuluttua todella selkeäksi, melkein yhtä vahvaksi, kuin kontrolliviiva. TUijoitin vaan sitä puikkoja ja tärisin. Menin heti herättämään meihen, joka oli ihan onnesta shokissa.
Mä en meinannut uskoa sitä, enkä usko vielääkään. Menen heti töiden jälkeen ostamaan lisää testejä. Uskon vasta kun niissä kaikissa on 2 viivaa.
MetteMari, kyllä sä voit olla raskaana ilman mitään olojakin! Mulla nyt vähän nipistelee mahasta, mutta muita oireita ei ole ollenkaan.
Kirjoittelen teille, kunhan saan ne muut testit vielä tehtyä, että tulee varmistettua tämä asia kunnolla.
PLUSSATUULIA KAIKILLE!! Otan teidät nyt kaikki mukaan tähän plussajunaan, pitäkää kiinni!
Ihan kuulla hyviä uutisia! Toivottavasti plussaviivoja näkyi muissakn testeissä :-)
Meillä alkoi piikittelyt ensimmäiseen punktioon ja IVF:ään tänään. Ensimmäistä kertaa moneen vuoteen ei kuukautisten alkaminen v..tuttanut, vaan oli ihan mukava olo, kun päästään nyt tosi toimiin. Meillähän siis tehdään punktio lyhyen kaavan mukaan, joten parin viikon päästä ollaan taas hieman viisaampia (ja toivottavasti raskautuneena);-)
siirtyi helmikuulle vkolle 6 ilmeisesti. Puregon oli käytössä 225Iu/pvä ja vain yksi munarakkula kehittyi ja sitten päätettii keskeyttää.
Nyt sitten seuraavaan kiertoon Pergoveris 300iU ja femar yhdisteynä, jos se sitten tuottaisi enemmän muniksia.
Tämä kuu tosiaan sitten meni ihan normi menetelmillä yrittäessä ja tietty toivon kovin, että raskaus alkaisi ja ei tarvitsisi IVFään asti mennä ollenkaan, nyt kp 18 joten noin 10 pvää vielä mahdollisten kuukautisten alkuun.
Onkos täällä kellään tietoa aiheuttaako tuo Puregon(tai vastaava) rintojen kipeytymistä(lähinnä nännien) ja väsymyspuuskia 8tulee ihan yhtäkkiä ja kestää noin puoli tuntia ja sit ei mitään)?
Toiveikkaista vuotta 2010 meille kaikille. Uskon ja luotan, että me vielä onnistumme jonakin kauniina päivänä kunhan vaan emme menetä toivoamme vaikka se kovalla koetuksella varmasti tulee olemaankin.