Missä menee "pienen käsilaukun" rajat lentomatkustamisessa?
Finnair ohjeistaa matkalaisia vain niin, että normaalin käsimatkatavaran (max. 8 kg) lisäksi saa olla pieni käsilaukku. Missään ei kuitenkaan lue, kuinka pieni tai iso ko. laukku voi olla. Uskallanko siis ottaa lentolaukun lisäksi pehmeän salkun (A4-kokoa), vai joudunko heivaamaan isomman laukun ruumaan lähtöselvityksessä?
Kommentit (11)
Osalla lentokenttiä halutaan nähdä laukku silmämääräistä arviota varten, harvoin niitä kuitenkaan mitataan. A4-kokoinen on jo aika iso, ei voida luokitella pieneksi käsilaukuksi, eli harkitsisin matkaa varten pienempää.
Olen lentämässä vain yhden yön reissun välillä Oulu-Hki-Oulu, enkä tosiaankaan haluaisi näinä aikoina laittaa laukkua ruumaan (kun se pahimmassa tapauksessa kotiutuisi vasta viikon myöhemmin kuin minä ;). Toisaalta tarvitsisin salkkua papereiden kuljetukseen kokoushommissa... Check-inninhän voi toki tehdä netissäkin, heittäytyisivätköhän turvatarkastuksen ihmiset hankaliksi?
Ota mukaan kunnon pieni lentolaukku (mitat löytyvät Finskin sivuilta), mihin voit hätätilassa tunkea salkkusi.
Tuskinpa tuolla reitillä asiasta nipotetaan, kokemus kertoo toista.
Kiitokset vielä hyvistä vastauksista! (taisi olla niitä harvoja keskusteluja AV:lla, jonne tuli pelkkiä asiallisia vastauksia :)
Kyllähän tältä palstalta vinkkejä asiattomuuksiin löytyy vaikka miten paljon!
saa käsimatkatavarat olla 15 kg ja laukun mitat on nettisivuilla ilmoitettu. eikö muilla lentoyhtiöillä ilmoiteta näin oleellisia asioita?
ota suh iso kasimatkatavara (sellainen jumppakassi), laitat sen sun A4 salkun sinne sisalle kunnes olet porteista lapi ja tadaa, ongelma ratkaistu.
Itse en laita ruumaan mitaan ellei ole pakko vaan aina johonkin jumppakassiin. Paasen nopeasti ulos eika pelkoa etta hukaan mitaan.
Tosin jumppakassi ei ehka sovi jos pitaa olla business-lookissa, silloin en osaa auttaa
saa käsimatkatavarat olla 15 kg ja laukun mitat on nettisivuilla ilmoitettu. eikö muilla lentoyhtiöillä ilmoiteta näin oleellisia asioita?
vaan kasimatkatavaran LISAKSI koneeseen mukaan otettavasta kasilaukusta (siis yht 2 laukkua)
Eikä ole koskaan kyllä huomautettu vaikka toisena käsimatkatavarana aina reppu tms. Sehän on reilua A4 kokoa, koskapa paperit ja pikkukansiot kulkee siinä.
voi hyvin olla olkalaukku kannettavalle ja trolli. Tosi harvoin niitä pahemmin syynätään. Trollia on joskus punnittu ettei ole yli 8kg ja joillain porteilla voidaan kokeilla, että laukku tietyn kokoinen, jos esim. urheilukassi tms.
Eli A4 käsilaukku pitäisi olla ok.
Joskus ovat antaneet ottaa isommankin, jos tilaa riittää esim. kotimaan lennolla. Minulla ollut vain sellainen passin ja lompakon vetävä pieni laukku, jonka olisin hätätapauksessa saanut survottua isomman sisään.