Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Luistelua vihaava äiti kyselee

Vierailija
15.12.2009 |

Hei,

olen 5-vuotiaan pojan äiti, joka ei itse osaa luistella. Alitajuisesti tuli myös valittua mies, jolla on sama händikäppi. No, ajattelimme, että ehkä tätä luistelusyrjäytymistä ei kuitenkaan kannata siirtää seuraavalle sukupolvelle, joten pojan pitää päästä luistelemaan. Hän ei tiedä syvästä inhostamme luistelua kohtaan... Mutta että joo. Muutama kysymys.

1) Luistimet. Minkälaiset luistimet ovat hyvät 5-vuotiaalle ensimmäisiksi luistimiksi?

2) Luistelukenttä. Voiko äiti tai isä mennä sinne omilla kengillä? Jos itse kiskon luistimet päälle, olen vaaraksi itselleni, lapselleni ja kaikille muillekin kentällä. Kun ei osaa, ei osaa. Auttaisin mielelläni lastani alkuun, mutta itse luistellen se EI tule onnistumaan.

3) Mitä muuta pitäisi ottaan huomioon?

Näin katkaisemme sukupolvia kestäneen luistelusyrjäytymisen kierteen suvussamme...

Kommentit (32)

Vierailija
1/32 |
16.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

olet saanut jo hyviä. Lähetän täältä vain kannustusta sukupolvia kestäneen luistelusyrjäytymisen kierteen katkaisemiseen! Noin huumorintajuisella asenteella se onnistuu varmasti. :D

PS

Yksi asia tuli mieleen. Varaudu siihen, että sinäkin kaadut siellä jäällä. Muista, että se ei haittaa mitään (kunhan et satuta itseäsi).

Vierailija
2/32 |
16.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinne mennessä ei tarvitse osata luistella.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/32 |
16.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi vitsi että olette ihania. Olen saanut paljon tosi hyviä vastauksia. Vastauksen nro 23 vielä tulostin erikseen :-)

Vierailija
4/32 |
16.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

luistimet kirpparilta tai ihan marketista niin muista terotuttaa ne.. Juuri luistelukoulussa katselin kun yhdelle pojalle laitettiin uudet luistimet suoraan paketista ja eihän ne siellä jäällä kulkeneet, nauhatkin oli liian löysällä. Kauppojen luistimissa ei ole valmiina terotusta. Ei tarvitse mitään spesiaalitietoa tuo laji mutta muutama käytännön asia kannattaa huomioida :) Ja sitten suojat niihin terotettuihin luistimiin, harjoittelu on paljon sujuvampaa kun luistimet pitää.

Vierailija
5/32 |
16.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muista kypärä myös itelles jos menet luistimilla jäälle.

Vierailija
6/32 |
15.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos luistimet ovat tylsät, niin niillä on tosi vaikea pysyä pystyssä.

Vierailija
7/32 |
15.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en ole omistanut vuosiin luistimia monesta syystä-vaikka sinänsä pidän luistelemisesta.

Ulkokentälle voi tietysti mennä kengillä.

Toki on hyvä katsoa ettei kanna kengissään soraa/hiekkaa jäälle, sillä se on vaaraksi kaikille jäällä!

Halleissa jäälle pääseekin vain luistimilla juuri siksi.

Luistimista muut osasivatkin tuossa vinkata.

Päälle lämmintä vaatetta (paksut vaatteet myös pehmustavat kun kaatuilee iekä tunnu niin ikävältä-toki riippuu lapsesta yksi kupsahtelee eikä tunnun missään ja jollekin se on niin iso kolhu henkisesti ettei mikään auta)

ja hyvä mieli mukaan - kaikille.

Reppuun lämmin istuma-alusta niin voi istahtaa huilimaan (luistelu ottaa aluksi jalkoihin).

Eväät, jotain pientä niin voi lämmitellä ja herkutella. Yksi leipä ja lämmin kaakao kohottaa mieltä kummasti ulkoillessa.

Opetellessa on meille ollut apua potkukelkasta/kevyestä puutarhatuolista, johon lapsi voi tuketua ja opetella liikkumaan jäällä.

Vanhemman on usein vaikea tukea lasta oikein, niin että lapsi oikeasti kannattelisi itseään ja oppisi sitä tasapainoa.

KYPÄRÄ niin säilyy pää ehjänä :)

Vierailija
8/32 |
15.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja missä voi aikuinen olla kengillä muut jo kirjoittivatkin. :)

Kypärä on ehdoton ja sen on oltava luistelukypärä! Pyöräilyn ja luistelun kaatumiset ovat erilaisia. Pyöräilykypärä ei suojaa luistelussa yleistä suoraan selällään kaatumista, siinä ei ole takana mitään. Pyöräilykypärä on tehty niin, että se suojaa pyöräilyssä tapahtuviin "lentämisiin" ym.

Meillä ei ole koskaan käytetty mitään tukia luistelussa. Mielestäni ne ovat turhia, paras että lapsi oppii heti oikean tekniikan. Aluksi jäällä voi harjoitella oikeaa asentoa (polvet vähän koukussa, jalat hartioiden leveydellä) ja kävelyä, sitten potkuja sivulle vain toisella jalalla jne.

Kannattaa myös kokeilla heittää oma ennakkoluulo romukoppaan ja jossain koulun takapihan jäällä itsekin laittaa luistimet jalkaan. Voi olla, että vihaat edelleen luistelua, mutta kannattaa kuitenkin kokeilla! Minustakin luistelu on kiva perheen yhteinen harrastus näin talvella. :)

Vierailija
9/32 |
15.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

nimittäin ymmärrän ap:n tilanteen oikein hyvin. Minä en tosiaankaan pidä luistelusta (en taida osatakaan enää), mutta mies onneksi tykkää ja käykin esikoisen kanssa luistelemassa. Mutta tämä meidän kuopus onkin ongelma. Nyt hänen kanssa pitäisi lähteä jäälle, mutta tekojääradoille ei voi mennä kengät jalassa. Ja mieluusti tekisin tästä "yhteisen jutun" eli että lähdettäis kaikki yhdessä luistelemaan. Nuorimmaisemme saa joulupukilta ensimmäiset luistimet ja nyt toivon, että talvi säilyisi Helsingissä ja saisimme tähän lähelle jäädytetyn kentän, jolle voisi äitikin tulla kengät jalassa nuorimmaista jeesaamaan. Ehkä uskaltaisin kokeilla niitä omiakin luistimia...

Tsemppiä luistelun opetukseen!

Vierailija
10/32 |
15.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

1) Normaalit hokkarit paras

2) Ulkokentillä voi olla kengät jalassa, kaukaloissa ja sisäkentillä ei

3) Kypärä ja alkuun lapsi voisi tukeutua siihen kaljakoriin tai puutarhatuoliin ja sitten kun pystyy niin vaikka mailaan

Kannattaa vaan käyttää lasta paljon jäillä. Luistelua ei kunnolla opi hetkessä:) Sitten kun poika luottaa vähän taitoonsa, niin voisi ilmoittaa johonkin luistelukouluun.

Rohkeasti vaan vanhemmatkin harjoittelemaan pojan mukana. Itse harjoittelin aikuisella iällä lumilautailun- siinä oli kyllä haastetta. Mutta nyt pääsen lasten kanssa rinteeseen laudalla, jee... No lapset vielä sen verran pieniä että eivät ihan isoissa rinteissä ole (perherinteet ja helpot rinteet riittävät), mutta kohta viilettävät isoissa rinteissä ja jättävät äidin taakseen, mutta siltikin se on kivaa.

Vierailija
11/32 |
15.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanot myyjälle, että sovittaa niitä lapselle ja ostat sellaiset mitkä maksaa 40-50 euroa. Ei niitä 25-29 euron luistimia, ovat lötköt nilkan kohdalta.

Ostat suojat luistimiin ja kypärän ilman ristikkoa.

Viet lapsen luistelukouluun ja vanhemmat eivät pääse kentälle mukaan.

Katso tapparan sivut ja koo vee.

Vierailija
12/32 |
15.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanot myyjälle, että sovittaa niitä lapselle ja ostat sellaiset mitkä maksaa 40-50 euroa. Ei niitä 25-29 euron luistimia, ovat lötköt nilkan kohdalta.

Ostat suojat luistimiin ja kypärän ilman ristikkoa.

Viet lapsen luistelukouluun ja vanhemmat eivät pääse kentälle mukaan.

Katso tapparan sivut ja koo vee.

Vierailija
13/32 |
15.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja olen opettanut kaikki lapseni luistelemaan. Tarpeeksi vaatteita päälle, ja ulkokentän reunaa olen mennyt kengillä lasta kannustaen, iloisesti ja rohkaisevasti hymyillen umpijäässä. Siis esittänyt että osaan ja tajuan ja opetan, ja hyvin ne on oppineet. Itse en osannut luistella kun koulussa oli luistelua, äiti taisi kerran viedä mut kaatuilemaan jäälle ennen kouluikää eikä opettanut, nilkat oli vinksin vonksin, sain siitä traumat ja hieman kiusaamista, enkä ikinä oppinut luistelemaan.

Siksi päätin että opetan lapseni, järkkään villasukat ja tarpeeksi kireät varret ja terävät terät jotta homma toimii, että osaavat alkeet edes kun koulussa luistellaan. Ja vein luistelemaan niin monta kertaa, että oppivat ja tykkäsivät siitä, edes sen verran, että jee mä osaan. Itse taisi kokeilla luistelua kerran, kun lapset olivat niin isoja, että HE pitivät mua pystyssä kun kaatuilin jäällä. Oli hauskaa, mutta yhteen kertaan jäi. Ja kaksi lasta piti mua käsistä kiinni ja yritti opettaa, että irrota vaan äiti, et sä kaadu...Ja ne samat mä opetin luistelemaan;)

Vierailija
14/32 |
15.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kengät jalassa voi mennä "luistelemaan". Lämpimästi päälle.

Vierailija
15/32 |
15.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

1. Luistimiksi käy ihan tavalliset hokkarit, joita saa marketeista tai käytettynäkin voi ostaa, ei siis tarvitse mitään erityisvarusteita.

2. Hyvin voit ulkojäille mennä kengät jalassa, se on itse asiassa parempikin niin alussa. Halleista en tiedä, mutta en usko että sinne saa mennä ilman luistimia jäälle.

3. Iloista mieltä ja pitkää pinnaa mukaan ja sitten kun poika oppii, niin kokeile itsekin. Itse aloitin viime talvena lasten seurassa noin 15 vuoden tauon jälkeen luistelun -ei taatusti ollut kaunista katseltavaa, mutta oikeasti hauska tapa viettää aikaa lasten kanssa. :)

Vierailija
16/32 |
15.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä voisit ottaa lapselle mieluisan oman ystäväsi tai kummin mukaan, sellaisen, joka osaa luistella. Sitten vaan olet innoissasi siitä jäästä, kuinka se luistaa kenkienkin alla. :D

Näytä innokasta naamaa, äläkä pelokasta. ;)

Vierailija
17/32 |
15.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kirppareilta löytyy paljon.

Olen nähnyt kentillä paljon aikuisia kengät jalassa mikä on järkevämpää jos itse et ole luistimilla varma, alkuun kun varmasti joudut tukemaan lasta paljonkin. Vinkkinä: osta lapselle myös maila. Vaikka pelaamaan alkuun ei pääsisikään, on mailasta apua myös tasapainon opettelemisessa kun lapsi voi pitää toisesta päästä ja aikuinen toisesta (kainaloista tuettaessa lapsi helposti liikaa tukeutuu aikuisen käsiin).

Kannattaa myös katsella paikallisia luistelukouluja jos itse ei osaa luistella, noissa yleensä oppii sen luistelutekniikan.

Vierailija
18/32 |
15.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

siellä on iso kyltti että vain luistimet jalassa jäälle. En ole koskaan nähnyt siellä ketään kengillä ja kentän hoitaja on koko ajan paikalla, ts kerää maksut ja varmaan pyytää kengällisiä poistumaan ulkopuolelle.

Vierailija
19/32 |
15.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä voi käyttää apuna aluksi jäällä.

Vierailija
20/32 |
15.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja jäähalleihin ei kengillä, mutta esim. lähikoulun kentälle voi mennä.