paljonko nuo koiranpennut oikein nukkuu päivällä?
meillä 3kk pentu ja nyt nukkuu 2-3 kertaa sellaiset 2-3t tirsoja päivällä. Illalla on aktiivisempi kun lapsen tulee kotiin hoidosta, mutta taas klo 22.00-> ihan vaan nukkuu aamuun asti. Syö hyvin, turkki kiiltää, matolääkkeet ja rokotukset kunnossa.
Kommentit (14)
rupesin jo pelkäämään että jotain vialla. Kissoista vain kokemusta ja ne pentuina nukkui vähemmmän. milloin olisi paras aika totuttaa koko päivään tämä pentu yksin (7h ) kotona? nyt ollut max 3h kerralla yksin.
ja sulle on eduksi että pentu nukkuu päivät, joten sun ei tarvitse niin kovasti opettaa sille, että kun isäntäväki on poissa, niin koiran kuuluu levätä. Eri asia on sitten se, jos pentu on tullut teille vasta pari päivää sitten. Silloin se on vielä väsynyt tuosta isosta muutoksesta ja nukkuu normaalia enemmän. Parin viikon päästä näette, onko pentu unista sorttia vai reagoigko se vain stressiin lepäämällä.
Pikkuhiljaa voitte alkaa totutella siihen, että pentu on koko päivän yksin, mut kannattaa muistaa että pennun rakko ei kestä koko päivän yksinoloa, joten kotona odottaa sitten pissat ja kakat jossain. Mut jos vain joku voi olla pennun kanssa myös päivisin, niin aina parempi. Ihan siksikin, että kontaktia on helpompi vahvistaa, ja päivittäiset koulutushetket on helpompi järjestää silloin, kun kotona ei ole lapsia eikä häiriötekijöitä. Illalla sitä hässäkkää on niin paljon, että koulutushetket helposti vain unohtuu ja jää.
Yksinoloa on hyvä harjoitella päivittäin, ja kysellä naapureilta (jos on seinänaapureita) kuulevatko he pennun haukkuvan tai ulvovan. Mut väkisin pentua ei tarvitse jättää yksin sen pelossa ettei se sitä enää oppisi.
7 viikon ikäinen pentu on jo luovutusikäinen/(normi) luovutusikä :-)
[quote author="Vierailija" time="30.09.2014 klo 14:57"]
[quote author="Vierailija" time="30.09.2014 klo 14:47"]
Meillä on nyt neljättä päivää ollut 7 viikon ikäinen noutajamix pentu joka nukkuu päivisin n.2-3 tuntia kerrallaan pari kertaa päivässä ... niin kuin nytkin ja olen yrittänyt meidän isomman Kultaisen noutajan kanssa ajoittaa ulkoilun silloin kun pentu nukkuu ja myös vanhemman koiran ruoka-ajan :-) Pentu valvottaa yleensä aamu 4 ---> ja olen itse tosi väsynyt päivisin kun ei ole tottunut 7 v pennun unirytmiin joten harjoittelua vaativaa puuhaa ... HUOH :-) ! Onko vinkkejä pennun unirytmin tottumiseen ettei tarvis joka yö valvoa vinkumisen yms takia eikä isompikaan koira ja muut perheessä saa sen takia nukutuksi :-(
[/quote]
Minkä vuoksi teillä on 7-viikkoinen pentu? Sen pitäisi olla vielä äitinsä luona.
[/quote]
Tiedoksi tälle vikalle vajukille; koiranpennulla on emo, ihmisillä äiti.m Koirat on vaan koiria eli eläimiä, ei vauvoja..
Meillä on nyt neljättä päivää ollut 7 viikon ikäinen noutajamix pentu joka nukkuu päivisin n.2-3 tuntia kerrallaan pari kertaa päivässä ... niin kuin nytkin ja olen yrittänyt meidän isomman Kultaisen noutajan kanssa ajoittaa ulkoilun silloin kun pentu nukkuu ja myös vanhemman koiran ruoka-ajan :-) Pentu valvottaa yleensä aamu 4 ---> ja olen itse tosi väsynyt päivisin kun ei ole tottunut 7 v pennun unirytmiin joten harjoittelua vaativaa puuhaa ... HUOH :-) ! Onko vinkkejä pennun unirytmin tottumiseen ettei tarvis joka yö valvoa vinkumisen yms takia eikä isompikaan koira ja muut perheessä saa sen takia nukutuksi :-(
[quote author="Vierailija" time="30.09.2014 klo 14:47"]
[/quote]
Minkä vuoksi teillä on 7-viikkoinen pentu? Sen pitäisi olla vielä äitinsä luona.
[quote author="Vierailija" time="30.09.2014 klo 14:57"][quote author="Vierailija" time="30.09.2014 klo 14:47"]
[/quote]
[/quote]
Monien isompien rotujen pennut luovutetaan jo 7 viikkoisina eikä siinä ole mitään outoa. Itsekin olen hakenut monta pentua tuon käisenä kotiin ja kaikista on kasvanut ihan täyspäisiä koiria.
Ihminen on vain ihminen; läpeensä paha ja ilkeä. Kuvittelee olevansa maailman napa. Kun eläin on tiinenä, ihmisnarttu väittää olevansa raskaana. Tiinenä hänkin on. Väittävät että "Jumala loi ihmisen omaksi kuvakseen." No just. Ihminen on muka jumalan näköinen. Tuolla torilla lyllertää todella "jumalan näkösiä" kahdella jalalla köpötteleviä apinoita.
Erittäin paljon, ja silti valitettavan vähän. Itselläni supervilkas paimenkoiran penikka ja huokaan aina helpotuksesta kun se nukkuu. Nimittäin kun se on hereillä, se vaatii jatkuvasti tekemistä, ja jos ei saa, niin räksyttää, roikkuu lahkeissa tai sormissani maitohampaillaan, rouskuttelee huonekaluja jne. Paras pentu on väsynyt pentu :D
Vierailija kirjoitti:
Jotkut pennut on tuollaisia eikä sille voi yhtään mitään. Ikä auttaa aika nopeaan. Itselläni tällä hetkellä pentue jossa koko 7 pennun pentue on yöulvojia :D Minä sitten nousen niitä vartiksi leikittämään niin rauhoittuvat takaisin nukkumaan paljon nopeammin kuin jos ei huomioisi. Totta kai se vähän väsyttää kun 7.10 on herätys töihin lähtöä varten ja on klo 3-4 joutunut heräämään hyeenalauman ulinaan ja leikitykseen, mutta sellaista se eläinten omistaminen on.
Meidän "Nuttu" nukkuu 8 tunnin päiväunet n.10-18 välissä. Helppo tietysti kun vähä niinkuin virka.aikana. Herätessä on sit ylivilkas, ja menee nukkumaan 23 aikaan, herätäkseen taas 6.lta aamulla.
Ihan normaalia, ja mitä enemmän fyysisesti ja "henkisesti" rasittavaa aktiviteettia unien välillä on, sitä enemmän lepoa pentu kaipaa.
Meillä parikuinen pentu painaa aikuisten perässä metsässä muutaman kerran päivässä, ja nukkuu kyllä ihan kiitettävästi sekä pitkin päivää että yöllä (22-7 arkena, viikonloppuna on mennyt 9 asti jos ollaan oltu kotosalla)
Meillä haetyiin 8vk iässä koira kotiin. 2 yötä vähän harhaili ja etti paikkaa. Nukuin vieressä. Eka yönä tuli pissakakat lattialle. Sitten on tullut satunnaisesti pissa yöllä. Koira nyt 13vk. Yksin oon opettanut. Ulisee vähän lähtiessä, mutta tullessa ei kuulu mitään. Myöskään pisdoja ei oo lattialla. Kakkaa ei siis eka yön jälkeen. Aktiivinen pentu. Ei hirveen paljon nuku päivällä. Toki ehkä 6-22 välillä yhteensä 3-4h. Yöt nukkuu. Kaikki on vähän erilaisia.
Noin pieni on vasta ihan vauva, ja maailma on täynnä uusia asioita. Uuvuttaahan se. Eli ei syytä huolestua. Muista huolehtia siitä, että pentu saa nukkua rauhassa.
Onnea uudesta perheen jäsenestä!