kissa ja raskaus
Kertokaahan mielipiteenne seuraavasta asiasta. Otimme n. vuoden ikäisen kissan hoiviimme sukulaiselta, kun hän ei voinut sitä enää pitää. Tiesin toksoplasmoosivaarasta sikiölle, mutta ajattelin, että hyvällä hygienialla riski saada tartunta on olematon. No, stressihän asiasta kumminkin tuli, kun asiaa päässäni olen vatvonut, yöunetkin on mennyt asiaa miettiessä. Järki kyllä sanoo, että riski tod. pieni, mutta riski se on pienikin riski. Itselläni testattu vasta-aineet 9 vuotta sitten ja niitä ei ollut ainakaan silloin. Lisäksi kissa vielä nuori eli ei ehkä kissakaan ole sitä vielä sairastanut ja voi saada sen minä hetkenä hyvänsä. Kissa käy tarpeillaan ulkona ja saa siellä ihan vapaasti liikkua, muuten on sisällä. Hiekkalaatikkoa sisällä ei ole. Voiko kissa tassuissaan tuoda tuota tautia ja tartuttaa sen minuun. Meillä lisäksi lapsia, jotka tottakai kovasti kissaa hellivät. Voivatko tartuttaa pinnoille tartunnanaiheuttajaa? Olen miettinyt sitäkin, että kissa olisi hoidossa sen aikaa vanhemmillani, kunnes vauva syntyy eli max. 4 vkoa. Tarkoitus on kyllä pitää kissa muuten meillä niin kauan kuin elää. Lapsiluku tämän jälkeen täynnä, tällaisen asian kanssa en siis joudu enää tekemisiin(siis kissa raskausaikana) Kissa tosi rauhallinen ja ymmärtää sanan ei, joten en usko, että vauva-aikana mitään ongelmia on kissan kanssa. Eli siis neuvoja mitä teen: pelkäänkö rasakuden loppuun asti vai annanko kissan hoitoon raskauden loppuajaksi?
Kommentit (3)
Enpä ole itse ottanut stressiä kissasta. Edellisessä raskaudessa sanoivat neuvolassa että jo on kissa koko eliniän ollut niin todennäköisesti on jossain vaiheessa jo sen toksoplasmoosin sairastanut. Tällä kertaa en ole muistanut edes neuvolassa mainita että meillä kissa on. Ainoa muutos tavalliseen on meillä että mies siivoaa kissanhiekkalaatikon raskauden aikana. Ja vältän itse ärsyttämästä kissaa niin ettei raavi, meillä tuommoinen perinteinen maatiaiskissa joka nykyään pääsee aidatulle pihalle, ennen sisäkissana kerrostalossa.
Meillä on kaksi nuorta kissaa, jotka ulkoilevat valjaissa. Syövät myös raakaa lihaa, joten heillä tokso-tartunnan mahdollisuus tulee sitäkin kautta. Kävin alkuraskaudesta vasta-ainekokeessa, joka oli negatiivinen, vaikka kissoja mulla on ollut ennenkin.
Lukemani ja kuulemani perusteella en pidä tokso-tartuntaa kotikissoista kovin todennäköisenä, jos vain huolehtii riittävästä käsihygieniasta. Meillä jopa minä itse siivoan kissojen hiekat, eikä siis mies, sillä luotan omaan käsihygieniaani paremmin.
Kun itse hoidan siivoamisen, tiedän että teen sen likaamatta muita pintoja, kun taas mies mahdollisesti koskettelisi sitten likaisin käsin kosketuspinnat, joista minä ehkä sitten voisin tuon pöpön käsiini ja sitten suuhuni saada. ;) En tosin tiedä miten hyvin tokso edes voi pinnoilta tarttua, ilmeisesti näitä välillisiä tartuntoja ei juuri tapahdu. En ole koskaan kuullut, että kissan käsittelyssä olisi jotain vaaraa tartunnan suhteen. Itse kyllä muutenkin pesen kädet esim. jos olen kissaa hellinyt ja seuraavaksi alan syömään.
Toksonhan voi tosiaan saada myös raa'asta lihasta ja maaperästä (esim. huonosti pestyt vihannekset tai puutarhatyöt), joten niidenkin kohdalla hyvä käsihygienia on paikallaan.
Mulle ei tullut mieleenikään, että kissoista pitäisi luopua raskausajaksi. Tietenkin, jos sulla on asiasta ihan mahdoton stressi, etkä saa sitä rauhoittumaan, niin ehkä on parasta laittaa hoitoon, jos hoitopaikka on. Eihän se ylenmääräinen stressikään sikiölle hyväksi ole. En tosin sitten taas tiedä, miten kissa suhtautuu "jatkuvaan" paikan vaihtamiseen, kun ovat kumminkin paikkaan kiinnittyviä eläimiä. Sopeutuuko sitten lapsiperheeseen kuinka hyvin uudelleen?
Vasta-aineet sulta kyllä kannattaa tutkia uudelleen, kun edellisistä on aikaa. Ja jos mahdollista, niin kissalta myös. Samalla voisit ehkä jutella eläinlääkärin kanssa mitä mieltä hän on riskistä.
Killa
Meillä on myös kissoja ja raskausaikana kun puhuin tästä asiasta terveydenhoitajalle niin hän sanoi että tauti tarttuu (jos tarttuu) yleensä kissankakan välityksellä. Eli suositteli vaan käyttämään hanskoja kun vaihtaa hiekkoja laatikkoon. Kysyin myös että voiko tarttua jos pitelee kissaa sylissä niin hänen mielestään ei voi. Tämmöiset ohjeet minä sain ja aika rauhassa osasin olla asian kanssa, vaikka meilläkin siis silloin oli ihan pentukissa.
Onnea odotukseesi!