Äitiyslomalta hoitovapaalle, mihin kohtaan kannattaa hakea loma?
Siis olen jäämässä hoitovapaalta äitiyslomalle ja mun pitäisi hakea vanhat lomat. Mihin kohtaan ne kannattaa hakea?
Äitiysloman perään? Vai hoitovaapaan aikana??
Kommentit (7)
Vanhoista lomista kysymys ja olen hakenut hoitovapaata yli lomakauden elu pitäisi pitää lomat pois.
Saat lomilta loma-ajan palkan + lomarahat (oletan näin ainakin). Näistä rahoista ja lomista ei tarvitse edes Kelaan ilmoittaa.
Elli tosi helppoa ja saat "ylimääräistä" rahaa.
eli äititysloman perään. Kannattaa vielä katsoa, että lomapäivät menevät eri kuukaisien päiville niin, että saat lomaltasi myös täyden uuden lomaoikeuden. Lomallaoloaikasi siis kartuttaa sinulle uutta lomaa. Ja jos yhden kuukauden puolella on vähintään 14 lomapäivää, saat ko. kuukaudelta täyden lomaoikeuden ko. päiviltä. Itse kikkailin aikoinaan loman aloituspäivän niin, että lomaa tuli mukavasti eri kuukausille, jolloin sain maksimilomat myös tältä loma-ajalta.
Niin mäkin tein. Kelaa ei tosiaan kiinnosta jos saa palkkaa/lomarahoja, koska saat kotihoidontuen + mahdollisen kuntalisän joka tapauksessa jos lapsesi ei ole päivähoidossa. Käsittääkseni voit tehdä vaikka kokopäivätöitä jos vaikka äitisi hoitaa lastasi, saat silti kotihoidontukea.
Tuskin. Jotain vanhempia lomia siis? Vai oletko jäämässä kuitenkin äitiyslomalta (vanhempainvapaalta) hoitovapaalle?
Jos nyt oletetaan että oikeasti olet siis jäämässä hoitovapaalta äitiyslomalle niin ottaisin lomat rahana mihin väliin tahansa.