Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Endoa sairastavia?

16.11.2009 |

Löytyskö täältä ryhmää endoa sairastaville, en nopealla silmäyksellä törmännyt sellaiseen?

Olen juuri saanut diagnoosin ja moni asia mietitytttää.... Olisi kiva saada hieman vertaistukea jos täältä puolelta löytyisi muita saman sairauden kanssa painiskelevia.

Löytyiskös kohtalotovereita? Voisin sitten kirjoitella lisää...

T: Yhden ihanan pojan äiti Soffu

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
05.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moi,

Täällä myös yksi endotar. Meillä on yksi lapsi, joka sai ihan luomusti alkunsa. Toista ei kuulunut ja vuoden yrittämisen jälkeen hakeuduttiin hoitoihin. Endo oli jo sitä ennen tiedossa ja kävin just ennen sen vuoden täyttymistä skopiassa. Paikat saatiin siivottua + iso endometriooma (8 cm) pois toisesta munasarjasta.

Koska meillä ei ollut asia rahasta kiinni niin mä tein sit sellaisen ratkaisun, että me mentiin sen vuoden täyttyessä yksityiselle hoitohin. Yksi clomi buustattu inssi ja sit jo het IVF. Koska itse maksettiin koko lysti niin saatiin itse päättää, miten edetään. Mä aattelin sen niin, että endon kanssa en ala odottomaan, että mitä se keksii. Ja kun kerta paikat oli just siivottu niin nyt tai ei koskaan. Ajattelin, että kaikki kehiin. Meillä tää taktiikka kannatti ja se eka IVF toi sit plussan. Se leikattu munasarja ei toiminut enää olleskaan mutta onneksi se toinen puoli kehitteli sit useammankin hyvän solun. Pakkaseenkin jäi nyt sit jopa pari odottomaan.

Yksi syy nopeaan etenemiseen oli myös se, että en ois jaksanut sitä yrittämistä ja pettymistä enää yhtään. Mielummin ne 3 IVF:ää nopsaan alta pois ja jos ne ei tulosta tuota niin sit se on ainakin ohi ja voi yrittää suunnata elämäänsä johonkin toiseen suuntaan. En ois jaksanut, jos elämä olisi mennyt moneksi vuodeksi pelkäksi suruksi ja pettymykseksi.

Ilman endoa oltaisiin ehkä yritetty ilman apuja pidemään ja hoidotkin olisi menty alkuun kevyemmällä kaavalla. Nyt ajattelin, että en anna ikuna itselleni anteeksi, jos eka tuhlaan aikaa luomuiluun ja kevyisiin hoitoihin ja sillä aikaa endo tuhoaa sen toisenki munasarjan. Sitten ei enää se IVF:kään auta. Kaikki peliin heti, kun vielä mahikset on :)

Mut juu..tää toimi meillä. Jokainen kuitenkin tekee näissä asioissa just niin kuin itselle parasta on. Kovasti tsemppiä kaikkien endoa sairastavien yritykseen!

Vierailija
2/4 |
14.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä myös yksi endotapaus. En osaa edes sanoa enää kauanko on toisen yritystä takana. Välissä vaihtui mieskin, mutta ongelma säilyi. Aloitin vasta uudestaan lapsettomuustutkimukset. SSG:ssä sain puhtaat paperit eli munatorvet vetää, mutta olihan se tutkimus kivulias (endo tekee kaikenpuolin araksi). Kuukautisetkin on aina yhtä ***vettiä.

Harmittaa kyllä kovasti, kun teoriassa olisi kaikki mahikset onnistua. Mutta jotain ovelaa se endo tekee, kun ei vaan onnistu. Haluaisin aloittaa hoidot kevyesti hormoneilla, mutta tiedän kyllä jo miten endo niistä pillastuu. Fiksu menisi varmaan suoraan IVF-hoitoon, jossa on parempi onnistumis%. Pitää vielä miettiä asiaa.

Olen kuitenkin päättänyt, etten voi enää antaa periksi vaan se lapsi nyt TEHDÄÄN. Mulla ikä tulee jo vastaan ja nyt on pakko toimia.

T. eräs endopotilas

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
19.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla poistettu isot endometrioomat munasarjoista keväällä, ja nyt yritetään toista lasta. Takana jo useampi clomifen-kuuri (esikoinen sai alkunsa clomifenistä, ovulaatiohäiriö), mutta ei tuloksia. Seuraavassa kierrossa tehdään uusi munatorvitutkimus ja mietitään hoidot sen perusteella. Yhtään ei vaan huvita enää mennä minkäänlaisiin tutkimuksiin. Takana jo 2 leikkausta (sektio, tähystys), lapsettomuushoitoja, munatorvien aukiolotutkimus (silkkaa kidutusta), ja lukemattomia tutkimuksia. Tällä hetkellä toinen munasarja kiinnikkeillä kiinni kohdussa, ja ajoittaista viiltävää alavatsan/lantion kipua. mikään ehkäisymenetelmä ei myöskään tunnu sopivan, mutta sitäpä nyt ei tällä hetkellä tarvi murehtia. Pahoittelen valitusvirttä, mutta akuutti hoitoväsymys... Vaikka on kyllä paljon plussanneita endopotilaita, eikä aina vissiin oireiden/löydösten perusteella voi ennustetta asettaa. onnea matkaan! Onko teillä siis nyt toinen lapsi toiveena?

Vierailija
4/4 |
21.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä toisen yritystä nyt 3,5 vuotta. Ensimmäinen ivf tehtiin 3 kuukautta sitten ja siirrettiin 2 alkioo mutta negaa. Mitään ei myöskään jäänyt pakkaseen :( ilmeisesti endo pilannut jo solujenkin laatua.. Nyt odottelen seuraavaa hoitoa ensivuoden alkuun.

Keväällä olin laparoskopiassa jossa poistettiin pesäke munasarjasta. Viime ultrassa siellä näkyi kuitenkin taas jotain ylimääräistä.. todettiin myös leikkauksen yhteydessä että johtimet on tukossa, vaikka vielä pari vuotta sitten auki.

Täällä kaskustelut on harmillisen hiljaisia mutta oletko tutustunut endometrioosiyhdistyksen keskustelupalstaan? Sinne on rekisteröidyttävä nähdäkseen sen, mutta sanompa että kannattaa!

Terveisin, vaaka77.