Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Uusperheen rahoista

Vierailija
26.10.2009 |

Ystävälläni on uusperhe, jossa on kolme lasta. Kaksi ystäväni ja yksi hänen miehensä.

Ystäväni hoitaa kaikki lapset kotona, mutta siitä huolimatta työssäkäyvä mies maksaa vain oman lapsensa kulut. Ystäväni maksaa omat ja lastensa kulut kodinhoidontuestaan, lapsilisistään ja elatusmaksuista. Rahatilanteesta johtuen lapsilla on todella eri laatuiset vaatteet ja harrastukset. Ystäväni valittaa muutenkin, että mies suosii niin paljon omaansa.

Voiko todella uusperheen perustaa ja kieltäytyä olemasta vanhempi kaikille lapsille? Vai onko tämä ihan normaali käytäntö?

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
26.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä ehkä vähän eritilanne, mutta lapsia yhteensä 7 joista enään 2 asuu kotona ja ne on minun. Mies maksaa sähkölaskun, netti.ja kanavalaskut, käy kaupassa, matkat, auton ja bensat.Itse maksan vuokran, ja lasteni harrastukset ja vaatteet. Meillä maksetaan eriksen omiin lapsiimme kohdistuvat maksut ja muut noin. Ei välttämättä hyvin aina toimi mutta näin on nyt menty 2v.

Vierailija
2/16 |
26.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on ollut uusperhe nyt 6 vuotta, joista ensimmäiset 1,5 vuotta oli vain kaksi minun lastani. Sittemmin olemme saaneet kaksi yhteistä lasta. Alkuun huolehdin kyllä itse omien lasteni erilliset maksut, päiväkodit, valokuvaukset, isommat vaatehankinnat ym., kun olin selvästi paremmin palkattu kuin mieheni. Muut kodin maksut maksettiin yhdessä. Sittemmin, kun yhteiset lapset ovat syntyneet, olen ollut kotona pienillä tuloilla, ja perhe-elämä on muutenkin tasaantunut, raha-asiat ovat hitsautuneet vielä enemmän yhteen. Kaikki rahat kuitenkin menee, mitä tulee, joten se on ihan sama, kuka mitäkin maksaa.

Esikoisen tultua murkkuikään ja alkaessa kyseenalaistaa kaikenlaista, mm. mieheni roolin lasta komennettaessa (meillä molemmat aikuiset osallistuvat kasvatukseen ihan tasapuolisesti, mutta murkulla on alkanut tulla sellaisia puheita, että mies ei häntä määrää, koska ei ole hänen isänsä), minusta tuntuu joskus kurjalta. Olenkin selittänyt murkulle, että tottakai mies saa häntä komentaa, koska osallistuu samalla tavoin hänen elämäänsä kuin jos olisi isä. Siis ihan samoin kuin meidän yhteisten lasten kasvatuksene. Huolehtii, ruokkii, kuljettaa harrastuksiin, ostaa vaatteita, ja kaikin tavoin osallistuu arkeen.

Meillä raha-asioista ei ole onneksi edes tarvinnut keskustella. Yhteinen perhehän tämä on.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
26.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mihin tervitaan enää mahdollisia ex-puolison elatusmaksuja?

Vierailija
4/16 |
26.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

entinen ainakin meillä! En ikinä suostuisi tuohon. Meillä kaikki rahat on yhteisiä vaikka mulla oli 3 lasta ennestään ja yksi yhteinen.

Vierailija
5/16 |
26.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

raha-asiat hoidetaan. Mutta karu tosiasia on, ettei uusi puoliso ole "entisten" lasten vanhempi. Hänellä ei ole heihin katsoen minkäänlaisia oikeuksia eikä näin ollen lakisääteisiä velvollisuuksiakaan. Jos tämä on kaikille perheessä ok niin mikäs siinä sitten.

Pahimmassa tapauksessa perheessä voi olla erilliset jääkaapitkin "sinun ja minun lapsille" - tämänkin olen omin silmin nähnyt.

Kukin tyylillään.

Vierailija
6/16 |
26.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

entinen ainakin meillä! En ikinä suostuisi tuohon. Meillä kaikki rahat on yhteisiä vaikka mulla oli 3 lasta ennestään ja yksi yhteinen.

Vierailija
7/16 |
26.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

hoiti työssäkäyvän lasta kotona "ilmaiseksi"

mihin tervitaan enää mahdollisia ex-puolison elatusmaksuja?

Vierailija
8/16 |
26.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen uusperhe päättää toimintatavoistaan itse. Ymmärrän kyllä hyvin, miten tuohon on voitu päätyä. Molemmilla puolisolla on mukanaan painolasti ex-liitosta, ja jos se on kovin katkera lasti, voi olla vaikeaa enää luottaa toiseen ja olla häntä kohtaan antelias. Miehillehän käy erossa usein juuri niin, että ihan kaikki menee. Se ei kauheasti kannusta enää elättämään ketään toista, kun siitä kiitokseksi saa vain niinsanotusti hatullisen ulostetta. Vaikka ymmärrän, miten tuohon voidaan päätyä niin tilanne ei tietenkään ole reilu enkä itse hyväksyisi kohdalleni tuollaista.

Vierailija
9/16 |
26.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

toisen lapsille, mutta on niitä tapauksia toisinkin päin. Valitettavan yleistä.

Meidän uusperheessä ei ole koskaan eroteltu kuka on kenenkin lapsi vaan kaikki on hoidettu yhdessä ja kulutkin maksettu yhdessä. Onneksi tunnen muitakin joilla näin on.

Vierailija
10/16 |
26.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni olisi vähintäänkin kohtuullista, että mies osallistuisi myös ystäväsi lasten kuluihin. Ei se päiväkotipaikkakaan yhdestä lapsesta ole mikään ilmainen.

Vierailija
11/16 |
26.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

jossa miehellä kaksi lasta aiemmasta liitosta, minulla yksi aiemmasta ja sitten yksi yhteinen lapsi.

Eli yhteensä 4 lasta joista minun 2 ja mihen 3

Vakituisesti meillä asuu minun aiemmasta liitosta oleva lapsi sekä tietysti yhteinen, miehen lapset ovat meillä usein ja heillä omat huoneet, maksetaan harrastuksia ja ostetaan vaatteita ym. ja tietysti lisäksi elatusmaksut maksetaan heistä.

Meillä täysin yhteiset rahat, eli kaikki raha tulee samalle tilille ja maksetaan samalta tililtä.

Näin siis kaikkien lasten kulut myöskin maksetaan yhdessä.

Meillä toimii tämä hyvin. Nyt olen äitiylomalla ja sitten hoitovapaalla jolloin tietysti miehen tuloilla pääsääntöisesti eletään, mutta töissä ollessani teinaamme aikalailla saman verran.

Vierailija
12/16 |
26.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli kaikki on yhteistä!

Vierailija
13/16 |
26.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä uusPERHE eli kaikki on yhteistä!

Vierailija
14/16 |
26.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuolla heidän rahojen jakamisella ystäväsi pitäisi sanoa että miehen lapsi tarhaan/iltapäiäväkerhoon tai sitten mies maksaa ystävällesi lapsensa hoitamisesta... eihän se niin voi mennä että ystäväsi hoitaa miehen lapsen kuin omansa mutta mies ei hoida naisen lapsia kuin omiansa.. tehköön miten tykkää mutta tasapuolisesti!

Ystäväni hoitaa kaikki lapset kotona, mutta siitä huolimatta työssäkäyvä mies maksaa vain oman lapsensa kulut.

Vierailija
15/16 |
26.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:n tapauksessa toki olisi kohtuullista miehen kompensoida sitä, että ap:n kaveri hoitaa hänenkin lastaan. Toisaalta onko mies vaatinut sitä?

Muuten mua ärsyttää uusperhekeskustelussa se, että oletetaan uusperheen toimivan kuten ydinperheen. Tämä typerä vaatimus juuri aiheuttaa kaikki ongelmat, kun vanhemmille ja jopa näillä "mummopuolille" kasataan kaikkia vaatimuksia ydinperheen tapaan, eikä ymmärretä luoda omaa tapaa elää. Uusperhe ydinperhemallilla on pahimmillaan tosi epäoikeudenmukainen, kun toisilla on monta mummua ja toisilla vaan yksi tai kaksi jne. Uusperheessä raha-asioissa kannattaa olla tarkka, jotta kaikki saavat osuutensa oikeudenmukaisesti.

Vierailija
16/16 |
26.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja puhuu meistä, ainaki meillä on JUURI näin...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi kuusi