Vierailija

Olisi mukavaa, jos joku uskonnoista (esim. kristinusko, islam, juutalaisuus) tietävä osaisi vastata.:)

Olen uskova itsekin, mutta en ole koskaan ymmärtänyt, miksi itsetyydytystä usein pidetään enemmän tai vähemmän suurena syntinä.

Sivut

Kommentit (18)

Pyrkivät noin yleisesti ihmisten kontrollointiin. Seksiasiat varsinkin ovat tärkeitä, samoin kuin laajemmin pariutuminen ja perheen muoto. Kun ihmiset on aivopesty siihen, että on ihan ok, että joku jumala sanelee asioita, sinänsä älyttömät kiellot ja määräyksetkin uppoavat ilman sen suurempia kyseenalaistuksia.

Toinen pointti on se, että kun on sääntöjä, niitä noudattamalla voi päteä ja tuntea itsensä paremmaksi uskovaiseksi.

on sellainen ihme ihanne, että KAIKEN seksuaalienergian pitää kanavoitua AINOASTAAN omaan puolisoon. Itsetyydytyksessä on näiden piirien mukaan väärää se, että se on "itsekästä" ja ruokkii fantasioita ja puolisosta vieraantumista.

Minusta tämä saattaa JOSKUS pitää paikkansa ja silloin on tietenkin hyvä satsata parisuhteeseen hieman enemmän. Jos "oma huvi" on puolisolta pois, niin eihän se silloin parisuhdetta edistä. Hölmöä on kuitenkin se, että näissä piireissä asioita yksinkertaistetaan ja tehdään itsetyydytyksestä asia, joka on syntiä aina, kaikille ja kaikissa tilanteissa. Myös ajatus siitä, ettei koskaan saa haluta ketään tai mitään muuta kuin vain omaa puolisoa, on absurdi. Silloin ihminen kieltää itsestään jotain hyvin luonnollista.

Itse ajattelen, että normaalitilanteessa itsetyydytys ei todellakaan ole synti, vaan ilo ja elämän suola.

Siis jos kakkosen mukaan ei ole synti ja vitonen sanoo, että kymmenessä käskyssä lukee "älä himoitse muita kuin puolisoasi". Mun käsityksen mukaan itsetyydytys on kyllä kristinuskossakin kielletty, vaikka mulla ei kamalasti mitään teologista tietoa olekaan.

Lainaus:

Mun käsityksen mukaan itsetyydytys on kyllä kristinuskossakin kielletty, vaikka mulla ei kamalasti mitään teologista tietoa olekaan.

Kielto on vain joidenkin piirien tulkinta asiasta. Sairasta meininkiä sinänsä.

4

mutta kyllähän esim. Jehovan todistajilla on tämä suositus, että itsetyydytystä ei pitäisi harrastaa koska se on 'epäpuhdas' tapa. En tosin tajua, miksi sitä suositusta kukaan ottaisi kovin vakavasti, eikä varmaan valvontaakaan harrasteta...

ja niitä noudattamalla elämänlaatu saattaa hyvinkin parantua. Sama koskee tätä asiaa. En siis ole uskova.

Olen alkanut "kanavoida seksuaalienergiani" vain puolisooni. Tuloksena elämäni ensimmäinen yhdyntäorgasmi ja saan muutenkin nykyisin helpommin orgasmeja. Nautin seksistä paljon enemmän kuin ennen. Suosittelen varsinkin naisille. Ja jos on ongelmia seksin saralla.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Siis jos kakkosen mukaan ei ole synti ja vitonen sanoo, että kymmenessä käskyssä lukee "älä himoitse muita kuin puolisoasi". Mun käsityksen mukaan itsetyydytys on kyllä kristinuskossakin kielletty, vaikka mulla ei kamalasti mitään teologista tietoa olekaan.

Kristinuskossa itsetyydytys ei ole kielletty, eikä kymmenessä käskyssä ole kohtaa, ettei saisi himoita muita kuin puolisoaan.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Olisi mukavaa, jos joku uskonnoista (esim. kristinusko, islam, juutalaisuus) tietävä osaisi vastata.:)

Olen uskova itsekin, mutta en ole koskaan ymmärtänyt, miksi itsetyydytystä usein pidetään enemmän tai vähemmän suurena syntinä.

Ehkä itsetyydytyskiellolla on ajateltu saatavan enemmän jäseniä aikaiseksi samaan uskontokuntaan?

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Kristinuskossa itsetyydytys ei ole kielletty, eikä kymmenessä käskyssä ole kohtaa, ettei saisi himoita muita kuin puolisoaan.

Kymmenes käsky.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Ehkä itsetyydytyskiellolla on ajateltu saatavan enemmän jäseniä aikaiseksi samaan uskontokuntaan?

No tämähän se on.

"Lisääntykää ja täyttäkää maa"...

Sana
Seuraa 
Liittynyt30.1.2017

Raamatussa ei ole kohtaa, joka kieltäisi itsetyydytyksen aktin sinänsä (ainakaan naisilta).

Tässä tulkinnassa on perinteisesti ollut sukupuolispesifiyttä. Miehillä itsetyydytykseen liittyy ejakulaatio eli sukusolujen ulos päästäminen, mikä Mooseksen lain puhtaussääntöjen mukaan tekee miehen epäpuhtaaksi määräajaksi (siksi miehen itsetyydytystä on kutsuttu masturbaatioksi, joka tarkoittaa itsesaastutusta). Naisilla vastaava tila on kuukautiset, jolloin naisen sukusolu tulee ulos. Naisen itsetyydytyksessä ei siis ole tätä epäpuhtauden aspektia, jos sen kautta haluaa asiaa tulkita – ennenvanhaan haluttiin.

Silti naisellakin itsetyydytys saattaa sisältää synnin, nimittäin ajatusten tasolla. Voiko itsetyydyttää ilman toiseen ihmiseen kohdistuvaa himoa? Voiko esim. ajattella luontoa tai muuta synnitöntä? Tämä taitaa jäädä omantunnon kysymykseksi. Raamattu ei sano asiasta (ainakaan naisten osalta) mitään.

(Joskus perustellaan Onanin tapauksella sitä, että itsetyydytys olisi Raamatun mukaan synti. Tämä on kuitenkin huono peruste, koska Onanin tekemä synti oli leviraattiavioliiton kiertäminen, ei sukusolujen maahan laskeminen sinänsä.)

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Latest

Suosituimmat