Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

G: Miksi osa ihmisistä ei tajua olevansa hyväosaisia?

Vierailija
24.10.2009 |

On pari tuttua, joilla on ns. " vanhaa rahaa" eivätkä kerta kaikkiaan tunnu tajuavan olevansa hyväosaisia/ mitenkään eri asemassa kuin muut/monet. Miten joku voi olla niin sokea ja teitämätön ettei kaikilla Suomessakaan ( saati sitten ulkomailla) ole ollut asuntoa tai suurta summaa rahaa vanhemmilta saatuna tai perittynä tms. Jonkun Pohjois-Suomen pientilallisen 6 lapsi on syntymästään saakka eriarvoinen vanhan rahan suvun lapsen kanssa eikä asia ole kummankaan syy

En tarkoita että kaikkien pitäisi olla samanarvoisia, vaan sitä että hyväosaisen kannattaisi ymmärtää ettei kaikissa perheissä asiat ole samalla lailla... Eikä se ole aina omasta ahkeruudesta tai yritteliäisyydestä kiinni.

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
24.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

muusta elämästä.

Ihmisellä on yleensäkin tyypillistä pitää omaa hyvää osaansa - missä tahansa asiassa - jotenkin omana ansionaan. Alitajuisena varmaan ajatus, "että jokainen saa ansionsa mukaan".

Vierailija
2/9 |
24.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai ehkä enemmänkin on kyse siitä, että ihmiset usein kuvittelevat muiden elämän olevan samanlaista kuin omansa - siis riippumatta varallisuudesta.

Onhan täälläkin koko ajan kyselyitä, että miten jollain on varaa ostaa sitä tai tätä? Tai sitten toistepäin, että kai nyt kaikki voi hommata joka lapselle uudet haalarit tms. Kumpikin porukka yleensä vielä perustelee näkemystään ystäväpiirillään ;-)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
24.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

tajua olevansa hyväosaisia.

Vierailija
4/9 |
25.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta ne ei vaan tajua, ei sitten millään ja valitettavasti kasvattavat samaan sokeuteen omat lapsensa.

Vierailija
5/9 |
25.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ennenkuin sen menettävät... jotkut sitä ei koskaan menetäkkään.

Vierailija
6/9 |
25.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka en mistään sikarikkaasta suvusta olekaan. Mutta keskimääräistä paremmin meillä on asiat.

Mutta eihän sellaisesta voi puhua. Ylipäätään välttelen raha-asioista puhumista ystävien ja tuttavien kanssa, koska kukaan tuntemistani saman ikäluokan ihmisistä ei ole samassa tilanteessa kuin me.

Jotkut luulevat, että meillä on hirveästi lainaa, ja jos joku sellaista sanoo, en vain kommentoi asiaa millään tavalla.

Vierailija
7/9 |
25.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

minä myönän olevani hyvä osainen. Olen saanut syntyä monilapsisen pienviljelijä perheen esikoiseksi. Saan asua maalla isossa omakotitalossa kaukana kaupungin saasteista. Minulla on mies ja neljä täydellistä lasta.

Minun ei tarvitse olla mitään muuta kuin olen. Minun ei tarvitse tehdä asioita koska koska toisetkin tekee. Minun ei tarvitse olla mukana kilpavarustelussa ja raahata väsyneitä lapsia hoitoon.

Vierailija
8/9 |
25.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meinaan siis sitä, et on moni muukin hyväosainen, vaikka ei oliskaan paljon rahaa ja hieno omakotitalo. Luen itseni hyväosaiseksi, koska mun ei tartte laskee senttejä saadakseni maitolitran. Eikä mun tartte miettiä ostanko maitoa vai leivän. Rahaa ei oo paljon, mutta sen verran et on varaa ruokaan. Ja jos tarttee, niin vaatteisiin kans. Olen hyväosainen koska minulla on rakastava ja kunnioittava puoliso, ystäviä ja niin oman kuin puolisonkin perheen kanssa välit.

Hyväosainen ei tiedä olevansa hyväosainen silloin, kun hänellä ei ole minkäänlaista kontrastia omaan elämäänsä. Eli ei tunne ketään toisenlaista elämää elävää. Kummasti sitä arvostaa omaa elämäänsä, kun kuulee ja tietää toisenlaisiakin kohtaloita.

Nii, ja monen mittapuun mukaan me ollaan muka köyhiä. Ja kun puhun ystäväpariskunnan kanssa, joilla on suuremmat tulot kuin meillä, niin he tienaavat mielestään liian vähän ja ovat muka pienituloisia. Me tienataan yhteensä vähemmän, mut meidän mielestä meillä menee hyvin. Olen tyytyväinen palkkaani.

Eli kyse on myös siitä, mihin tottuu. Olen tottunut saamaan vähän ja olen tottunut vähään. Olen tyytyväinen kun saan edes hiukan enemmän kuin vähän. :D

Vierailija
9/9 |
25.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei ole omaa asuntoa, työpaikkaa tai edes koulutusta. Elämä on heitellyt ja on ollut tilanteita, joissa ei voi itse valita suuntaansa. Silti koen että olen onnekas kun synnyin maahan, jossa voin (ainakin teoriassa) kävellä kaupungilla ilman pelkoa siitä että joku ryöstää/pahoinpitelee minut keskellä päivää, voin ostaa halvimmat mahdolliset ruokatarvikkeet ja olla varma että niissäkin pelaa jonkinlainen laaduntarkkailu, minulla on katto pääni päällä ja asuntoon tulee lämmin vesi 24/7.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi kahdeksan