verovähennysoikeus työmatkoista
olisitteko hakeneet verovähennyksiä kilsoista jos teillä olis pakko olla auto lapsen hoitoon viemisen takia mut pelkkien työaikojen perusteella ehtisitte töihin bussilla? eli mun bussi lähtis 5:55 ja olisin takas aikaisintaan kello 18:00 jos menisin bussilla töihin. mutta en ehtis viemään lasta hoitoon enkä hakemaan pois. mies usein työmatkoilla. eli lain mukaan ei sais hakea verovähennyksiä mut sehän on useampi tuhat euroa kuin tulee takas. pakko sun olis kuitenkin autolla kulkea. vai hakisitko kiltisti bussilipun mukaan jolloin saat 150 e vaikka oot joutunut joka päivä bensat maksamaan?
itse olen siis aina hakenut kiltisti bussilipun mukaan vaikka pakko mennä omalla autolla töihin. nyt vaan kuulin et kaikki hakis vastaavassa tilanteessa verovähennyksiä.
Kommentit (7)
Se on eri juttu, että meneekö läpi.
t. verottaja
mut käytännössä en voi käydä töissä lainkaan ilman omaa autoa. kuuden bussilla ehdin just ja just töihin mut päiväkoti ei ole silloin auki ja sinne on monta kilometriä eikä sinne edes mene bussiä, mut ihan sama kun ei päiväkoti olis vielä aukikaan. sama paluumatkalla, ei olis päiväkoti enää auki kun siellä olisin ehkä seitsemän aikaan illalla ja sit pitäis taas kävellä lapsen kanssa niin et oltais kahdeksan jälkeen kotona. eli ennen aamuviittä lähdettäis kotoa ja ilta kasilta oltais kotona. mut joo ei ne varmaan päiväkotia avaa viideltä meidän takia ja pidä seitsemään auki. vuoropäiväkotiinkaan ei pysty ilman autoa menemään (matkaa 10 km eikä bussit mene läheltäkään...) mulla siis normi työaika 8-16.
ap
t. verottaja
jos ei mene läpi niin saanko automaattisesti bussin mukaan? kuulemma ihmiset vaan selittää että ei mene busseja työaikojen mukaan ja monet saa vastaavassa tilanteessa (ja paljon paremmassakin tilanteessa jossa oikeestikin vois käyttää bussia).
ap
suuri epäkohta. monet saa tuhansia euroja turhaan verovähennyksiä kun toiset kiltisti rehellisesti ilmoittaa bussikulut vaikka oikeasti IHAN pakko käyttää autoa jos aikoo töissä käydä. on kyllä helvetin väärin ja tosi isoista rahoista kyse.
t. verottaja
jos ei mene läpi niin saanko automaattisesti bussin mukaan? kuulemma ihmiset vaan selittää että ei mene busseja työaikojen mukaan ja monet saa vastaavassa tilanteessa (ja paljon paremmassakin tilanteessa jossa oikeestikin vois käyttää bussia).
ap
Se, meneekö läpi ei riipu selitysten määrästä, vaan kylmistä faktoista. Jos jollain on mennyt läpi niin se ei tarkoita, että selitys olisi uskottu, vaan asiaa ei välttämättä ole tutkittu ollenkaan.
Kyseessä on kylmästi matka kodista töihin ja takaisin.