Muuttaako Espanjaan?
Mieheni on espanjalainen ja asumme Suomessa. Aina syksyisin ja loskakelin tullen harkitsen, pitäisikö sittenkin vaihtaa maisemaa... Muuttaisitko sinä? Alla faktoja tilanteestamme:
- molemmilla Suomessa hyvä, koulutusta vastaava työ ja kohtuulliset tulot
- Suomessa omistusasunto, jonka myynnistä jäisi velkojen maksun jälkeen noin 100 000 käteen
- lapset kaksikielisiä, alle kouluikäisiä (vielä olisi helppo lähteä)
- Espanjassa ei mitään työnäkymiä - todennäköisesti pitäisi ryhtyä yrittäjäksi tai mennä johonkin hanttihommaan, jälkimmäisessä tapauksessa palkka olisi varmaan surkea
- Suomeen olisi varmaan vaikeampi tulla lomailemaan kuin päinvastoin (anopilla iso talo, jossa voi olla pitkiä aikoja, kun taas minun vanhempani asuvat kerrostalokaksiossa)
- puhumme kotona espanjaa - lasten suomen kielen taitoa olisi vaikea pitää yllä
- ilmasto, ilmasto, ilmasto...
Kommentit (8)
sinun voi olla helpompi löytää Espanjasta töitä, koska osaat myös suomenkieltä, sen osaamisella maailmalla on etu, pieni ,mutta etu kumminkin,
Näin kävi kaverille ainakin, joka löyty espanjalasita miestään ensin töitä tämän taitonsa ansiosta :)
Lapset voi laitta kansainväliseen kouluun jossa mm opetaan myös suomen kieltä sitä tarvitseville (OPSin mukaan, ja sekä suomikouluja varmaan löytyy monesta paikasta), mutta suurimmkasi osaksi varmaan äiteen vastuulla..
Onnea matkaan, mitä ikinä teette :)
jossa opetetaan suomen kielta ??? en ole ennen kuullutkaan.
Mieheni ala on hyvin spesifi. Kyllä työtä saattaisi löytyä Espanjastakin, mutta takeita siitä ei ole. Työnhaku Suomesta käsin on myös aika vaikeaa, siellä henkilökohtaiset tapaamiset on niin tärkeitä.
Ehkä suurin huoli minulle on lasten suomen kielen taito. Suhtaudun siihen kumman tunteenomaisesti, surettaa ajatuskin, että suomi ruostuisi. En tiedä miksi ajattelen niin.
Suomikoulu olisi hyvä, täytyy ottaa selvää, missä sellaisia on Espanjassa.
Itse osaan kyllä espanjaa ja olen ennenkin löytänyt töitä Espanjasta, palkka vaan oli silloin ainakin kolmasosa Suomen vastaavien töiden palkasta ;-)
on ainakin asuneet suomessa (en tosin tieda kuinka pienia ovat), meidan lapset on asuneet koko ikansa ulkomailla ja suomenkieli on vaan mun vastuulla. sun pitaa vaan jatkuvasti jatkaa suomen puhumista lapsille niin ei se mihinkaan katoa. espanjassakin on varmaan suomikouluja, eli lauantaisin kokoontumisia lapsille joissa pidetaan kielta ylla.
Ulkomailla asuminen on hieno kokemus.
Netistä ja satelliitin kautta tulee kyllä suomenkielistä ohjelmaa joten ei se lasten kielitaito mihinkään katoa varsinkin kun te sitä puhutte myös.
Itse vietän takuulla talvet Epsanjassa kun lapset lentävät pesästä.
Fuengirolassa Costa del Solilla on suomalainen koulu jos haluat suomalaiseen kouluun laittaa. Kielitaito pysyisi yllä paremmin.
miestasi loytamasta kunnon tyopaikkaa Espanjasta, ilmeisesti sinullakin on hyva espanjan kielitaito koska se on teilla kotikielena! hommatkaa tyopaikat jo etukateen jos muutto on suunnitteilla.
en pida vanhempiesi kerrostalokaksiota oikein kunnon syyna olla muuttamatta, mutta tietysti muutto riippuu ihan siita mita sina ja miehesi paatatte asian suhteen.