Miten saada vauva nukkumaan enemmän?!
Meillä 11kk vauva, jonka nukkuminen aiheutaa meille harmaita hiuksia. Siis minua ei haittaa vaikka vauva on paljon hereillä, koska on tyytyväinen ja helppo tapaus, mutta olen lukenut niin paljon siitä kuinka tärkeää riittävä uni on pikkulapsille, että olen suorastaan paniikissa...
Vauva nukkuu yöllä klo 22-06 ja päivällä 1-1,5h päiväunet. Siis ainoastaan 9-9,5h !!! Tämä on aivan liian vähän tuon ikäiselle, mutta en tiedä miten vauvan saisi nukkumaan enemmän/pitempään.
Illalla klo 20 on väsynyt ja nukahtaa saman tien kun laitetaan sänkyyn. Päivällä päiväunille nukahtaa heti vaunuihin klo 12.00. Päväunet eivät kuitenkaan koskaan kestä yli 1,5h eikä vauva nukahda uudelleen vaikka kuinka heijaisi vaunuja / olisimme kävelyllä tms. Myöskään toista kertaa ei enää iltapäivällä nukahda. Olen yrittänyt klo 16-17 aikaan heijata, hyssytellä, käydä pitkällä kävelyllä vaunujen kanssa. Ei nukahda silti.
Kertokaa mitä ihmettä voin tehdä?
Vanhemmat lapset nukkuivat tässä vaiheessa 9-10h yöunet ja lisäksi 2-4h päiväunia.
Hei!
- Toi vauvojen suositusunimäärä on keskiarvo, joka voi heitellä tunteja suuntaan tai toiseen, riippuen lapsen unen tarpeesta. Ehkä sun lapsi ei tarvitse enempää unta.
- Tuon ikäiselle on myös ihan normaalia nukkua vain yhdet päivänunet. Älä yritä enää saada häntä nukkumaan kaksia päikkäreitä, hän ei enää tarvi niitä. Yhden vuoden iässä lapsen kehitykseen kuuluu siirtyä yksiin päikkäreihin.
-Paljonko ulkoilette? Siis niin, että lapsi liikkuu ulkona, eikä istu rattaissa? Ulkoilu ja fyysinen rasitus on ainakin meillä ihan ehdottomia, jotta lapsi nukkuu riittävästi. Ja oli siis myös tuossa iässä.
- Teillähän auttais jo paljon, jos lapsi menis nukkumaan jo kahdeksalta, jolloin on väsynyt. Vai onko lapsi siis kahdeksalta väsynyt, muttei nukahda vielä? Vai haluatteko pitää häntä hereillä jostain tietystä syystä? Kaksi tuntia väsymyksen näkymisestä siihen, että hän menee nukkumaan, on pitkä aika olla hereillä. Ehkä sitä sais aikaistettua jotenkin?