Voiko rotukoiran pennuttamisella tienata hyvin?
Kommentit (6)
Olen laskenut tulot (=pennuista saatu hinta) ja menot (tässä tapauksessa olen laskenut emän terveystarkastukset, astutusmaksun urokselle, mahdolliset eläinlääkärikulut, astutusreissun bensat, matolääkkeet ja mahdolliset muut lääkkeet, rekisteröintikulut sekä pentupaketin kulut)
1. pentue: -40€
2. pentue: -450€
3. pentue: +480€
4. pentue: -800€
5. pentue: + 1430€
6. pentue: -200€
7. pentue: nollille
8. pentue: +1630€
Päätelköön ap sitten itse tuosta. EN siis ole laskenut esim. pentujen ruokakuluja.
Loppusummaan vaikuttaa suurimmalta osalta pentujen lukumäärä ja tarviiko synnytyksessä tai sen jälkeen eläinlääkäriä. Lisäksi emän ensimmäinen pentue tulee kalliimmaksi, koska emä täytyy tarkistaa tiettyjen sairauksien osalta (omissa roduissani silmät & lonkat ja lonkat & kyynärät & polvet)
Varsinkin, jos käy niin kuin minun narttuni pennuttaneelle kasvattajalle. Synnytys meni pieleen ja pyhänä tehtiin "hätäsektio". Kaikki pennut kuoli ja laskua 1300 e vain siitä eläinlääkäristä. Muut kulut tuohon päälle. Kaippa tuo koirien kasvattaminen on enemmän elämäntapa.
toki saat pennusta varmasti 1000-2000€ riippuen rodusta.
Mutta pennut myös maksavat paljon ennenkuin ne ovat luovutusikäisiä. Niille täytyy ostaa ruokaa, käyttää eläinlääkärissä, rekisteröidä jne..
Ja jos haluat koiranpennuille kysyntää, niin sun pitää viedä sitä emää ensin näyttelyihin ja kilpailuihin, mistä saat näyttöä, että koirassa on jotain hyvää, jolloin sen pentuja kannattaa myös ostaa. Ja tuo kaikki maksaa.
En usko, että tuolla millekään hyville ansioille pääsee.
Ruuat, eläinlääkärit, astutusmaksut, loishäädöt, mahdollisesti tuhoutuneet huonekalut ja muut tavarat - kustannuksia riittää ihan koko ajan. Voi jopa käydä niinkin, että emo ei jostain syystä pystykään synnyttämään normaalisti. Silloin se on vietävä eläinlääkärille leikattavaksi eikä se todellakaan ole halpaa. Pennuttamisia ei kannata rahan takia teettää, sillä todennäköisesti jäät tappiolle.
ruoka, ell ja rokotus/rekisteröinti kulujen lisäksi tulee myös narttukoiran terveystestit.
Rodusta riippuen lonkkakuvat, silmäkuvaukset, munuaistutkimukset, verikokekeita ym jalostukseen liittyvät testaukset ja tietysti sitten vielä sopivan uroskoiran valinta ja astutusmaksu.
koiran pennuilla rikastuu vain ja ainoastaan ns. pentutehtailijat, jotka teettävät pennut, mutta eivät terveystestejä ja tarvittavie ell käyntejä muutenkaan.