Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ohjeitä liikenteseen - jatkoa

Vierailija
23.09.2009 |

Voisitteko mammat ystävällisesti noudattaa näitä ohjeita, niin liikenne olisi paljon mukavampaa muillekin. Olen koittanut koota tähän naisille tyypillisiä virheita, miehet kun yleensä sikailevat liikenteessä, mutta naiset törttöilevät ihan muuten vaan.

1.) Kun ajat jonoon, joka odottaa valojen vaihtumista vihreiksi, aja jonon jatkoksi ÄLÄKÄ jätä mitään 5 metrin hajurakoa edellä olevaan autoon. Aja ihan rohkeasti lähelle vaan, olette pysähdyksissä, turvaväliä ei tarvita. Näin et pitkitä jonoa entisestään jopa edellisten liikennevalojen taakse.

2.) Kun ajat liittymästä moottoritielle KIIHDYTÄ nopeutesi VALMIIKSI moottorinopeutta vastaavaksi ja etsi sopiva rako mihin saat liityttyä. Ei hidastelua eikä tarpeetonta jarruttelua, takanasi olijat ovat myös menossa moottoritielle.

3.) Kun tulet liittymästä, muista kuitenkin että sinulla on KOLMIO, älä oleta että muut väistävät sinua automaattisesti....

4.) Ymmärrä tavallisen vihreän ja nuolivihreän ero, väistä kääntyessäsi suoraan meneviä pyöräilijöitä/jalankulkijoita. Kuljen päivittäin tällaisesta paikasta missä ei ole nuolivihreää kääntyjille, ja lähes kaikki jotka ovat melkein ajaneet pyöräilijän päälle (joka on itse välttänyt kolarin omalla jarrutuksellaan) ovat olleet naisautoilijoita. Takana ajavana olen huomannut, että pää ei ole kääntynyt yhtään, eli ilmeisesti eivät oikeasti ymmärrä olevansa väistämisvelvollisia. Joku päivä voi tulla hajamielinen pyöräilijä joka ei hoksaa väistää ja kuolemantuottamustuomio odottaa....

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
23.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

on monta kohtaa joissa väostämisvelvollisuus on aivan toisaalla... Muuten kyllä noudatan noita kaikkia ihan satakymmenen prosenttisesti, koska olen fiksu kuski enkä ajattele vain MINÄMINÄMINÄ!!!!

Vierailija
2/16 |
23.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis tosiaan kannattaa katsoa, onko sillä suoraan ajavalla pyöräilijällä vihreä samaan aikaan kuin kääntyvällä autolla. Senhän näkee siitä autosta aivan hyvin. Pyöräilevän työkaverini päälle ajettiin juuri kääntyvän auton toimesta, tosin tämä autoilija ei ollut nainen vaan n. 80-vuotias pappa.....

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
23.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisäksi sanoisin, että maalaisjärkeä kannattaa käyttää. Jos ruuhka-aikana tiellä on autoja viiden metrin välein, turvaväliä ei kannata väkisin jarrutella siihen. Nykivä ajo on vaaratekijä, ja siihen väliin tulee kuitenkin muutaman minuutin sisällä joku ohittaja -> joudut taas jarruttelemaan. Toki turvaväli kannattaa yrittää pitää ja hidastamalla vauhtia - muttei jarruttamalla.

Vierailija
4/16 |
23.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasteni koulu oli liikuntapäivällä Myyrmäessä, paluumatkalla kaksi kolmasluokkalaista lasta jäi kääntyvän auton alle liikennevaloristeyksessä. Kaikille paloi vihreä valo, myös sille kääntyjälle.

Oli vaan liki 80-vuotias mummo, eikä varmaan huomiokyky enää parhaimmillaan, kun ei huomannut pariasataa lasta kulkemassa jonossa!

Pojat vietiin ambulanssilla sairaalaan, selvisivät onneksi murtumilla ja ruhjeilla.

Vierailija
5/16 |
23.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli jos ajaa ruuhka-aikana tiellä missä on kaksi kaistaa samaan suuntaan ei ole mitään järkeä pitää turvavälejä, se innostaa vain jonoon kiilaajia toiselta kaistalta!!! Juuri eilen aamuruuhkassa todistin tilannetta, että pari autoa edelläni pidettiin hirmuista turvaväliä ja siihen väliin pujahtivat KAIKKI ohituskaistalaiset, jotka olivat myöhemmin kääntymässä oikealle. Tämä johti siihen, että me perässä ajelevat jouduimme jarruttelemaan ja hieno turvaväli oli kadonnut sen siliän tien. Jonon kärkeen kiilaajat luottavat siihen, että siellä on joku tampio turvavälinsä kanssa ja nykivä liike on valmis.

Vierailija
6/16 |
23.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli jos ajaa ruuhka-aikana tiellä missä on kaksi kaistaa samaan suuntaan ei ole mitään järkeä pitää turvavälejä, se innostaa vain jonoon kiilaajia toiselta kaistalta!!! Juuri eilen aamuruuhkassa todistin tilannetta, että pari autoa edelläni pidettiin hirmuista turvaväliä ja siihen väliin pujahtivat KAIKKI ohituskaistalaiset, jotka olivat myöhemmin kääntymässä oikealle. Tämä johti siihen, että me perässä ajelevat jouduimme jarruttelemaan ja hieno turvaväli oli kadonnut sen siliän tien. Jonon kärkeen kiilaajat luottavat siihen, että siellä on joku tampio turvavälinsä kanssa ja nykivä liike on valmis.

hyvä kun joku ymmärsi, mitä tarkoitin. Olen ennenkin sanonut tuosta, ja se tulkitaan heti niin, että en pidä turvavälejä tärkeinä. Ja kannustan roikkumaan puskurissa.

Kun oikeasti tarkoitan vaan, että pitää ajaa liikennevirran mukana, koska nykivä ajo ja jarruttelu/kiihdyttely/ohittelu vain lisäävät onnettomuusriskiä.

Ja tietenkin tilanne on eri silloin, kun ei ole kunnon ruuhka tai tiellä ei ole kahta kaistaa samaan suuntaan.

Vierailija
7/16 |
23.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

jotka kokevat siis että heidän takanaan ajetaan liian lähellä, ihan puskurissa kiinni, eivät tajua sitä, että tämä on ihan tarkoituksellista "kiilaajien kurissa pitämistä". On useita paikkoja, missä ajankäytöllisesti on "kannattavaa" ajaa sitä toista kaistaa ja sitten kiilata viime hetkellä. Mutta minusta tuo on törkeää ja jos minä saan jonkun kiilaajan torpattua sillä että pidän jonon tiiviinä, niin teen sen erittäin mielelläni!!!

Vierailija
8/16 |
23.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun ajelet kaksikaistaisella ja annat tietä suojatietä ylittävälle, niin aivan varmasti joku ajaa sitä toista kaistaa eikä taatusti pysähdy ja anna tietä. En tiedä kuinka yleistä on yleensä, mutta täällä meilläpäin ihan monien autoilijoiden kohdalla ihan normi käytäntö.

Henkilökohtaisesti olen todella varovainen kyseisissä tapauksissa. Mielummn olen antamatta jalankulkijalle tietä kuin otan sen riskin, että joku toinen autoilija ajaa hänen päälle.

Vierailija
9/16 |
23.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

5.) Kun poistut liikenneympyrästä, vilkuta oikealle. Muuten hankaloitat muiden ajamista.

6.) Kun lähdet ohittamaan moottoritiellä, ÄLÄ KIIHDYTÄ nopeuttasi yhtään sen suuremmaksi, mitä muutenkin ajat. Muuten ohitat itseäsi nopeammin ajavia autoja ja jäät lopulta eteen hidastelemaan. Koen aina suurta myötähäpeää, kun joudun ohittamaan auton, joka juuri hetki sitten kovasti kiidyttäen ohitti minut...

7.) ÄLÄ roiku puskurissani, kun ajan 40 alueella 40 nopeutta. EN todellakaan aio nopeuttaa ja vaarantaa lasteni ja muiden jalankulkijoiden/pyöräilijöiden turvallisuutta vain siksi, että sinä et pysty ajamaan rajoitusten mukaan taajamassa. Itse asiassa, roikkumisesi saa minut hidastamaan kolmeenkymppiin JA jossain sopivassa kohdassa tekemään äkkijarrutuksen (oravan takia tietenkin) ja saamme uuden puskurin sinun kustannuksellasi.

Vierailija
10/16 |
23.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

jotka kokevat siis että heidän takanaan ajetaan liian lähellä, ihan puskurissa kiinni, eivät tajua sitä, että tämä on ihan tarkoituksellista "kiilaajien kurissa pitämistä". On useita paikkoja, missä ajankäytöllisesti on "kannattavaa" ajaa sitä toista kaistaa ja sitten kiilata viime hetkellä. Mutta minusta tuo on törkeää ja jos minä saan jonkun kiilaajan torpattua sillä että pidän jonon tiiviinä, niin teen sen erittäin mielelläni!!!

liikenteestä todella sujuvaa...

Vierailija
11/16 |
23.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun ajelet kaksikaistaisella ja annat tietä suojatietä ylittävälle, niin aivan varmasti joku ajaa sitä toista kaistaa eikä taatusti pysähdy ja anna tietä. En tiedä kuinka yleistä on yleensä, mutta täällä meilläpäin ihan monien autoilijoiden kohdalla ihan normi käytäntö. Henkilökohtaisesti olen todella varovainen kyseisissä tapauksissa. Mielummn olen antamatta jalankulkijalle tietä kuin otan sen riskin, että joku toinen autoilija ajaa hänen päälle.

kääntyviä kaistoja ei oikeastaan koskaan ole kahta rinnakkain, vaan yksi.

Eli kääntyessä pitää varoa suoraan ajavia pyöräilijöitä/käveleviä jalankulkijoita.

Minä olen myös ollut useamman kerran tilanteessa täällä stadissa, jossa olen pysähtynyt antaakseni jalankulkijalle tietä ja vierestä on suhahtanut joko mölö ohitse pysähtymättä - enää en anna, jos kaistoja on kaksi.

Vierailija
12/16 |
23.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä näitä rinnakkaisia kääntyviä on vaikka kuinka paljon!

kääntyviä kaistoja ei oikeastaan koskaan ole kahta rinnakkain, vaan yksi.

Eli kääntyessä pitää varoa suoraan ajavia pyöräilijöitä/käveleviä jalankulkijoita.

Minä olen myös ollut useamman kerran tilanteessa täällä stadissa, jossa olen pysähtynyt antaakseni jalankulkijalle tietä ja vierestä on suhahtanut joko mölö ohitse pysähtymättä - enää en anna, jos kaistoja on kaksi.

Vierailija
13/16 |
23.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä näitä rinnakkaisia kääntyviä on vaikka kuinka paljon!

kääntyviä kaistoja ei oikeastaan koskaan ole kahta rinnakkain, vaan yksi. Eli kääntyessä pitää varoa suoraan ajavia pyöräilijöitä/käveleviä jalankulkijoita. Minä olen myös ollut useamman kerran tilanteessa täällä stadissa, jossa olen pysähtynyt antaakseni jalankulkijalle tietä ja vierestä on suhahtanut joko mölö ohitse pysähtymättä - enää en anna, jos kaistoja on kaksi.

Äkkiä ei tule esim. täällä stadissa mieleen yhtäkään tuollaista risteystä, jossa kääntyisi kaksi kaistaa rinnakkain ja sitten olisi suoraan jatkuva kevyen liikenteen väylä. No ok, Suomen vilkkaimmassa risteyksessä Ruskeasuolla on vissiin johonkin suuntaan kaksi kääntyvää, mutta yleensä aina niitä on vain yksi.

Vierailija
14/16 |
23.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

asenne, älä luovu oikeuksistasi äläkä jousta, (=älä päästä jonossa ketään edellesi) lopulta kukaan ei voi tietää, miksi joku haluaa vaihtaa kaistalta toiselle. Syynähän voi olla vaikka erehtyminen. Aina tiellä liikkujat eivät ole tutulla reitillä ja voivat vahingossa valita väärän kaistan, erehdyksen huomattuaan on tuon joustamattomuuden vuoksi vaikea päästä oikealle kaistalle.

Tärkein ohje lienee kuitenkin, että pidä silmät auki ja varaa riittävästi aikaa, jotta sinulla olisi aikaa päästää kaistanvaihtaja samalle kaistalle itsesi kanssa. Risteyshuomiot oli ihan paikallaan, siihen voisi lisätä vielä ennen suojatietä pysähtyneen auton viereen pysähtymisen ennen ohiajoa. Nimittäin itse en uskalla 2-kaistaisella tiellä päästää jalankulkijaa tielle, jos viereisellä kaistalla ajaa joku. Oon nimittäin hiljentämällä melkein saanu jalankulkijan viereistä kaistaa tulevan alle. Ja näin siis useamman kerran.

15/16 |
23.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

on rallikansaa.

Vierailija
16/16 |
23.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

asenneongelmaan ja joustamattomuuteen. Minä puhun tuossa kiilaajien torppaamisessa ainoastaan ruuhka-ajoista, milloin varmaan sellaiset 95 % autoilijoista tietävät tasan tarkkaan, missä kannattaa tai kannattaisi toimia kuin kiilaaja. Liikennehän on nimenomaan joustavaa silloin, kun ihmiset ajavat sitä oikeaa kaistaa eivät puikkaile sinne tänne toisia kiilaillen. Eli ennakoiden itselle oikealle kaistalle, se on minun pointtini. Jos joku ajaa itselleen vierasta reittiä eikä tiedä oikeaa kaistaa tms. sen yleensä kyllä huomaa. Esim. hidastetaan vähän vauhtia, käytetään vilkkua ajoissa eikä sikailla ja kiilailla. Totta kai joustoa pitää olla, mutta usein sitä joustoa vain käyttävät hyväkseen lähinnä ne kiilailijat, jotka nimenomaan ajattelevat vain omaa napaansa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi yhdeksän