Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millainen äiti-lapsi-suhde 5-vuotiaan kanssa? erit.huom. adoptio-/sijaisäidit!

Vierailija
20.09.2009 |

Mieheni tytär on 5-vuotias ja on käytännössä aina ollut vain isänsä hoidettavana, koska äitinsä sairas (mielisairautta). Tytölle ja äidille ei ole koskaan päässyt kehittymään juurikaan minkäänlaista suhdetta. Lähinnä tyttö kokee, ettei äiti häntä halua eikä hänestä pidä. Tyttö tapaa siis äitiään 2-4 kertaa kuussa, mutta asuu meidän kanssamme.

Tyttö on oirellut lähes koko pienen ikänsä enemmän ja vähemmän. Nyt hänen käytyä psykologilla, oli psykologin kanssa puhetta (ei tietenkään lapsen kuullen), että kärsii tuosta ristiriitaisesta äiti-suhteestaan. Psykologi on sitä mieltä, että lapsi kaipaa äitiä, mutta kun omasta äidistä ei siihen ole (kamalan kuuloista), niin hän oli sitä mieltä, että meidän (minun ja lapsen) välinen suhde on erityisen tärkeä.

Siksi kyselenkin, miten muodostaa mahdollisimman hyvä suhde 5-vuotiaan kanssa? kun alustakaan ei voi enää aloittaa..mitä neuuvoja/kokemuksia esim. adoptio- ja sijaisvanhemmat osaisitte antaa? Mitä kannattaa tehdä ja mitä ei?

Haluan todella, että tämä lapsi kokisi olevansa rakastettu meidän perheessämme.

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
20.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

jotka tulleet vauvoina.

Eli tilanne ei ole ihan sama.

Perusvaatimus ainakin meillä on se, että kaikenlaiset tunteet on sallittuja ja että lapsi kelpaa juuri sellaisena kuin on.

Meillähän lapset eivät joudu pelkäämään, että joutuvat takaisin, joten se on lisähaaste.

Me luetaan paljon sellaista kirjaa kuin "Miltä Sipukaisesta tuntuu?" ja Theraplay voisi myös auttaa teitä.

Vierailija
2/11 |
20.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta jäin vain miettimään että kuinka paljon tuosta oireilusta on oikeasti äitisuhteesta johtuvaa ja kuinka paljon ikään liittyvää.

Oma 5-vuotiaani nimittäin hokee usein, että kukaan ei tykkää hänestä ja kukaan ei halua ees halia häntä. Ja kuitenkin useita kertoja päivässä häntä paijataan, vakuutetaan, että kaikki tykkäämme hänestä jne.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
20.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta taustalla on kyllä se äidin hylkääminen.

t. 2

Vierailija
4/11 |
20.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajattelin vain tuoda esiin, että myös tavallisten ydinperheiden lapset saattavat tietyssä iässä pohtia paljonkin omaa asemaansa perheessä. Erityisesti pikkusisaruksen syntyminen tms. voi laukaista "kriisin", tulee hylätyksi tulemisen pelkoja jne.

mutta taustalla on kyllä se äidin hylkääminen. t. 2

Vierailija
5/11 |
20.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
6/11 |
20.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta tullut myös vauvana.

Silti neuvoisin: theraplay, ja anna taantua, käydä läpi aiempia vaiheitaan, esim. vauvan hoivan tarve, tuttipullosta syöttäminen jne. Lue theraplay-kirja, niin saat käsitystä.

Jos on sulle ihan outo (siis olet vasta tullut tuohon kuvioon), niin ihan perushoivakin on hyvä alku, eli osoita erityisesti että haluat huolehtia hänen syömisistään, että on hyvät, lämpimät vaatteet päällä, että on puhdas jne. Niin että hän oppii että on niin arvokas, että hänestä huolehditaan hyvin. Puhu myös ääneen sitä, tyyliin olet niin hyvä tyttö, että haluan että saat hyvää ruokaa ja kasvat isoksi/ olet niin rakas, että haluan ettet palellu ulkona jne. Mulla on päälle 4 v ja edelleen puhun noin, vaikka on hyvin kiintynyt, eikä suuria ongelmia.

Vierailija
7/11 |
20.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

En oikein osaa varmaan auttaa, mutta tulee mieleen tuo, että tosiaan saa osoittaa kaikkia tunteita, ilman että joutuu kokemaan sitä, ettei ne tunteet olis oikeutettuja. Eli antaa tunteenpurkausten tulla ja mennä ja pukee ne vaikka sanoiksi, itse hermostumatta, mutta kuitenkin jotenkin reagoi niihin.

Lapsen kanssa tekeminen ja kuunteleminen, se että lapsi näkee että aidosti välität, on tärkeää. Varmasti tuota psykologin apua ja vaikka perheneuvolan tukea tarvitsette.

Mitä tuohon ikään tulee, mulla on viisivuotias tytär ja isompia lapsia ja esim. tämä viisivuotias osoittaa joka päivä monin tavoin halaamalla, että rakastaa ja tietysti saa sitä vastakaikua tunteilleen. Ei ole kyllä kertaakaan vielä epäillyt etteikö häntä rakastettaisi. Mutta voi johtua kyllä luonteestakin, on jotenkin hyvin rohkea, luottavainen ja positiivinen.

Vierailija
8/11 |
20.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

oma 6-v asu vuoden mummolassa kun itse yh:na sairastin. Ja pakko sanoa että vieläkin äiti-lapsi suhdetta ajoittain etsitään... Kuitenkin olen ajatellut olla itselleni armollinen, eli sekä lapsi että äiti saa olla omia itseään. ei negatiivisia tunteita saa piilotella. Molemmilla on oikeus olla huonolla tuulella joskus ja JOPA riidellä. Ja muksu puhuu vieläkin ajasta jolloin äiti oli sairas eikä hän saanut olla kotona. Mutta olen myös muksulle sanonut sitä että eikö ole hienoa kun on niin monta aikuista jotka ovat hänelle läheisiä.

Vierailija
9/11 |
20.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olin myös kuusi kuukautta sairaana ja mies otti lomaa töistä.

Se minun sairauteni oli jo tarpeeksi pelottavaa. Voin vain kuvitella miltä se olisi tuntunut, jos lapset olisivat joutuneet pois kotoa!

Vierailija
10/11 |
20.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin 1/2 vuotta sairaalassa ja sen jälkeen kotona niin huonossa kunnossa ettei juuri sängystä noustu. Kävin kyllä poikaani tapaamassa säännöllisesti.

Vierailija
11/11 |
20.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin olin vuodepotilas tapaturman jälkeen ja lapset säikähtivät valtavasti.

He tulivat sairaalaan heti kun mahdollista ja kotonakin yritin lukea paljon ja pitää kainalossa ja muuten olla heidän kanssaan, vaikken ylös päässytkään.

10