Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Voiko ekaluokkalainen kulkea kouluun yksin?

Vierailija
02.09.2009 |

Itse olen asunut maalla lapsuuteni ja siellä mentiin yksin (tai kaverin kanssa) kouluun muutaman kilometrin matka polkupyörällä. Tämä reilut 20 vuotta sitten.

Mutta miten on nykyään, kaupungissa asutaan, mutta ei keskustassa vaan omakoti- ja rivitaloalueella, lähikouluun matkaa noin 1,5km. Suurin osa matkasta pyörätietä, matkalla 2 tien ylitystä (rajoitusalue 40km/h), ei siis isoja teitä. Voiko ja saako ekaluokkalainen kulkea yksin? Kävellen? Pyörällä?

Oma maalaisjärkeni sanoo, että totta kai! Mutta onko se väärässä?

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
02.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän lähikoulussa on sääntö että alle 3. luokkalainen ei saa tulla yksin pyörällä kouluun, vaan pitää olla saattaaja mukana (pyörällä voi käydä isompia onnettomuuksia). Kävellenkään yksin ei suositella.

Kaupunki on kaupunki ja ylipäänsä 7-vuotias on vielä niin pieni ja varomaton että mitä tahansa voi tapahtua.

Vierailija
2/13 |
02.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmeisesti kumpikin, kun en vieläkään ymmärrä, että miksi ei voi. Vähemmän täällä on liikennettä kuin monessa maaseutukunnassa, jossa koululaiset joutuu ylittämään esim. isoja teitä.

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
02.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhteiskunta on sitä mieltä että tuonikäinen on sopiva kouluja käymään ja kykenee siitä selviämään. Selviää silloin myös matkoista. Jos muut eivät varo niin tuskin se ainakaan sen pienen koululaisen vika on jos auton alle päätyy.

Vierailija
4/13 |
02.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ettei lapsi voi sitä yksin kulkea, kustantaa kunta taksikyydin. Muussa tapauksessa lapsi voi aivan hyvin kulkea yksinään. Tietenkin lapsen kanssa kannattaa muutaman kerran kulkea tuo koulumatka, pysähtyä esim. tienylityspaikkoihin keskustelemaan vaaroista ja muistelemaan mitenkäs tässä turvallisesti toimittiinkaan. Mutta hei, tämä ei ole jenkkilä, eikä lasta voi kasvattaa pumpulissa!

Vierailija
5/13 |
02.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja kyllä mä saatoin lapsen ekalla kouluun, ja haettiin ip-kerhosta. Tokalla tuli kotiin yksin.

Vierailija
6/13 |
02.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

t. 6

Vierailija
7/13 |
02.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kevätlukukaudelta lähtien, syyslukukaudella vielä vanhemmat saattoivat. Minusta asia riippuu siitä, mitenkä turvallinen kyseinen matka koululaiselle on, ei hänen iästään.

Vierailija
8/13 |
02.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kävi niin ikävästi että Jyväskylän mlk liittyi Jyväskylään ja lapsiltamme evättiin taksi kyyti. Kuljetus raja nousi 3 km:stä 3,5 kilometriin.

Meiltä matkaa kouluun 3,2km.

Matkaa ei katsottu vaaralliseksi vaikka on 13 tienylitystä. Niissä on suojatiet. Alueella tehtaita joka lisää työmatka/rahtiliikennettä.

Polkupyörää ei saa käyttää kuin vasta 3 luokalla.

Rehtorilta sai erityisluvan tokaluokkalaiselle että saa pyöräillä, ekaluokkalainen ei.

Eli kyllä lapsesi voi kävellä kouluun jos matka katsotaan turvalliseksi.

Meillä alueen vanhemmat teki sopimuksen koulutaksin kanssa joka kuljettaa lapsia kouluun.

Kulut maksame itse.

Mielestäni matka on liian pitkä ja vaarallinen.

Toinen lapsistani pyöräilee kahtena päivänä kouluun koska menee niin aikaisin jolloin ei taksi kulje.

Eli tässä sitä ollaan, yhteiskunta siirtää vastuun vanhemmille. Myös kulut. Meillä on onneksi varaa siihen mutta tiedän että kaikilla ei ole :(

Mitenkähän vaarallinen matkan pitäisi olla jotta se katsotaan vaaralliseksi...

Vierailija
9/13 |
02.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mistä päin ex-maalaiskuntaa olette? Itse muutimme pari vuotta sitten Vaajakoskelta Turkuun... Mielenkiinnolla ja surulla olen kuunnellut läheisteni kokemuksia siitä, miten maalaiskuntalaisten palvelut ovat kuntaliitoksen myötä huonontuneet lähes joka saralla... :(

Vierailija
10/13 |
02.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kävellyt yksin kouluun niinä päivinä kun koulu ei ala kahdeksalta.

Kouluun on matkaa 2,2km. Asumme pk-seudulla rivari/omakotialueella. Matkalla on useampia tienylityksiä, joista yksi hieman isomman tien ylitys.

Koulun puolesta on kielto, että ekaluokkalaiset eivät saa tulla pyörällä yksin kouluun, mikä on mielestäni ihan järkevää. Sen sijaan koulu oikein kannustaa oppilaita kävelemään kouluun autokyydin tai bussin sijaan.

Ja ihan hyvin on mennyt. Aamulla soitan lapselle, kun hänen pitää ruveta tekemään lähtöä. Hän sitten soittaa minulle, kun on päässyt koulun pihaan. Ja viime viikolla harjoiteltiin hommaa kolme kertaa yhdessä. Nyt hän kulkee matkan yksin. Jos olisi esimerkiksi luokkakaveri mukana, niin en tiedä menisikö homma sitten häsläämiseksi;)

Talvella sitten katsotaan, josko menisi matkan bussilla.

Vierailija
11/13 |
02.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mistä päin ex-maalaiskuntaa olette? Itse muutimme pari vuotta sitten Vaajakoskelta Turkuun... Mielenkiinnolla ja surulla olen kuunnellut läheisteni kokemuksia siitä, miten maalaiskuntalaisten palvelut ovat kuntaliitoksen myötä huonontuneet lähes joka saralla... :(

Asumme Jyskän perukoilla, Äijälässä. Kyllä tämä on nykyään älytöntä!

Kaiken "huippu" on että tossa on lähellä uusi Väinölän koulu joka ei kuitenkaan säästötoimien vuoksi avaa oviaan. Siihen olisi vajaa kilometrin matka.. Surkeeta on!

Vierailija
12/13 |
02.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

UUSI koulu ei avaa oviaan???! Uskomatonta! Niin jyväskyläläistä!! :-O

Vierailija
13/13 |
02.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

UUSI koulu ei avaa oviaan???! Uskomatonta! Niin jyväskyläläistä!! :-O

Näin on, alueella on tarpeeksi lapsia jotta koulu voisi avata ovensa.

Alkuperäinen tarkoitus oli että tiloissa toimisi 1. ja 2.luokka. Sekä esiopetusta ja päiväkotitoimintaa omissa tiloissa.

Nyt toimii vain päiväkotina koko tiloissa.

Eli kun ei ole resursseja päivähoidolle, päätettiin että ei avata koulua vaan järjestetään koko tiloissa päiväkotitoimintaa.

Rakennuksen seinässäkin lukee että Väinölän koulu ja päiväkoti :)

Nyt ovat tehneet uusia aitoja ym. jotta sopii päiväkotiryhmille!

On tämä hienoa kun kunnat yhdistyvät ja palvelut huononevat. Lukioita lakkautetaan ja tehdään ns. "suurlukio"...

Paljon on menty huonompaan ja laman vuoksi ei varmastikkaan parannuksia ole tiedossa!

Ihan vinkkinä vain kaikille että kuntaliitoksista ei hyvää seuraa, varsinkaan niille jotka asuvat kauempana kaupungista, kaikki palvelut keskitetään sinne :(((