Auttakaa :(
olen ihan tietämätön kelan/työkkärin vai minkä lie viraston mukaan tämä asia meneekään :)
Eli tässä osviittaa asiaan:
-Olen ollut kotona lasten kanssa 8 vuotta
- 2 eri ammattitutkintoa omaan.
- en kuulu mihinkään liittoon.
- ja olen naimisissa oleva.
Ja sitten asiaan.
Meinaan vielä olla hetken kotona lapsen kanssa, mutta sitten olisi paluu työmaailmaan.
Haen suoraan oman alani töitä tietenkin, mutta jos ei työtä saa samantien, niin mietin miten menee jos ilmoittaudun työnhakijaksi ?
(toivottu tilanne ettei tarvitsisi olla työkkärin asiakkaana, mutta nyt kun työpaikkoja ei pursu, niin kuin vielä muutama vuosi sitten, mut peukut pystyyn että tärppää heti)
Miten toimin etenemisen kanssa:
Ilmoittaudun työnhakijaksi ja vien jotain papereja kasan.
Mitä saa rahaa jos joutuu päivärahalle, vai miksi sitä kutsutaan?
Ja eikös niissä ole joku työssäoloehto viimeisen 2 vuoden ajalta?
Miten menee mulla kun kotona pitkään ollut.
Ja vaikuttaako puolison tulot päivärahan määrään?
Jos joku nyt ymmärsi minun asiani, niin olisin ilonen jos osaat kertoa jotain :)
Ja joku vastaa:
Soita työkkäriin ja selvit, äläkä täältä kysele.
--haluan tietää jotain ennen soittoa/menoa jo, siksi kyselen, niin tiedän mitä mahdollisesti minulle kuuluu ja ei kuuluu :)
Kiitos teille jo etukäteen :D
Kommentit (8)
- ja olen naimisissa oleva.
koska tosiaan, jotta sä voisit saana peruspäivärahaa tai ansiosidonnaista, sun pitäisi olla ollut 10kk töissä viimeisen kahden vuoden aikana. Sitä kahta vuotta voidaan pidentää jos on ollut kotiäitinä, mutta yleensä enintään neljäksi vuodeksi, joten sulla tuskin... Toki kannattaa kokeilla, pidentäiskö ne kuitenkin 8 vuodella, JOS sulla on sieltä ajalta ennen kotiäitiyttä pitkä työhistoria.
Koska sulla ei ole oikeutta peruspäivärahaan, sulle syntyy oikeus työmarkkinatukeen. Työmarkkinatuki on kuitenkin riippuvaine puolison tuloista ja jos sulla ylipäänsä on puoliso, ja puoliso on töissä, sen tulot menee melko varmasti rajan yli. mutta kokeilla kannattaa toki.
Toivottavasti löydät töitä, tukiviidakko ei vaikuta sulle kovin mukavalta.
laitoinkin tohon et eikös puolison tulot vaikuta ja laskurin mukaan ei kannata nähdä vaivaa ilmoittautua työttömäksi, vaan jatkaa kotona lasten kanssa ja mennä töihin, kun työpaikan saan.
Vielä en tosin ole hakemassa töitä, vaann myöhemmin.
Kartoitin vain tilannetta, kun kuullut ihmisiltä niin erilaisia versioita vaikka mistä :)
Kiitos paljon vastauksista, tiedän etten mene työkkärin asiakkaaksi.
Vaikka on pitkä työhistoria ennen kotona olo, niin tuskin vähentää noita 8 vuotta pois, kuten veikkasitkin.
Onneksi on mies ja mies tienaa ihan hyvin.
- ja olen naimisissa oleva.koska tosiaan, jotta sä voisit saana peruspäivärahaa tai ansiosidonnaista, sun pitäisi olla ollut 10kk töissä viimeisen kahden vuoden aikana. Sitä kahta vuotta voidaan pidentää jos on ollut kotiäitinä, mutta yleensä enintään neljäksi vuodeksi, joten sulla tuskin... Toki kannattaa kokeilla, pidentäiskö ne kuitenkin 8 vuodella, JOS sulla on sieltä ajalta ennen kotiäitiyttä pitkä työhistoria.
Koska sulla ei ole oikeutta peruspäivärahaan, sulle syntyy oikeus työmarkkinatukeen. Työmarkkinatuki on kuitenkin riippuvaine puolison tuloista ja jos sulla ylipäänsä on puoliso, ja puoliso on töissä, sen tulot menee melko varmasti rajan yli. mutta kokeilla kannattaa toki.
Toivottavasti löydät töitä, tukiviidakko ei vaikuta sulle kovin mukavalta.
vaikkei mitään korvauksia tai tukiaisia saakaan. Nimittäin nykyään osa työpaikoista on näitä vuorotteluvapaan sijaisuuksia ja niihin voi hakea vain jos on työtön työnhakija, eli siis työkkärin asiakas. Ja sitähän voi olla, vaikka jäisikin ilman tukia.
Jos työmarkkinatuki on isompi, niin siitä vähennetään kotihoidontuki. Eli saat kotihoidontuen + erotuksen verran työmarkkinatukea.
miten menee sit kotihoidontuki asiat jos ilmoittaudun työnhakijaksi? Kotona kohta 2 vuotias josta saan kotihoidontukea ja yhden pääkaupunki seudun kunnan lisää ;)
Saako sitä vai pitää elää ei millään?
Ja miten kun myös maksettu tähän asti sisaruslisää kotona olevista alle 7 vuotiasta, eli miten nämä menee :)
Saat siis peruspäivärahaa ja siihen lapsikorotuksen..
saat työmarkkinatukea( tms..en muista tarkkaa mitä rahaa milläkin nimellä kutsutaan)joka mielestäni on isompi kuin kotihoidontuki.
jos on työtön ni kannattaa todellakin ilmoittautua työkkäriin..
eikös puolison tulot vaikuta tuohon päivärahan määrään?
Miten se sitten voi olla isompi kuin kotihoidontuki??