ISTUKKA LIIAN ALHAALLA?
Rakenneultrassa istukan nähtiin olevan takaseinässä ja melko matalalla. Ultraaja ei nähnyt sen tarkaa alareunaa ja sainkin uuden ajan viikolla 32 jotta se tarkistetaan. Sanoi kuitenkin että luultavasti olisi jo aiheuttanut jotain vuotoja jos olisi liian alhaalla. Onko muilla vastaavia kokemuksia? Olisi mielenkiintoista kuulla.
Amalia rv 21+6
Kommentit (5)
Mulla myös rakenneultrassa istukka oli alhaalla, mutta muistaakseni kyllä etuseinässä. Varoiteltiin aiheuttavan vuotoa. Uusintaultra rv 32 ja silloin istukan todettiin olevan 3 cm kohdunsuun reunasta joka kuulemma riittää alatiesynnytykseen. Taas sanottiin että edelleen se on niin alhaalla että voi aiheuttaa vuotoa. Kertaakaan en ole vuotanut raskauden aikana, nyt rv 36.
HANNELE
Mulla oli myös ekassa raskaudessa istukka etuseinässä ja alhaalla, pitkään näytti kuin olisi tosiaan ollut kohdunsuun päällä. Lopulta istukka kuitenkin nousi hienosti ylemmäs, eli ei siis ollutkaan kohdunsuun päällä. Vuotoja minulla ei ollut ollenkaan, niistä lääkärit kyselivät kovasti joka tarkastuskerralla, koska minulla oli pehmentäviä ja avaavia supistuksia aikaisesta vaiheesta lähtien.
Sabine
istukka etuseinässä alhaalla. Sain silloin ultra-ajan rvlle 34, jolloin piti sen paikka tarkistaa... Poika kuitenkin päätti syntyä rv31+1 ja koko synnytyksen pelkäsin tulevaa pelätessäni, että istukka olisi edessä eikä lapsi pääse ulos. Oli kuitenkin jo siinä vaiheessa noussut pois kohdunsuulta, että eiköhän sinullakin nouse kohdun kasvaessa, kun ei ilmeisesti eteisistukasta ole kyse, jos kerran ei vuotoja ole.
Mulla istukka on oikealla edessä. Oltiin viikoilla 32 ultrassa ja oli noussut 5cm kohdunsuulta mut antoi silti uuden ajan ens maanantaille, jolloin mulla on 36+4. Lääkäri ei oikein selittänyt että miksi pitää vielä katsoa uudestaan, mutta eräs kätilö sitten konsultoi asiaa. Eli hänen mukaansa alatiesynnytys onnistuu, vaikka se olisi vain sentin kohdunsuulta, eli kunhan ei ole sen päällä. Haluavat ilmeisesti vielä varmistaa istukan paikan sen takia kun se on edessä - eli jos jostain syystä menisikin sektioon, niin tietävät sitten missä kohtaa on istukka etteivät leikkaa sitä siinä samalla.
Sulla tuskin on sit sitä ongelmaa jos istukka on takana. Mut hyvähän noi asiat on varmistaa, itse en ainakaan halua ottaa mitään riskejä :)
Mulla on istukka myös takaseinässä alhaalla. Viikolla 17+ huomattiin ultrassa, ei ollu sillonkaan kyllä kohdunsuun päällä, mutta nyt rv 24+5 ei ollu juurikaan noussu. Mulla siis kyllä näkyi se alareunakin. Kävin sillon rv 17+ vuotojen takia ultrassa, niin katottiin tosi tarkkaan. Ei johtunut sitten istukasta.
Toivottavasti sullakin on vaan alhaalla, mutta ei kohdunsuun päällä. :)