Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä ihmeen järkeä on facebookissa? valaiskaa minulle

Vierailija
06.08.2009 |

Entinen koulukaveri pyysi minua facebookiin. En ihan tarkkaan tiedä mitä siellä tehdään, mutta en tajua mitä ihmiset siellä tekevät. En minä ainakaan halua kertoa entisille koulukavereilleni itsestäni yhtään mitään. Nykyisen nimeni voin kertoa, mutta eivät he silläkään tiedolla mitään tee. Mitään arkielämäni asioita en halua kertoa muille kuin perheelleni tai parille läheisimmälle ystävälleni enkä myöskään ole kiinnostunut muiden asioista. Onko tuo facebook jotain nykyajan exhibitionismia vaiko loputonta uteliaisuutta? Ei se ihan normaalilta ja terveeltä meiningiltä tunnu että ollaan niin kiinnostuneita joidenkin ihmisten tekemisistä, joiden kanssa ei olla vuosikymmeniin oltu missään tekemisissä.

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
06.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

se on leikkiä. ja harva siellä todella avautuu.

Vierailija
2/20 |
06.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kertoa kaikki omat kuulumiset joillekkin tutun tutun työkaverin serkuille, joita on pyydetty kaveriksi kun ollaan kerran jossain juhlissa tavattu.

Eikä mua ainakaan edes kiinnostais kuulla joidenkin puolituttujen ihmisten kuulumisia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
06.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

pitää yhteyttä ystäviin ja tuttuihin jos ei kiireisessä arjessa aina ehdi soitella tai nähdä. Maailmalla asuvat ja matkustelevat laittelevat kuvia näytille, kiva nähdä,missä menevät. Liittymällä tietyille postituslistoille, tiedän,mitä tapahtuu ja missä, viikonloppuisin tietää,missä parhaat bileet jne.

Vierailija
4/20 |
06.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

pitää yhteyttä ystäviin ja tuttuihin jos ei kiireisessä arjessa aina ehdi soitella tai nähdä. Maailmalla asuvat ja matkustelevat laittelevat kuvia näytille, kiva nähdä,missä menevät. Liittymällä tietyille postituslistoille, tiedän,mitä tapahtuu ja missä, viikonloppuisin tietää,missä parhaat bileet jne.

Vierailija
5/20 |
06.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulla on ainakin kaverina vain sellaisia,jotka todella tunnen ja esim. yksi hyvä ystävä asuu nykissä ja facebook on kiva tapa vaihdella kuulumisia =)

Vierailija
6/20 |
06.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulla on ainakin kaverina vain sellaisia,jotka todella tunnen ja esim. yksi hyvä ystävä asuu nykissä ja facebook on kiva tapa vaihdella kuulumisia =)

niinkö se menee?

ap

Vierailija
7/20 |
06.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen asunut ulkomailla moneen otteeseen, ja lähipiirini on liikkuvaista sorttia. Facebookin kautta tiedän muutamalla selailulla, missä päin maailmaa he porhaltavat ja voin kertoa omia kuulumisiani.

Sitten on eventit. Kun kaverit järjestää kaikenlaista tapahtumaa, kutsut tulevat sinne, koska suurin osa ihmisistä on Facebookissa.

Pääsen jakamaan esim. matkakuviani ja katsomaan ystävien kuvia. Lisäksi ystävät laittavat linkkejä kiinnostaviin artikkeleihin tai videoihin tai sarjakuviin jne.

Ja kyllä minua ainakin kiinnostaa, mihin elämä on kujettanut esim. ala-asteaikaisia ystäviä. Tokikaan en ole kaikkien kanssa säännöllisesti yhteydessä, mutta on kiva tietää, että jotain kautta saa yhteyden ihmisiin, joiden puhelinnumeron on hävittänyt vuosia sitten.

Lisäksi FB:ssa on Messengerin kaltainen chat-toiminto, jolla tulee viestiteltyä päivittäisiä kuulumisia. Sähköpostin tapaisia yksityisviestejäkin voi lähettää.

Joillain ihmisillä on varmaan mukana exhibitionismiakin, mutta suurin osa ei päivitä statustaan puolen tunnin välein tai kerro käyneensä paskalla. Nämä nyt ovat niitä legendoja, joita pitävät hengissä ihmiset, jotka eivät ole tutustuneet aiheeseen.

Sinä itse saat päättää, kuinka paljon elämästäsi jaat tai kenet valitset ystäväksi. Lisäksi kenenkään statuspäivityksiä tai testituloksia ei ole pakko tuijotella, vaan ne voi siivota omalta news feediltään.

Selkiyttikö yhtään?

Vierailija
8/20 |
06.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kukaan teistä käy esim luokkakokouksissa tai sukujuhlissa ja vaihda kuulumisia siellä? Eikö kukaan nähdessään pitkästä aikaa vanhan tutun kysy mitä kuuluu tai "juoruile" tuttavien kanssa mitä esim kaverin siskolle kuuluu tms? Ettekö todellakaan halua tietää, mitä kuuluu sille tyttöporukalle, jonka kanssa teini-iässä kohellettiin ja parannettiin maailmaa, kun opiskelut ja muut elämäntilanteet myöhemmin veivät erilleen.

Vierailija
9/20 |
06.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

postituslistoja. Kaverit voi hoitaa meilitse, jos ei käytä puhelinta tai peräti tapaa niitä livenä. Aikuisten leikkikenttä ja vielä hetken in, ennenkuin "kaikki" siirtyvät twitteriin...

Vierailija
10/20 |
06.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

siellä ei ole todellakaan pakko lukea kenenkään kaverin kuulumisia, jos ei kiinnosta, ne voi sivuuttaa monin eri keinoin, kuten myös sen voi valita, ketkä saavaat omia juttujasi tietoon.

Monella ei ole siellä kuvaa, moni ei juuri mitään kirjoittele, toiset taas kirjoittavat enemmänkin ja tiedottavat kaiken mahdollisen siellä. Minulle sopii mikä vaan, käyn lueskelemassa kavereiden kuulumisia pari krt kuussa ja laitan jotain omaakin samalla. Jos on kiire, luen vaan ihan tutuimmat, mutta joskus on hauska eksyä vaikka ihan tuntemattoman sivuille.

Ei saa tätäkään asiaa ottaa liian ryppyotsaisesti!

Ja Ap, moni pitää FB:a tärkeänä, mutta jos et koe tarpeelliseksi eikä kiinnosta, niin älä ihmeessä liity! Helppoa.

Vierailija
11/20 |
06.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

niinkö se menee? ap

kuten esim jotain ala-asteem tuttuja jotka kaveriksi pyytäisivät, joten en ole joutunut hylkäämään yhtäkään kaveripyyntöä..

Vierailija
12/20 |
06.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopussakin alkoi niin ärsyttämään, että rekisteröidyin sinne katsomaan meininkiä.

Vaikka olinkin tietoinen, että facebook on humpuukia, ne jonninjoutavat "Tänään iltavuoroon!", "Lapsella synttärit", "Mies kalassa" päivitykset olivat ihmetyksen aihe. Näihin sitten kirjoitellaan vastauksia. Ja jos ei osaa mitään kirjoittaa, voi klikata kohtaa tykkää tästä. KYLLÄ. Siellä on kohta, mistä voi tuon kliseen klikata ja pimpeli pom, kamun seinällä lukee, että se ja se tykkää tästä. Siis todellakin se on vain sellainen aikuisten hiekkalaatikko. Itse en ole vieläkään osannut kirjoittaa seinälleni mitään tilapäivitystä, koska en tosiaankaan tajua, mitä siihen kirjoitetaan! Tai ehkäpä kirjoitan, kun menen kurkkamaan seuraavan kerran "Seurailee taas teitä sivusta". Hah! Sitten siellä kamuset klikkailee "Tykkää tästä!" :D

Mutta aivan skitso paikka. Ja sellainen vouhkaaminen asiasta. Ja juu. Varmasti tulet ap kuulemaan näitä argumentteja puolesta: siellä on hyvä pitää ihmisiin yhteyttä (aivan kuin eivät tietäisi osoitettani, puhelinnumeroani, sähköpostiosoitettani), siellä voi myös keskustella privaatisti (aivan kuin ei nämä edelliset kolme mainittua asiaa mahdollistaisi myös privaatin yhteydenpidon) ja että se on vaan mukavaa ajanvietettä (ajanvietettä kyllä, mukavaa? No jaa, saahan siellä tehtyä testiä testin perään ja voi lähetellä mm. hymyjä, kukkia, drinkkejä virtuaalisesti kavereilleen).

Joten ei siinä kovin suurta järjen valoa ole. Mitään et menetä, vaikket sinne liitykään. Et todellakaan.

Ihanaa päivää kuitenkin kaikille. :D

Vierailija
13/20 |
06.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopussakin alkoi niin ärsyttämään, että rekisteröidyin sinne katsomaan meininkiä. Vaikka olinkin tietoinen, että facebook on humpuukia, ne jonninjoutavat "Tänään iltavuoroon!", "Lapsella synttärit", "Mies kalassa" päivitykset olivat ihmetyksen aihe. Näihin sitten kirjoitellaan vastauksia. Ja jos ei osaa mitään kirjoittaa, voi klikata kohtaa tykkää tästä. KYLLÄ. Siellä on kohta, mistä voi tuon kliseen klikata ja pimpeli pom, kamun seinällä lukee, että se ja se tykkää tästä. Siis todellakin se on vain sellainen aikuisten hiekkalaatikko. Itse en ole vieläkään osannut kirjoittaa seinälleni mitään tilapäivitystä, koska en tosiaankaan tajua, mitä siihen kirjoitetaan! Tai ehkäpä kirjoitan, kun menen kurkkamaan seuraavan kerran "Seurailee taas teitä sivusta". Hah! Sitten siellä kamuset klikkailee "Tykkää tästä!" :D Mutta aivan skitso paikka. Ja sellainen vouhkaaminen asiasta. Ja juu. Varmasti tulet ap kuulemaan näitä argumentteja puolesta: siellä on hyvä pitää ihmisiin yhteyttä (aivan kuin eivät tietäisi osoitettani, puhelinnumeroani, sähköpostiosoitettani), siellä voi myös keskustella privaatisti (aivan kuin ei nämä edelliset kolme mainittua asiaa mahdollistaisi myös privaatin yhteydenpidon) ja että se on vaan mukavaa ajanvietettä (ajanvietettä kyllä, mukavaa? No jaa, saahan siellä tehtyä testiä testin perään ja voi lähetellä mm. hymyjä, kukkia, drinkkejä virtuaalisesti kavereilleen). Joten ei siinä kovin suurta järjen valoa ole. Mitään et menetä, vaikket sinne liitykään. Et todellakaan. Ihanaa päivää kuitenkin kaikille. :D

näinhän se on, mutta siellä on myös ihan kivoja pelejä, mitä minä tykkään tehdä kavereiden kanssa.. Ajanvietettähän se on,tottakai! Mitäs muutakaan...

päivänjatkoja sinnekkin =)

Vierailija
14/20 |
06.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

sitä voi käyttää eri tavoin eri tarkoituksiin, mutta mollaajat ei halua uskoa sitä. Se on yhdenlaista medianlukutaitoa, että ymmärtää (ainakin jos on käyttänyt sitä vähän) että sillä on todella erilaisia käyttötapoja.

Vierailija
15/20 |
06.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

minä esimerkiksi olen fb:n kautta saanut tietää kahden kaverin muutoista ja uusista työpaikoista, muutaman kaverin raskauksista/lapsien syntymistä. Myös kaverien kesäloma-ajankohdat ja matkasuunnitelmat on ihan hauska saada tietoon, ettei pyytele kahville kaveria, joka onkin kaksi viikkoa Norjassa. Onpa siellä joku saanut ruohonleikkurinsa ja jopa talonsa helpommin ja nopeammin myytyä, kun on kaverit olleet tilanteista tietoisia.

Itse olen huono ottamaan yhteyttä jokaiseen ystävään henkilökohtaisesti, joten on mukava kuulla kuulumisia tuollaisten "naurettavien" yksinkertaisten tilapäivitysten kautta. Onhan se helpompi kirjoittaa pari lausetta fb:iin, kuin laittaa kaikille kavereille erikseen sähköpostia tai soittaa.

Vierailija
16/20 |
06.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauva-lehden nettisivu sen sijaan on ihan jees?

Lopussakin alkoi niin ärsyttämään, että rekisteröidyin sinne katsomaan meininkiä. Vaikka olinkin tietoinen, että facebook on humpuukia, ne jonninjoutavat "Tänään iltavuoroon!", "Lapsella synttärit", "Mies kalassa" päivitykset olivat ihmetyksen aihe. Näihin sitten kirjoitellaan vastauksia. Ja jos ei osaa mitään kirjoittaa, voi klikata kohtaa tykkää tästä. KYLLÄ. Siellä on kohta, mistä voi tuon kliseen klikata ja pimpeli pom, kamun seinällä lukee, että se ja se tykkää tästä. Siis todellakin se on vain sellainen aikuisten hiekkalaatikko. Itse en ole vieläkään osannut kirjoittaa seinälleni mitään tilapäivitystä, koska en tosiaankaan tajua, mitä siihen kirjoitetaan! Tai ehkäpä kirjoitan, kun menen kurkkamaan seuraavan kerran "Seurailee taas teitä sivusta". Hah! Sitten siellä kamuset klikkailee "Tykkää tästä!" :D Mutta aivan skitso paikka. Ja sellainen vouhkaaminen asiasta. Ja juu. Varmasti tulet ap kuulemaan näitä argumentteja puolesta: siellä on hyvä pitää ihmisiin yhteyttä (aivan kuin eivät tietäisi osoitettani, puhelinnumeroani, sähköpostiosoitettani), siellä voi myös keskustella privaatisti (aivan kuin ei nämä edelliset kolme mainittua asiaa mahdollistaisi myös privaatin yhteydenpidon) ja että se on vaan mukavaa ajanvietettä (ajanvietettä kyllä, mukavaa? No jaa, saahan siellä tehtyä testiä testin perään ja voi lähetellä mm. hymyjä, kukkia, drinkkejä virtuaalisesti kavereilleen). Joten ei siinä kovin suurta järjen valoa ole. Mitään et menetä, vaikket sinne liitykään. Et todellakaan. Ihanaa päivää kuitenkin kaikille. :D

Vierailija
17/20 |
06.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

FB:ssä en kuitenkaan ole törmännyt majavankuviin, eikä kukaan analysoi statuksessaan ovislimojaan tai kivuliaita peräpukamiaan.

Vierailija
18/20 |
06.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

FB:ssä en kuitenkaan ole törmännyt majavankuviin, eikä kukaan analysoi statuksessaan ovislimojaan tai kivuliaita peräpukamiaan.

Vierailija
19/20 |
06.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauva-lehden nettisivu sen sijaan on ihan jees?

Enks mää oiskaan saanu kirjoittaa, mitä ajattelen? :DDDDD

-13 (ja todellakin intohimoinen rouvashenkilö)

Vierailija
20/20 |
06.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä muakin kieltämättä joskus ärsyttää kun jotkut tekee turhanpäiväisiä testejä kymmenittäin ja koko etusivu täyttyy niistä. Mutta onneksi ne voi poistaa yhdelä klikkauksella!

Ja ap, jos joku tuttu loukkaantuu siitä, että et hyväksy kaveripyyntöä, mitä väliä? Jos on vain joku kaverin kaveri tai vanha tuttu, jonka kanssa et ole tähänkään asti ollut tekemisissä, ei sillä liene kovin suurta merkitystä vaikka hän ei enää ikinä puhuisi sinulle.

Itse olen hyväksynyt vanhojen luokkakaverieni kaveripyynnöt, mutta laittanut asetukset niin että he eivät näe minusta juuri mitään tietoja. Uteliaisuudesta kyllä joskus käyn muiden sivuilla vaikka en itsestäni juuri mitään haluakaan kertoa. :D

Ja jos laitan sinne jotain kuvia, laitan ne niin että vain kyseisessä tilaisuudessa mukana olleet näkevät kuvat.

Mutta tuskin sinä mitään kovin suurta menetät vaikka et sinne liittyisikään, mutta minusta se on aika halpaa hupia kuitenkin. :D

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi seitsemän