Kerrotaanko Naistenklinikalla rakenneultrassa sukupuoli?
Kommentit (29)
Itselläni kaksi erilaista kokemusta kylläkin, eli edellisen rakenneultrassa ei kerrottu, toisessa kyllä. Erona oli se, että tämä toisen sukupuoli oli jo tiedossa (istukkabiobsia).
Mutta käsittääkseni eivät virheriskin vuoksi enää kerro sukupuolta.
Väärin vaan meni:) Sanottiin kaksosista, että kaksi poikaa on tulossa. Synnytyksessä ihana yllätys, että toinen olikin tyttö ja toinen siis poika:)
Meille kerrottiin pari kuukautta sitten, eikä edes tarvinnut itse sitä kysyä. Meiltä siis kysyttiin, halutaanko tietää, kun taisi näkyä niin selvästi että on poika.
ja se kerrotaan ekan kerran jo siinä kutsulapussa ja sitten aika moneen kertaan siellä itse kontrollissa ja vielä varmemmaksi vauudeksi seinät täynnä lappuja samalla viestillä. JA ultraajat osaa ottaa myös ne kuvat niin, että vahingossakaan ei haaruväli näy...
nahda ultrasta sukupuolta, ja miksi ihmeessa, jos sen nakee, sita ei haluta kertoa!!
Itse en ole halunnut kummassakaan raskaudessa tietaa lapsen sukupuolta, mutta piti aina muistaa erikseen sanoa, etten halunnut tietaa, muuten olisivat sanoneet ihan varmasti (Belgiassa raskauden aikan on kolme ultraa, ja koska minulla oli vahan ongelmia, oli niita yhteensa kai 5 kummankin kohdalla, vaikkakin eri syista). Seka taalla, etta Italiassa mahassa olevilla vauvoilla on yleensa jo nimetkin (tyyliin: 'Gabriele syntyy elokuussa'), enka ole koskaan kuullut, etta 'arvaus' olisi ollut vaara. Siis eihan se ole edes arvaus... Mulle laakari sanoi, etta jo 12 viikon ultrassa voi nahda sukupuolen. Ei todellakan 'valineista', vaan virtsarakon muodosta, joka kuulemma on erilainen tytoilla ja pojilla!
Ihan vilpittomasti kysyn, etta onko Suomessa laitteet huonommat, vai vahemman asiantunevat ultraajat (esim. taalla on aina ultraamiseen erikoistunut gynegologi, ei esim. terveydenhoitaja), vaikka onko kyseessa taikausko/perinteellinen asennoituminen vai mika?
tosin muualta Euroopasta. gynet ultraa ja kertoo erittain mielellaan ja suunnilleen automaattisesti etta kumpi tulossa, mulle sanoi viela etta aivan varma poika ja niinhan se oli. en makaan ymmarra tota Suomen "salailukulttuuria", toki jos vanhemmat ei halua tietaa etukateen niin siina tapauksessa.
ei vissiin sen takia kerrota, kun joskus on tullut vähän pettyneitä vanhempia uhkailemaan oikeustoimilla kun ei olekaan tullut sitä mitä luvattu. Tai näin minulle siellä vastattiin.
Suomessa ultrat tekee kätilö.
Naistenklinikalla viime vuonna ultrassa sikiön sukupuolta. Halusin sen kuitenkin tietää ja kävin (oikeastaan juuri sukupuolen kuuleminen pääsyynä) Femedassa ultrassa. Cacciatore sanoi, että tyttö tulee ja niin tulikin :-)
Siis ihan sama mulle, olisko tulokas ollut tyttö tai poika, mutta halusin sen vaan tietää etukäteen. Tyttöä siis lähdin synnyttämään ja tuon nuppuseni sainkin.
Eka kerralla yritti katsoa, kun kysyin, mutta sanoi että koska ei saa varmaa näkyvyyttä, niin ei ala veikkailla mitään. (syntyi sitten aikanaan tyttö)
Toisella kerralla ultraaja kysyi, haluanko tietää sukupuolen ja kun sanoin kyllä, niin sanoi, että on selkeästi tyttö (ja niin olikin)
Viimeksi kysyin, mutta ultraaja sanoi ettei tämän ultran tarkoitus ole sukupuolen selvittäminen ja se keskustelu loppu siihen. (saimme pojan)
laitella lappusia etta emme vastaa virheellisesta sukupuolimaaritelmasta emmeka ole oikeudellisessa vastuussa jos ja plaat plaat plaat jos se tommoseks menee. ilmeisesti ne ei osaa sitten kattoa sita sukupuolta oikein jos paljon virheita tulee. heraa kysymys mita muuta ne sielta oikein nakee vai nakeevatko mitaan.
Naistenklinikalla viime vuonna ultrassa sikiön sukupuolta. Halusin sen kuitenkin tietää ja kävin (oikeastaan juuri sukupuolen kuuleminen pääsyynä) Femedassa ultrassa. Cacciatore sanoi, että tyttö tulee ja niin tulikin :-) Siis ihan sama mulle, olisko tulokas ollut tyttö tai poika, mutta halusin sen vaan tietää etukäteen. Tyttöä siis lähdin synnyttämään ja tuon nuppuseni sainkin.
Ja tosiaan niinkuin jo kirjoitinkin, en ole koskaan kuullut, etta olisi tullut ultraajalle virhe sukupuolen suhteen, ei Belgiassa, eika Italiassa! Ja siis kuitenkin arvioisin etta tosi pieni vahemmisto ei halua tietaa sukupuolta etukateen, niin etta virhemahdollisuudet sinansa voisivatkin olla korkeat.
Hassu oli myos se ultraajan vastaus, ettei ultra ole sukupuolen selvittamista varten. Mika ihmeen ongelma siita on oikein tehty!!
Suomessa ultran ja laakarissakaynnin pitaa olla vakavaa ja tylsaa. sukupuolen selville saaminen etukateen vois joistain vanhemmista olla kivaa joten sehan pitaa kieltaa!
Suomessa ultran ja laakarissakaynnin pitaa olla vakavaa ja tylsaa. sukupuolen selville saaminen etukateen vois joistain vanhemmista olla kivaa joten sehan pitaa kieltaa!
Hassu oli myos se ultraajan vastaus, ettei ultra ole sukupuolen selvittamista varten. Mika ihmeen ongelma siita on oikein tehty!!
Et taida oikeasti tietää, kuinka vakavia asioita sinne mennään poissulkemaan? Jos teet ultria monta päivässäja eteen tulee varmasti joka päivä ikäviä asioita ja näet vanhempien tuskaa ja surua, niin ehkä voi pikkasen nyppiä äidit, jotka ensimmäisenä hönkäisee, että haluun tietää sit sukupuolen. Sen asian selvittämistä varten kun ko. ultraa ei todellakaan tehdä. Minusta ammattilaisten asenteessa ei todellakaan ole mitään hassua. Itseä on ainakin joka kerralla jännittänyt ja pelottanut, onko kaikki ok (tai siis niin ok, kun siinä vaiheessa raskautta se on mahdollista nähdä) ja sukupuoli on ollut täysin toisarvoinen asia. Ihan jo lähi- ja tuttavapiiristä tiedän, että moni menee sinne selvittämään sukupuolta eikä tule mieleenkään, että todellisia ongelmia voi ilmetä.
Et taida oikeasti tietää, kuinka vakavia asioita sinne mennään poissulkemaan? Jos teet ultria monta päivässäja eteen tulee varmasti joka päivä ikäviä asioita ja näet vanhempien tuskaa ja surua, niin ehkä voi pikkasen nyppiä äidit, jotka ensimmäisenä hönkäisee, että haluun tietää sit sukupuolen. Sen asian selvittämistä varten kun ko. ultraa ei todellakaan tehdä. Minusta ammattilaisten asenteessa ei todellakaan ole mitään hassua. Itseä on ainakin joka kerralla jännittänyt ja pelottanut, onko kaikki ok (tai siis niin ok, kun siinä vaiheessa raskautta se on mahdollista nähdä) ja sukupuoli on ollut täysin toisarvoinen asia. Ihan jo lähi- ja tuttavapiiristä tiedän, että moni menee sinne selvittämään sukupuolta eikä tule mieleenkään, että todellisia ongelmia voi ilmetä.
Eiks se ole vain hyva, etta ihmiset eivat mene ultraan sydan lapattaen, etta mika kamala epamuodostuma sielta nyt tulee esiin.
Itsellani oli todella vakava vammaisuuden riski (ei down) toisessa raskaudessani, jonka takai kavin useissa ultrissa jossa tilannetta tarkkailtiin. Mutta kylla niissakin ultrissa olisi sukupuoli kerrottu ellen olisi sanonut etten sita halua tietaa. Ja jos on ekaks kaikki tarkeet jutut katottu, niin eiko sen pitaisi olla ihan yks hailee kertooko myos sukupuolen vai ei? Niin ja miksi sita kuvaa sitten edes naytetaan vahemmille, eihan se ole sita varteen, vaan vain sita varten etta ultraaja nakee onko ongelmia??
Mutta sukupuolen etukateen tietaminen on vaan kai joku ihme tabu viela Suomessa, etta jos joku sen haluaa tietaa, niin on jotenkin huono aiti, eika ymmarra kuinka pahoja sairauksia voi jsokus ultralla nahda...????
Eli siis tiedan todellakin minkalaisia vakavia sairauksia ultrassa voi tulla esiin, koska omaltani tarkkailtiin mahdollista aivojen kalkkeutumista, joka olisi parhaillaan johtanut kuurouteen ja pahimmillaan kuolemaan synnytyksessa.
haluanko tietää kumpi tulee.
Myöhemmillä käynneillä (joka 4. viikko) huomasin, että siellä papereissa, mihin laittavat vauvan mittoja, on erikseen sarakkeet tyttö- ja poikasikiöille
..olen kuullut, että eivät kerro ultrassa sukupuolta ihan siitäkin syystä, että kun on tämä monikulttuurisuus maassamme lisääntynyt, on huomattu miten joillekin on tärkeää esim. saada se poikalapsi ja muussa tapauksessa raskaus keskeytetään.. Suomessa tai muualla, eikä se kai ole kovin eettistä.. Liekö siinä sitten perää. En tiedä.
..olen kuullut, että eivät kerro ultrassa sukupuolta ihan siitäkin syystä, että kun on tämä monikulttuurisuus maassamme lisääntynyt, on huomattu miten joillekin on tärkeää esim. saada se poikalapsi ja muussa tapauksessa raskaus keskeytetään.. Suomessa tai muualla, eikä se kai ole kovin eettistä.. Liekö siinä sitten perää. En tiedä.
Kätilöopistolla Helsingissä kätilö kertoi tänään meille, että tyttö tulossa (rv20+4).
Yleinen linjaus taitaa olla ettei kerrota, mutta jos nyt selvästi näkyvissä ja sitä kysytään niin sitten saattaavat heltyä kertomaan