Opetetaanko vauvan hoitoa laitoksella?
Meille on tulossa esikoinen enkäö tajua vauvoista mitään. Joskus olen pitänyt sylissä ja tiedän, että niskaa pitää tukea, mutta siihen se sitten jääkin. Eli opetetaanko meille mitään ennen kuin lähdetään vauvan kanssa kotiin? Ja mitä siellä ei usein opeteta, miktä olisi hyvä tietää?
Kommentit (14)
Meillä oli yhteensopivuusongelma minun rintojeni ja lapsen suun kanssa. Hoitaja vaan katseli hölmistyneenä vieressä ja sanoi ettei osaa auttaa. Imetys jäi käytännössä siihen. Jos olisi ollut samat tiedot kuin nyt, imetys olisi varmasti sujunut paremmin.
Esimerkiksi Lahdessa PHKS:ssa oli imetysmyönteinen synnäri ja ohjausta sai niin paljon kuin halusi (tosin joillain hoitajilla oli keskenään vähän ristiriitaisia neuvoja...) mutta näissä luulisin olevan paljon eroa.
Ihan imetysasioissa kädetöntä hoitajaa ei välttämättä enää tule vastaan - vai onko muilla kuin edellisellä kirjoittajalla tullut viime aikoina?
Mutta pyytämällä uskoisin apua tulevan useimpiin asioihin. Meillä ainakin ennen kotiinlähtöä esikoisen kanssa kuului asiaan, että katsottiin esim. kylvettäminen kaikkine otteineen, vaiheineen jne. mukavasti ja rauhallisesti läpi.
eivät muuten, niin pyydät opettamaan. Ainakin meillä (Seinäjoella) sai äiti olla seuraamassa vauvan hoitoa aamuisin (pesut ym) ja muulloin autettiin ja neuvottiin, jos niin halusi.
Yksi kaveri on sairaanhoitaja ammatiltaan ja tehnyt töitä vauvojenkin kanssa, mutta sanoi tunteneensa itsensä avuttomaksi, kun kyseessä oli oma esikoinen. Että ei se kokemuskaan sitä takaa, että omaa osaisi heti käsitellä. :)
Naistenklinikalla sai niin hyvää opastusta että lähdettiin hyvillä mielin kotiin. Vaikka imetys ei onnistunutkaan, mutta se ei johtunut opastuksesta. Kaikki navan puhdistukset, vaipan vaihdot, pesut yms. käytiin hyvin tarkasti läpi. En olisi huolissani, mutta pitää muistaa rohkeasti myös kysyä neuvoa.
Jos on kiire, voi jäädä aika kevyiksi nämäkin opetukset. Kannattaa ostaa joku vauvanhoidon perusopus (onko jollain hyviä vinkkejä?), jotta osaat sitten kotona hoitaa vauvaa ja huomaat, jos vauvalla on jokin vikana jne.
Sairaalassahan se elämä on hyvinkin helppoa, kunhan vaan tuijottelee vauvaa ja nauttii. Paniikki iskee kotona, lähestulkoon kaikille. ;)
Mä luulin, et on ihan normaalijuttu, että ensin harjoitellaan tuttujen vauvoilla ja sit vasta hankitaan oma!
Mä luulin, et on ihan normaalijuttu, että ensin harjoitellaan tuttujen vauvoilla ja sit vasta hankitaan oma!
ei minullakaan ollut ja hoitsujen mukaan on tosi yleistä että oma vauva on eka jota pitää edes sylissä. ihan sen oman kanssa opettelin kaiken. sairaalassa opettivat kylvetyksen, vaipanvaihdon ja navanpuhdistuksen. kapaloinnin opettivat kun pyysin.
Ainakin naikkarilla opetettiin ihan kädestä pitäen vaipanvaihto, peseminen, navan puhdistus, imetys jne. Vielä lopuksi oli joku haastattelu,jossa kysyttiin osataanko kaikki.
eli ummikkona lähdin, vähän opetettiin laitoksella, loput opettelin kotona - alkuun oli paniikki, siitä se sitten lähti, hyvin opin... lapset jo 10 ja 12 =)
Ei niitä "harjoitusvauvoja" kaikilla ole. Ja jos tuttavapiirissä onkin vaikka yksi tai kaksi vauvaa, kuka vanhempi antaa vauvansa harjoituskappaleeksi jollekin vauvakuumeiselle uivelolle? :D En minä ainakaan!
pitänyt sylissä omaa siskoani 7 vuotiaana. En todellakaan ollut koskaan vaihtanut ainuttakaan vaippaa saatika puettanut vauvaa ennen esikoista.
Enpä ole tuttujen vauvoilla harjoitellut. Ovat jo
kouluiässä ja osa kersoita lukiossa. Eikä silloin vauvelit kiinnostaneet.
Hyvin meni, vaikka en ollut vauvaa pitänyt kuin kerran ennen omaani. Omani on nyt kohta 3 v.
Apuja sain kavereilta, äidiltäni tutuilta.
Kuten sanottu maalisjärjen käyttö on sallittu.
vaikka muuten kokemusta vauvoista olikin. Avuttomana kannoin osastolla itkevaa vauvaa sylissani ja yritin loytaa sopivaa imetysasentoa melonirinnoillani, jotka oli isomman kokoiset kuin pienen vauvani paa. Kun vaivalloisesti sain imetettya, seuraava ongelma oli vauvan royhtayttaminen. Tai kakkavaipan vaihtaminen ja uudelleenkapalointi vaipanvaihdon jalkeen. Olin siis ihan avuton :)
Pian sita rutinoitui ja sen jalkeen yhteiselo vauvan kanssa on ollut ihanaa. Nyt aika menee vauvasta nauttimiseen, ei stressaamiseen ;)
Tsemppia itse kullekin enskertalaiselle! :D
Ihan mielellään näyttivät opastavan.